Japoński Camel!

Tytoniowych fuzji ciąg dalszy Niedawno ogłoszona fuzja Rothmans of Pall Mall z British American Tobacco, wciąż w fazie realizacji na...

Tytoniowych fuzji ciąg dalszy

Niedawno ogłoszona fuzja Rothmans of Pall Mall z British American Tobacco, wciąż w fazie realizacji na naszym rynku, nie była, jak się okazuje, ostatnią w branży tytoniowej

Właśnie został sprzedany R.J. Reynolds Tobacco, wchodzący w skład holdingu Nabisco i będący drugim po Philipie Morrisie gigantem tytoniowym. Nabywcą R.J. Reynolds jest Japan Tobacco Inc., dotąd koncentrujący swe operacje na rodzimym rynku (80-proc. udział w sprzedaży papierosów w Japonii). JT zapłaciło za międzynarodowe spółki RJR 8 mld USD. Jednocześnie Nabisco ogłosiło podział firmy w USA. Bezpośrednią przyczyną odsprzedania RJR były naciski ze strony udziałowców, zaniepokojonych odszkodowaniami, jakie firmy tytoniowe zobowiązały się wypłacić w USA.

Bez sprzedaży? JT nabyło prawa do międzynarodowych marek R.J. Reynolds Tobacco: Camel, Salem i Winston. W Polsce obecne są tylko dwie pierwsze. Ich rynkowe udziały nie są zbyt duże, jako że cała firma ma obecnie 1,32 proc. udziałów w rynku (źródło: Krajowe Stowarzyszenie Producentów Tytoniu). Reynolds wybudował w Piasecznie nowoczesną fabrykę papierosów, w której odbywa się również produkcja dla Rothmans of Pall Mall. Po zakończeniu fuzji Rothmansa z BAT należy się spodziewać przeniesienia produkcji Goldenów, Pall Malli i Rothmansów (marki RPM) do fabryki BAT w Augustowie. Lukę po Rothmansie może wypełnić JT, który obecnie produkuje swoje marki w Radomiu. Niestety, trudno ocenić, w jakim stopniu, ponieważ w raportach do KSPT w dwóch pierwszych miesiącach br. JT podało zerową sprzedaż, mimo dość intensywnej kampanii reklamowej w tym czasie. Kampania prowadzona była dla marki Wave, która wraca na rynek po nieudanej premierze sprzed kilku lat.

Dokąd powędrują budżety? Agencją, która zrobiła kreację dla Wave, jest TBWA, media kupuje Creative Media. Kampania, której pierwszy etap zakończył się w lutym, będzie kontynuowana. Podobnie jak w pierwszym etapie, wykorzystane będą billboardy i kolorowa prasa, z przewagą tych pierwszych. Pozostałych marek JT nie obsługuje żadna agencja. Ubiegłoroczną kampanię wprowadzającą i promocje Mild Seven opracował dział marketingu firmy we własnym zakresie. Wcześniejszą kampanię hi-lite, ciekawą i odważną kreacyjnie, zrobiła agencja Twin Advertising, ale współpraca ta jest zakończona. Na rozszerzenie współpracy z JT o dalsze marki liczy TBWA.

Z kolei sieciową agencją R.J. Reynolds jest McCann-Erickson. RJR reklamuje głównie Salemy, które mają znaczne udziały w segmencie papierosów mentolowych (wersja full flavour i light). Jak będzie wyglądała współpraca JT z agencjami przy poszczególnych markach, nie chcą mówić obie strony, twierdząc, że na tym etapie jest jeszcze za wcześnie na szczegóły.

Jakub Stępień

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.