Ryzyko TV-guide'ów

Wydawnictwu H. Bauer nie udało się wejść na tzw. wyższą półkę czasopism. Magazynowy tygodnik telewizyjny "TV Movie" został zawieszony na...

Wydawnictwu H. Bauer nie udało się wejść na tzw. wyższą półkę czasopism. Magazynowy tygodnik telewizyjny "TV Movie" został zawieszony na czas nie określony po półrocznej obecności.

"TV Movie" wchodziło na rynek z dużą pompą w 500-tys. nakładzie, a towarzyszyła temu kampania promocyjna. Pierwsze niepokojące oznaki przyszły już pod koniec ub.r., po wydaniu kilkunastu numerów pisma. Wydawca próbował wówczas przepozycjonować tytuł na bardziej popularny. Zna się na tym, bo spod jego ręki wychodzą świetnie i dobrze sprzedające się masowe TV-guide'y: "Tele Tydzień", w imponującym nakładzie 1700 tys., oraz "Tele Świat" i "Imperium TV".

Obniżenie lotów "TV Movie" niewiele jednak dało. Spadały wszystkie współczynniki sukcesu: nakład, sprzedaż, objętość, wpływy reklamowe. Tytuł miał w ostatnim okresie czytelnictwo na poziomie 1,6 proc., podczas gdy "Tele Tydzień" - 23,4 proc., "Tele Świat" - 5,9 proc. i "Imperium TV" - 3,6 proc.

Hegemonię TV-guide'ów Bauera narusza jedynie ,To i Owo" wydawnictwa Midas z wynikiem 5,6 proc. (SMG/KRC za I - III '99; CCS). Tygodniki TV konkurują, co trzeba podkreślić, z wieloma dodatkami telewizyjnymi dołączanymi do gazet codziennych.

Ryzyko wkalkulowane. Przypadek "TV Movie" ma świadczyć o tym, że w Polsce nie ma dostatecznej liczby odbiorców publikacji z segmentu pism TV, które miałyby aspiracje wyjść poza czystą informację o programach telewizyjnych i kilka elementów rozrywkowych, jak plotki o gwiazdach i krzyżówki z nagrodami. Inna sprawa, że krytyczniejsi odbiorcy omówienia programów w "TV Movie" oceniali niezbyt wysoko. Konstrukcja pisma była dla nich chaotyczna. Za pozytywny wzór wskazują niemieckie wydanie ,TV Movie", obszerne, traktujące telewizję w aspekcie kultury i postrzegane jako ambitniejsze pismo dla mężczyzn.

Witold Woźniak, wiceprezes Wydawnictwa H. Bauer odpowiedzialny m.in. za tytuły TV, powiedział, że "TV Movie" nie wpłynęło niekorzystnie na wyniki pozostałych TV-guide'ów Bauera w Polsce. Lider "Tele Tydzień" nawet podniósł swoje czytelnictwo w porównaniu z ub.r. Zyskało "Imperium TV". Na tej podstawie wysunął wniosek, że "TV Movie", zgodnie z oczekiwaniami wydawcy, wykreowało własnych sympatyków, często osoby z wyższym i średnim wykształceniem, o ponadprzeciętnych dochodach. Było ich jednak zbyt mało, aby "TV Movie" mogło przynosić dochody. Trzeba także zwrócić uwagę na fakt, że "TV Movie" przeszło przez huśtawkę cenową. Zaczynało od 1,2 zł, potem cena podskoczyła do 1,6 zł, a skończyło się na 1,4 zł. Niepowodzenie z "TV Movie" nie wpłynie na plany wydawnicze Bauera w Polsce. Doskonali swoje pozostałe produkty i zamierza wprowadzać nowe tytuły, jak powiedział prezes Woźniak. "Nabraliśmy doświadczeń, co będzie procentować w dalszej pracy" - dodał.

Już kolejny, międzynarodowy wydawca podejmuje w Polsce decyzję o zawieszeniu jednego ze swoich tytułów. Przed Bauerem na przełomie 1998/99 r. zrobiła to Burda z "Woman", G+J z "Gracją" i Axel Springer z "Plusem". Wszyscy wydawcy mówią zgodnie, że jest to naturalny element rynkowy.

KP

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.