Już nie tacy sami

Dziennik "Rzeczpospolita" wprowadził kolor Pozostaje jednak przy tradycyjnych barwach tła: białe strony dla ogólnych informacji, zielone dla gospodarki, żółte dla...

Dziennik "Rzeczpospolita" wprowadził kolor

Pozostaje jednak przy tradycyjnych barwach tła: białe strony dla ogólnych informacji, zielone dla gospodarki, żółte dla prawa, łososiowe dla "Plus - Minus". Jednocześnie zmienia się graficznie: odrobinę mniejszy format, inna czcionka, inne interlinie. Codziennie ma cztery oddzielne grzbiety. Inaczej rozkłada tygodniowy cykl dodatków tematycznych. Metamorfoza "Rzeczpospolitej" dokonuje się pod hasłem: "Rzeczowa jak zawsze, przejrzysta jak nigdy".

Zmiany stały się możliwe dzięki poligraficznym inwestycjom Presspubliki, wydawcy dziennika. W dwóch drukarniach spółki, w Raszynie i w Koninku pod Poznaniem, stanęły dwie nowoczesne maszyny Geoman. Ich zaletą jest to, że każdy z zespołów drukujących ma oddzielny napęd. Ewentualna awaria któregoś z zespołów nie rujnuje systemu i pozwala drukować dalej. Inwestycja Presspubliki w maszyny kosztowała ok. 100 mln zł. Pozostałe wydatki, na komputery i oprogramowanie, są nieporównywalnie mniejsze.

Czy zmiany chwycą? Do zdobycia jest wiele. ,Chcemy, by gazeta była coraz atrakcyjniejsza dla stałych i nowych czytelników. Funkcjonalna i estetyczna. Liczymy też na większą liczbę reklamodawców" - powiedział prezes Presspubliki Grzegorz Gauden. Zdarzało się, że dziennik ze względu na czarno-

-białe wydanie omijały niektóre kampanie.

Przejrzystość ma zapewnić nowy cykl ukazywania się dodatków. Dziennik rozpoczyna tydzień od ,Budownictwa - Nieruchomości" i "Mojego Prawa". We wtorek mamy "Moje Auto", następnie "Moją Karierę", "Mój Komputer", w piątek "Moje Pieniądze" i "Moje Podróże", w sobotę, poza "Plus - Minus", także ,Rzeczpospolitą i Książki" (co dwa tygodnie). Rewolucja dotyczy dodatku TV i "Magazynu Rzeczpospolitej". Wymieniają się swoimi dniami wydawniczymi. ,Magazyn" zostaje przesunięty na piątek, a ,TeleRzeczpospolita" poinformuje o programie TV na tydzień już w czwartek.

Gauden dodaje, że zmiany dotyczące "TeleRzeczpospolitej" i "Magazynu" są podyktowane własną polityką wydawniczą: ,Uznaliśmy, że nasz magazyn ma szansę być atrakcyjniejszą propozycją tuż przed weekendem". Nie bez znaczenia są też obserwacje rynkowe. Dotyczą przede wszystkim posunięć "Gazety Wyborczej".

Po wprowadzeniu "Wysokich Obcasów" i przesunięciach w cyklu wydawania dodatków "GW", kolorowe magazyny i dodatki TV "Rzeczpospolitej" i "GW" konkurowały ze sobą: magazyny w czwartki, a dodatki TV w piątki. Teraz się już nie spotykają. Piotr Pacewicz, jeden z zastępców naczelnego "Wyborczej", ocenił, że "Rzeczpospolita" podjęła racjonalną decyzję. ,Na pewno nie zadziałał tu lęk przed konkurencją, ale kalkulacja wydawcy wobec sytuacji na rynku dzienników ogólnopolskich".

"GW" wyraźnie wyprzedza "Rzeczpospolitą" w rankingach czytelnictwa i wpływów reklamowych. Na ile teraz zmienią się te wyniki? "Reprezentujemy inny typ dziennikarstwa niż <> - podkreśla Gauden. Nas cechuje pewien rodzaj dystansu, podczas gdy =Wyborcza? przejawia emocje. Nie chcemy być tacy sami". Karolina Prewęcka

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.