Widoczna telekomunikacja

Rynek telekomunikacyjny staje się coraz bardziej konkurencyjny. Jest już koncesja na telefonię w Warszawie i okolicach, należy się spodziewać trzech nowych...

Rynek telekomunikacyjny staje się coraz bardziej konkurencyjny. Jest już koncesja na telefonię w Warszawie i okolicach, należy się spodziewać trzech nowych koncesji na telefonię komórkową.

El-Net , spółka zależna od Elektrimu, dostała koncesję na obszar byłego województwa warszawskiego, z wyłączeniem tych obszarów, w których operatorem lokalnym już jest Netia. Firma zapowiada przyłączanie każdego roku 70 tys. abonentów. Pierwsze telefony mają dzwonić jeszcze w tym roku. Firma ma już koncesję w Bydgoszczy, Słupsku, Koszalinie, Koninie. Za koncesję warszawską El-Net zapłaci 245 mln euro.

Warszawski rynek telekomunikacyjny jest bardzo atrakcyjny, bo to około 25 - 40 proc. rynku ogólnopolskiego. Rynek ten w 1998 r. był oceniany na 1 mld USD, z czego 60 proc. stanowi telefonia stacjonarna, 30 proc. komórkowa, reszta to usługi teleinformatyczne, Internet itp. Wartość usług telefonicznych w stolicy rośnie o 10 - 20 proc. rocznie.

Klientami El-Netu w pierwszej kolejności będą najprawdopodobniej użytkownicy indywidualni, ale z czasem na pewno największe zyski przyniesie biznes.

Jeżeli firma zrealizuje swoje plany co do liczby abonentów, to ma szansę na warszawskim rynku uzyskać 15 proc. Z TP SA El-

-Net zamierza walczyć za pomocą cen, chociaż trudno się spodziewać, że będą one znacznie niższe. Tam, gdzie działa już El-Net rozmowy telefoniczne są tańsze niż w TP SA o 3 gr, a abonament niższy o 5 zł (ceny netto). Firma obiecuje także wprowadzenie zaawansowanych usług dla biznesu.

Do szybkiej budowy sieci El-Net może wykorzystać infrastrukturę sieci telewizji kablowej Aster City. Elektrim, właściciel El--Netu, finalizuje właśnie transakcję przejęcia firmy Bresnan International Partners, współwłaściciela Aster City. El-Net, jeżeli będzie chciał wykorzystać sieć telewizji kablowej, nie będzie potrzebował dodatkowych koncesji, bo Aster City ma już taką na transmisję danych.

Warunki rynkowe dla El-Netu mogą się zmienić, bo Ministerstwo Łączności nie wyklucza przyznania drugiej koncesji w Warszawie. Firma sprzeciwia się temu, gdyż twierdzi, że w chwili ogłaszania przetargu mówiło się tylko o jednej koncesji.

Jaka promocja

W związku z rozpoczęciem działalności El-Netu szczególnie w Warszawie, ale także w innych województwach, na które firma już wcześniej otrzymała koncesję, można spodziewać się sporej kampanii reklamowej. El--Net jest w ostatniej fazie przetargu, który wyłoni agencję reklamową. Wiadomo, że na shortliście zostały dwie duże agencje full service. El-Net w tym roku, jeszcze przed uruchomieniem sieci w Warszawie, ma rozpocząć kampanię we wszystkich województwach, w których ma koncesję, łącznie ze stolicą. Michał Michalski, rzecznik El-Netu, mówi, że nie zdecydowano jeszcze, czy wprowadzenie usług na rynek warszawski będzie wsparte dodatkową kampanią.

Ruch w komórkach

Koncesja dla Warszawy to nie jedyna zmiana zapowiadająca się na rynku telekomunikacji. Ministerstwo Łączności ma już gotowe projekty koncesji dla operatorów telefonii komórkowej: dwa na GSM 1800 (DCS) i jeden na GSM 900. Era GSM i Plus GSM najprawdopodobniej otrzymają koncesje na DCS, zaś Idea uzupełni swoją ofertę o system GSM 900. Jarosław Nawrotek, doradca ministra łączności, twierdzi, że rozszerzenie koncesji Ery, Plusa i Idei, to najprawdopodobniej kwestia tygodni. W ten sposób wszyscy trzej operatorzy będą mogli zaoferować klientom komplementarne usługi GSM/DCS. Tym samym Polska stanie się jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków w Europie.

System DCS mógłby być używany przez klientów w miastach, a GSM poza aglomeracjami, co będzie szczególnie wygodne dzięki użyciu coraz popularniejszych telefonów dwupasmowych. Ponadto większa konkurencja będzie oznaczać najprawdopodobniej obniżenie cen i jeszcze większe upowszechnienie ,komórek".

Premiery nowych sieci można spodziewać się na początku przyszłego roku. "Jeżeli rzeczywiście otrzymamy szybko koncesję, to start sieci GSM 900 mógłby się odbyć około marca" - mówi Jacek Kalinowski, rzecznik prasowy PTK Centertel. Jeżeli do tego dojdzie, to najprawdopodobniej operatorzy nie będą wprowadzać nowych brandów, a komplementarna usługa będzie oferowana pod znanymi markami - tak robią zwykle "dwusystemowi" operatorzy w Europie Zachodniej.

Telefony znów widoczne

Wygląda na to, że firmy telekomunikacyjne będą w przyszłym roku dobrym klientem dla agencji reklamowych i mediów. Trudno się może spodziewać takich budżetów, jak w przypadku wejścia operatorów GSM, ale na pewno kampanie sieci dwumodowych u operatorów "komórek" i kampania wprowadzająca El-Net, szczególnie w Warszawie, będą widoczne.

Kolejne interesujące wydarzenia na rynku telekomunikacyjnym nastąpią już niedługo: jest to wprowadzenie konkurencji w rozmowach międzymiastowych - w tym roku i demonopolizacja połączeń międzynarodowych - nie później niż w roku 2003. TW

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.