Przejęty Donald

Sonda może zagrozić pozycji Agrosu Firma Sonda przejęła od Don Trading, który wycofuje się z polskiego rynku, markę soków Donald...

Sonda może zagrozić pozycji Agrosu

Firma Sonda przejęła od Don Trading, który wycofuje się z polskiego rynku, markę soków Donald Duck. Dzięki temu Sonda znajdzie się na trzecim miejscu wśród producentów soków.

Don Trading nie miał własnego zakładu w Polsce, a rozlewanie zlecał innym firmom. Udziały rynkowe marki Donald Duck, które sięgały kilka lat temu 18 proc., spadły ostatnio do ok. 5 proc. Po przejęciu marki udziały rynkowe Sondy w segmencie soków i napojów niegazowanych wzrosną do 11 proc. i znajdzie się ona na trzecim miejscu. Firma będzie produkowała Donald Duck w swoich zakładach - obecnie prowadzi negocjacje z Tetra-Pack i Combiblock, dotyczące zakupu nowych linii technologicznych do rozlewania soków do kartonów. Wprowadzi również nowe smaki wytwarzane na bazie marchwi. Według prezesa Sondy SA Tadeusza Niewiadomskiego przejęcie marki Donald Duck, która była pionierem na rynku soków w kartonach, zapewni firmie zwiększenie udziałów rynkowych w segmencie soków i napojów niegazowanych bez kanibalizmu na własnej marce. Na poprawianie wizerunku produktów brandu Donald Duck zostanie też przeznaczona duża część nakładów promocyjnych, które w Sondzie sięgają 10 proc. obrotów. Firma zamierza m.in. odświeżyć wizerunek marki.

Na rynku soków zaledwie cztery lata. Sonda SA działa na polskim rynku od 1993 r., a produkcję soków, głównie marchwiowych, rozpoczęła w roku 1995. Podstawowym problemem firmy była niewystarczająca moc produkcyjna. W 1996 r. wprowadzono opakowania szklane 0,33 l i jesienią rozpoczęto ich intensywną kampanię reklamową, która doprowadziła do gwałtownego zwiększenia popytu i braku możliwości jego zaspokojenia. Obecnie baza produkcyjna Sondy to dwa zakłady: w Tymienicach i przejęte ostatnio za 20 mln zł KZPOW we Włocławku. Tegoroczne inwestycje wyniosą 25 mln zł - między innymi są to nowe hale i magazyny oraz linie technologiczne.

Do 18 proc. akcji dla inwestora. Sonda prowadzi obecnie rozmowy z czterema inwestorami. Firma oferuje na sprzedaż udziały na poziomie 15 - 18 proc. Według Niewiadomskiego podstawowym kryterium przy wyborze inwestora będzie głównie jego wiedza na temat rynku krajowego oraz rynków zagranicznych. Firma dotychczas nie eksportowała swoich wyrobów, jednak obecnie, po zakupie nowego zakładu, rozważa kilka ofert importerów. Wyroby firmy chce sprzedawać jedna z europejskich sieci handlowych.

Wedug Niewiadomskiego polski rynek soków i napojów niegazowanych powinien wzrastać w najbliższych latach o ok. 10 proc. rocznie. Dla producentów najważniejsze będą badania marketingowe i umiejętność trafienia w gusta klientów, a małe firmy mogą mieć poważne kłopoty z utrzymaniem się na rynku.

KD

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.