Fuzja liderów outdooru

Dwie największe firmy reklamy zewnętrznej w Polsce, AMS SA i Mercurius Int., prowadzą rozmowy o połączeniu. Zarząd poznańskiej spółki AMS...

Dwie największe firmy reklamy zewnętrznej w Polsce, AMS SA i Mercurius Int., prowadzą rozmowy o połączeniu.

Zarząd poznańskiej spółki AMS SA, zajmującej się reklamą zewnętrzną, potwierdził, że firma prowadzi zaawansowane negocjacje na temat fuzji z inną firmą tej branży, Mercurius Int. z Wrocławia. Tym samym sprawdziły się nieoficjalne pogłoski na ten temat, które krążyły w środowisku jeszcze jesienią ub.r.

Nieunikniona konsolidacja

Nie było tajemnicą, że firma Mercurius Int. rozpoczęła w 1998 r. poszukiwania partnera inwestycyjnego. Przyczyną takiego obrotu sprawy był fakt, iż Mercurius Int. pozostaje do tej pory jedyną wśród liderów branży firmą, która nie korzystała ze wsparcia finansowego z zewnątrz, tak potrzebnego do inwestycji w coraz to droższe i nowocześniejsze nośniki tego medium. AMS SA debiutując na Giełdzie Papierów Wartościowych, uzyskał ze sprzedaży akcji niezbędny kapitał na rozwój swoich sieci nośników, a reszta firm plasujących się w czołówce korzysta z kapitału swoich zagranicznych współudziałowców pochodzących z Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

Czar par

AMS SA chciałby sfinalizować rozmowy na temat fuzji w połowie lutego br. Obie firmy są niekwestionowanymi liderami w rankingach ilościowych sporządzanych kwartalnie na zlecenie Stowarzyszenia Reklamy Zewnętrznej. W sumie dysponują one 38-proc. udziałem w rynku, przy uwzględnieniu liczby posiadanych nośników. Przychody netto ze sprzedaży firmy AMS SA wyniosły 53 219 000 zł, a Mercurius Int. 36 345 322 zł (wyniki za okres od stycznia do listopada 1998 r.). Wysokość zysku wyniosła odpowiednio 5 263 100 i 2 881 843 zł. Wśród najważniejszych klientów, korzystających z usług Mercurius Int., znajdują się m.in. koncerny tytoniowe Philip Morris Poland i Japan Tobacco, browar ZP Żywiec, agencje reklamowe Leo Burnett, DDB Corporate Profiles, McCann-Erickson, Euro RSCG, Lowe GGK, TBWA, Testardo oraz domy mediowe Optimum Media i Optimedia Poland.

Obie firmy zapewniają kompleksową obsługę w zakresie organizacji kampanii. Są nie tylko właścicielami nośników, ale dysponują również odpowiednimi narzędziami do planowania, przygotowania, koordynacji i realizacji akcji reklamowych, wykorzystujących wszystkie dostępne na rynku nośniki tego medium. Jeżeli dojdzie do fuzji obu spółek, będzie to bez wątpienia najważniejsze wydarzenie outdoorowe w 1999 r. Konsolidacja kapitałowa, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, może doprowadzić do ostatecznego podziału rynku reklamy zewnętrznej. Oprócz AMS SA podobne kroki zapowiadają inne największe firmy, np. Europlakat Polska. "Koncentracja własnościowa, jaka obecnie ma miejsce w Polsce, jest naturalną konsekwencją rozwoju rynku. Przewiduję, że do końca br. mogą powstać 3-4 grupy firm, które obejmą ponad 80 proc. udziałów w tym medium" - twierdzi prezes firmy Europlakat Polska, Janusz Malinowski.

JP

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.