Bilans Henkla

Polska na drugim miejscu wśród krajów CEE Podczas międzynarodowej konferencji prasowej szefowie koncernu ogłosili wyniki finansowe za 1998 r. Globalna...

Polska na drugim miejscu wśród krajów CEE

Podczas międzynarodowej konferencji prasowej szefowie koncernu ogłosili wyniki finansowe za 1998 r. Globalna sprzedaż i dochody firmy wzrosły w poprzednim roku we wszystkich sektorach. Sprzedaż Grupy Henkel wzrosła o 6 proc. i wyniosła 21,3 bilionów DEM. Przychody netto osiągnęły w tym roku 727 mln DEM i wzrosły w porównaniu z 1997 r. o 16 proc. W samych Niemczech wzrost sprzedaży wyniósł 3 proc., w pozostałych krajach Europy - 8 proc, w Ameryce Płn. - 12 proc., w Ameryce Łacińskiej - 6 proc., w Afryce - 10 proc. W Azji i Australii sprzedaż spadła o 3 proc.

Grupa Europy Centralnej i Wschodniej. Najbardziej interesujące dla dziennikarzy z krajów Europy Środkowej i Wschodniej były dane dotyczące wyników na naszych rynkach. Polska zajmuje drugie (po Austrii) miejsce w wysokości sprzedaży. W 1998 r. wielkość ta stanowiła u nas 26 proc. ogólnej sprzedaży w krajach Central i Eastern Europe (CEE). Dla porównania w Austrii było to 30 proc., na Węgrzech - 14 proc., w Czechach - 10 proc. Pozycja marketingowa Henkla jest w krajach CEE bardzo wysoka. W segmencie klejów jest on niekwestionowanym liderem, podobnie w segmencie kosmetyków, które obejmują produkty do pielęgnacji włosów i ciała, a w segmencie detergentów zajmuje drugą pozycję po Procter & Gamble. W ostatnich trzech latach odnotowano znaczną dynamikę sprzedaży w grupie CCE. Z 826 mln DEM w 1996 r. wzrosła ona do 1200 mln DEM w 1998 r. Podobnie jest z liczbą zatrudnionych pracowników: w 1997 r. wynosiła ona 3500 osób, a w 1998 r. już 4100 osób. Należy zaznaczyć, że dynamika liczby pracowników i sprzedaż w Austrii, która wchodzi w skład grupy i jest razem z nią podliczana, były niewielkie. W 1997 r. sprzedaż spadła tam o 3 mln DEM. Henkel posiada w krajach Europy Centralnej i Wschodniej 10 oddziałów, 13 fabryk produkcyjnych (6 produkujących detergenty, 5 - kleje i 2 - kosmetyki), sprzedaż netto w 1998 r. wyniosła 1251 mln DEM, a przychody przez opodatkowaniem - 80 mln DEM.

Polska jest krajem bardzo istotnym dla firmy z powodu potencjału, ktory posiadamy. Dlatego koncern zdecydował się na stworzenie oddziału Henkel Polska. W Polsce firma ma 6 fabryk, 1200 zatrudnionych osób i sprzedaż w 98 r. w wysokości 304 mln DEM.

Plany sprecyzowane. Przyszłość Henkla określona jest dość jasno: marsz na wschód i 10-proc. wzrost sprzedaży w krajach CEE. Rozwój rynku CEE został wpisany w strategię na przyszłe lata. Pierwszym krokiem koncernu będzie tworzenie jak największej liczby firm typu joint venture i rozwój narodowych brandów. Następnym krokiem będzie tworzenie firm należących do Henkla. Ważnym posunięciem strategicznym koncernu w 1999 r. jest odłączenie biznesu chemicznego i stworzenie osobnej firmy pod nazwą Cognis. Firma będzie zatrudniać 10 tys. pracowników. Decyzja ta jest odpowiedzią na dynamikę światowego rynku chemikaliów i wyłanianie się ogromnych przedsiębiorstw obsługujących ten rynek.

AL

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.