Cyfrowy i telewizyjny Polsat idzie do przodu

Platforma satelitarna rozpoczyna sprzedaż szybkiego, bezprzewodowego internetu LTE, nadawca telewizyjny zgarnia zaś pieniądze od reklamodawców lepiej niż konkurencja. Do końca br. powinna się wyjaśnić kwestia zgody na przejęcie Polkomtela.

Cyfrowy Polsat, operator największej w kraju platformy telewizji satelitarnej, rozpoczyna sprzedaż komercyjnej oferty szybkiego, bezprzewodowego internetu LTE. Ta technologia umożliwia kilkakrotnie szybszą transmisję (do 100 Mb/s download i do 50 Mb/s upload) od obecnie stosowanych przez operatorów komórkowych (takich jak HSPA czy HSPA+).

Operator wychodzi poza swoją dotychczasową grupą docelową. Liczy, że przyciągnie młodszych, wielkomiejskich klientów.

- Technologia LTE zrewolucjonizuje rynek internetu w takim stopniu, jak technologia komórkowa zrewolucjonizowała telefonię – Dominik Libicki (na zdj.), prezes Cyfrowego Polsatu, nie kryje entuzjazmu. Według niego LTE jest już nie tylko konkurencją dla innych ofert mobilnego internetu, ale pod względem parametrów także jak najbardziej realną alternatywą dla internetu stacjonarnego (kablowego).

Cyfrowy Polsat zaoferował cztery abonamenty (za 29 zł, 49 zł, 69 zł i 99 zł) z różnymi limitami transferu (od 3 do 25 GB miesięcznie) i cenami modemów. Będzie je można kupić samodzielnie lub w pakiecie z abonamentem telewizyjnym firmy.

– Teraz sprzedajemy internet do telewizji, ale jestem przekonany, że w przyszłości to może się odwrócić i ofertę telewizyjną będziemy sprzedawali dzięki internetowi. To nasza szansa na poszerzenie grupy odbiorców – wskazuje Libicki.

Beata Białkowska, dyrektor marketingu, potwierdza, że ruszająca wraz z ofertą kampania reklamowa LTE została zaplanowana tak, by dotrzeć z przekazem poza tradycyjny target Cyfrowego Polsatu (rodziny mieszkające w małych i średnich miejscowościach lub na obrzeżach wielkich miast). Operator chce dotrzeć z przekazem do ludzi młodych, energicznych (np. studentów), w dużych miastach (pow. 200 tys. mieszkańców).

Kampania obejmująca telewizję (nie tylko w kanałach grupy Polsatu), prasę, radio, internet, outdoor oraz BTL będzie – jak mówi szefowa marketingu – "intensywna". Za kreację odpowiedzialna jest agencja reklamowa Clos Brothers, a za planowanie i zakup mediów PHD Media Direction.

Cyfrowy Polsat nie ujawnia, ilu użytkowników LTE się spodziewa i jakie prognozuje przychody.

Sieć LTE działa w 1,3 tys. miejscowościach (w tym największe miasta); tam gdzie nie będzie jej zasięgu, użytkownicy będą przełączani na sieć HSPA+ (zasięg w 17 tys. miejscowości).

W oczekiwaniu na Plusa

Kontrolujący Cyfrowy Polsat miliarder Zygmunt Solorz-Żak czeka na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na zakup Polkomtela, operatora sieci komórkowej Plus (transakcję ogłoszono ostatniego dnia czerwca). Plusa wyceniono na 18,1 mld zł (kupującym będzie Spartan Capital Holdings kontrolowana przez Solorza), po odjęciu zadłużenia Polkomtela i dywidendy, którą Polkomtel wypłaci jeszcze dotychczasowym akcjonariuszom, do zapłaty zostaje 15,1 mld zł. Prezes UOKiK indagowana niedawno przez dziennikarzy stwierdziła, że w jej opinii jest duża szansa, że postępowanie w tej sprawie (analiza wpływu transakcji na otoczenie konkurencyjne) potrwa nie dłużej niż do końca roku.

Ewentualne wejście Polkomtela do grupy telekomunikacyjnej Solorza (tworzonej przez Aero2 i Mobyland; Sferię biznesmen niedawno sprzedał) z pewnością przyspieszy budowanie sieci LTE (będzie można skorzystać z już funkcjonujących nadajników - stacji bazowych Polkomtela), co z kolei przełoży się na szybsze budowanie zasięgu ogólnokrajowego tej sieci.

Na koniec czerwca br. Cyfrowy Polsat miał 3,47 mln abonentów platformy satelitarnej (wzrost o 6,4 proc. rok do roku) oraz 129,7 tys. użytkowników telefonii komórkowej i 42,5 tys. internetu.

Chętniej oglądany i lepiej zarabiający

Cyfrowy Polsat, który wiosną br. odkupił od dotychczasowych udziałowców (Solorza-Żaka i Heronima Ruty) Telewizję Polsat za 3,75 mld zł (na 2,6 mld zł zaciągnął kredyt w konsorcjum banków Citibank, Bank Handlowy w Warszawie, Crédit Agricole oraz Royal Bank of Scotland, pozostałe 1,15 mld zł zapłacił zaś w formie emisji akcji), opublikował także jej wyniki (formalnie Cyfrowy Polsat konsoliduje je od 20 kwietnia).

Nadawca chwali się, że w minionym półroczu był jedyną grupą telewizyjną z trzech głównych, której udało się zwiększyć oglądalność - o 1,5 pkt proc. r./r. (z 18,8 do 20,3 proc. - SHR w proc. dla grupy 16-49; na podstawie danych Nielsen Audience Measurement). Liderem oglądalności nadal jest TVP, ale jej udział spadł o 2,6 pkt proc. r./r. (z 33,5 do 30,9 proc.). Grupa TVN straciła zaś 0,5 pkt proc. r./r. (z 22,4 do 21,9 proc.). Wszystkie ujęte razem pozostałe kanały zyskały natomiast 1,6 pkt. proc. r./r. (z 25,3 do 26,9 proc.).

W I połowie roku Telewizja Polsat uzyskała 449 mln zł przychodów z reklam i sponsoringu (wzrost o 8 proc. r./r.), z czego 264 mln zł w II kwartale (wzrost o 11 proc.).

Dom mediowy Starlink szacuje, że wartość rynku reklamy i sponsoringu w I połowie br. wzrosła o 4 proc. r./r. i wyniosła 2,005 mld zł, w tym 1,147 mld zł w II kwartale (wzrost o 6 proc. r./r.).

Opierając się także na danych Starlinka, Telewizja Polsat szacuje, że jej udział w rynku reklamy telewizyjnej wzrósł w minionym półroczu o 0,8 pkt proc. r./r. (do 22,4 proc.), w II kwartale zaś - o 1,1 pkt proc. (do 23 proc.). Wszystkie kanały Grupy Polsat wygenerowały w minionym półroczu o 11,4 proc. więcej punktów ratingowych GRP.

Łącznie grupa Cyfrowego Polsat w I poł. br. miała 1,03 mld zł przychodów, o blisko 39 proc. więcej niż w I poł. ub.r. (ten skokowy wzrost to właśnie zasługa skonsolidowania wyników Telewizji Polsat). Od klientów indywidualnych platformy satelitarnej Cyfrowy Polsat uzyskał w minionym półroczu 773,9 mln zł przychodów (wzrost o 9,4 r./r.), z czego 385 mln zł w II kwartale (wzrost o 10 proc. r./r.). Grupa wypracowała w minionym półroczu 145,8 mln zł zysku netto (spadek o 4,7 proc. r./r.), w tym 69,5 mln zł w II kw. (wzrost o 3,7 proc. r./r.).

Polsat, znów bazując na prognozach Starlinka, spodziewa się, że w całym 2011 r. rynek reklamy wzrośnie o 5 proc. w stosunku do ub.r.

Maciej Burlikowski 1756 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.