Google dla agencji
Odświeżony wygląd i nowe narzędzia reklamowe w YouTube to nowości z Google. Gigant chce też przyciągnąć marketerów do swojego nowego projektu - Google+.
Co było powodem tego spotkania? Przede wszystkim poinformowanie o znaczącym wzmocnieniu produktów Google w Polsce i wysłanie sygnału, że czas ten wzrost zmonetyzować.
Z opublikowanych w tym tygodniu danych Megapanelu za wrzesień wynika, że strona główna Youtube.pl po raz pierwszy prześcignęła Onet.pl i we wrześniu była najpopularniejszą stroną główną portali w polskim internecie.
Z kolei z wewnętrznych danych Google wiemy, że liczba filmów zamieszczonych przez użytkowników w Polsce wzrosła w ubiegłym roku o 65 proc. w stosunku do roku 2009. Liczba odsłon wszystkich zamieszczonych filmów w Polsce wzrosła w tym czasie aż o 140 proc. Dane za rok bieżący nie są jeszcze dostępne.
Teraz Google chce przekuć wielką popularność YouTube na przychody reklamowe. Robi to zresztą od kilku lat, ale trzeba przyznać, że dość subtelnie. Poszerza ofertę dla reklamodawców, kieruje się przy tym zasadą jak najmniejszej inwazyjności reklam.
Przytrzymać internautę
Teraz serwis wprowadza nowe narzędzia dla reklamodawców i będzie miał nowy wygląd. Nowością, która wchodzi na rynek od razu, są spoty preroll, czyli wyświetlane przed filmem, w modelu TrueView. Użytkownik ma zawsze możliwość przerwania takiej reklamy, a reklamodawca płaci wyłącznie za całkowicie obejrzany spot.
Według Google produkt ten zarówno jest mniej inwazyjny z perspektywy konsumentów, jak i pozwala klientom na optymalizację kosztów. Na świecie spoty TrueView stanowią już 50 proc. ogólnej sprzedaży YouTube.
Badania Google z Wielkiej Brytanii sugerują również, że reklamy, które konsument chce świadomie obejrzeć i ich nie przerywa, są lepiej zapamiętywane w stosunku do konwencjonalnych.
Kolejna nowość to system do administrowania kampaniami wideo AdWords for Video. Narzędzie to ma zostać znacznie uproszczone, a jego rynkowa premiera nastąpi prawdopodobnie na początku marca 2012. Już teraz agencje mogą się jednak zgłaszać do Google, aby uczestniczyć w programie testowania wersji beta. Także w marcu powinna nastąpić nowa odsłona interfejsu YouTube. Generalnie chodzi nie tylko o odświeżenie wyglądu serwisu, ale także o zatrzymanie na nim dłużej użytkownika. Już od początku grudnia będzie można zapoznać się z nowym wyglądem site'u, klikając na odpowiedni link na stronie głównej.
Zmienionemu wyglądowi towarzyszyć będzie premiera nowej formy kanałów YouTube – jednego z najpopularniejszych narzędzi reklamowych YouTube. Spośród wielu ulepszeń warto wymienić większy rozmiar graficzny kanału w stosunku do strony YouTube i klarowniejszą prezentację danych liczbowych o użytkowaniu kanału. Agencje i reklamodawcy mogą zobaczyć, jak będą wyglądać kanały pod adresem http://www.youtube.com/cosmicpanda.
Google Polska zapowiedział także pewne obniżki w cenniku YouTube. Jest to odpowiedź na sugestie klientów, którzy oczekują rabatów, a tych z reguły Google nie daje.
Całkowitą nowością była prezentacja możliwości marketingowych portalu społecznościowego Google+. Przedstawiciele firmy od razu zapowiedzieli, że nie mogą zdradzić obecnej liczby użytkowników serwisu na naszym rynku, bo takie jest zarządzenie z centrali. Dane mają szansę pojawić się w roku 2012. Tymczasem nasi marketerzy muszą zadowolić się przykładami światowych firm i marek, których G+ gości już bardzo wiele. I pewnie się zadowolą. Fajnie jest być Google.
W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.