Subway goni McDonald's

Sieć w tym roku otworzy aż 75 restauracji, rusza z kawiarniami i inwestuje w promocje. McDonald's i KFC będą miały poważnego konkurenta.

Subway już w ub.r. ogłosił, że prześcignął McDonald's pod względem liczby restauracji na świecie. W USA udało się mu tego dokonać nawet kilka lat wcześniej. Sieć bardzo mocno inwestuje w rozwój, co widać od około dwóch lat także na naszym rynku.

Dziś Subway ma w Polsce ponad 50 restauracji, wszystkie należą do franczyzobiorców. W tym roku ma przybyć aż 75 nowych. Da to łączną liczbę 125 punktów Subway, co stawia markę na trzecim miejscu po McDonald's, który ma 279 restauracji, i KFC, który zarządza siecią 140 lokali.

Na kawę

Jednak nie tylko plany rozwoju sieci robią wrażenie. Subway chce również odnaleźć się na rosnącym rynku kawowym i w tym roku zadebiutuje z konceptem Subway Cafe.

Pierwsza kawiarnia Subway Cafe w Polsce ma powstać w Katowicach. Szczegóły tego projektu nie są znane, ale prawdopodobnie będzie to wydzielona strefa w istniejącej już restauracji Subway. W naszym regionie Europy drugi test konceptu rozpocznie się w Sofii w Bułgarii.

– W krajach Europy Środkowej i Wschodniej poszczególni franczyzobiorcy i prowadzący restauracje analizują możliwości zastosowania tego pomysłu w swoich placówkach. Gdy nowa koncepcja przejdzie przez fazę testów, liczymy na jej zastosowanie także w Polsce – mówi Martin Princ, menedżer ds. rozwoju sieci Subway na Europę Środkową i Wschodnią.

Idea Subway Cafe powstała w USA w 2010 roku i wciąż jest rodzajem testu, także na tamtym rynku (na zdjęciu kawiarnia Subway Cafe w San Diego w Kalifornii). Lokale Subway Cafe mają szerszą ofertę słodyczy, kanapki we włoskim stylu i kawę premium. Szeroka jest także oferta śniadaniowa. Jednocześnie jest to oferta tańsza od Starbucksa.

Jeżeli w polskim wydaniu Subway Cafe ma być strefą w restauracjach Subway, to będzie to pomysł pod pewnymi względami podobny do McCafe rozwijanego przez McDonald's, który w Polsce już odniósł spory sukces - marka ta ma już ponad 50 lokalizacji. Kluczem okazała się m.in. łatwość rozbudowy sieci przez wydzielanie kącików w istniejących lokalach oraz cena produktów – niższa niż w typowym coffee house jak Starbucks czy Coffeeheaven.

Dla kierowców

To nie koniec pomysłów na nowe lokalizacje i formaty Subwaya. Na świecie Subway znany jest z  różnych nietypowych rozwiązań w tym zakresie. Istnieje np. restauracja marki w salonie samochodowym w Kalifornii, w zoo na Tajwanie, na statku wycieczkowym pływającym po Renie, a nawet w kościele baptystów w USA. W Polsce od niedawna działa pierwsza restauracja drive-thru zlokalizowana na drodze do Zakopanego. Sieć planuje otwarcie kolejnych lokali, ale nie zdradza na razie szczegółów tych inwestycji. Prowadzi m.in. negocjacje z operatorami stacji benzynowych na temat budowy na ich terenie kolejnych lokali.

Marka pod koniec ub.r. rozpoczęła na polskim rynku intensywne działania promocyjne. Twarzą Subwaya jest piosenkarka Ewa Farna. Działania opierają się obecnie na mediach lokalnych, komunikacji in-store i internecie. Nowością jest konkurs w Facebooku, w którym konsumenci mają szansę wygrać lunch z gwiazdą. Subway jest obsługiwany przez agencję Zero7, a w zakresie social mediów dla marki pracuje Q&A Consulting.

 

 

Tomasz Wygnański 787 Artykuły

W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.