Ambasadorka w domu

Marketing szeptany kojarzył się do niedawna z rozdawaniem próbek bywalcom modnych klubów. Teraz marketerzy są najbardziej zainteresowani dotarciem do zwykłych konsumentów.

Tak też zmienił się profil działania agencji Streetcom, prawdopodobnie pierwszej i najbardziej znanej agencji marketingu szeptanego. Kilka lat temu zajmowała się głównie docieraniem do liderów opinii rozumianych jako osoby wyznaczające trendy np. w modzie czy stylu życia. Teraz agencja przede wszystkim działa, promując produkty FCMG.

– Odkąd Streetcom rozpoczął swoją działalność w 2004 roku, bardzo zmienił się rynek w Polsce, nasza codzienność i świat konsumenta. Działalność agencji rozpoczęła się od przeprowadzenia badania na młodzieżowych liderach opinii. Pierwsze osoby w tym młodzieżowym panelu nazwane były Trendekspertami Streetcom. Dzisiaj naszą bazę stanowi ponad 200 tys. konsumentów, którzy testują każdy produkt, a nawet usługę, które chcą zbadać i wypromować nasi klienci – mówi Matylda Szymalska, prezes zarządu Streetcom Polska.

Przedmiotami kampanii zazwyczaj są produkty masowe, które mają trafić do szerokiej grupy odbiorców. Agencja zrealizowała kilkaset kampanii dla wielu artykułów z grupy FMCG. Najczęściej były to nowości rynkowe lub nowatorskie formuły opakowań, nowe warianty produktów znanych marek. W ostatnim czasie w kampaniach znalazły się także produkty uważane za trudniejsze, jak np. nowe konto w banku czy produkty AGD i RTV.

Według przedstawicieli agencji coraz większa grupa marketerów chce dotrzeć do konsumentów niecodziennymi metodami, np. przedstawiając im produkty do testowania. Obecnie do największych klientów Streetcomu należą Procter & Gamble, Maspex oraz Nestle – firmy uważane za marketerów typowo telewizyjnych. Być może powodem jest clutter reklamowy i napędzana przez social media zmiana preferowanych przez konsumenta źródeł informacji o produkcie. Coraz częściej pochodzą one nie z reklamy, ale od innych konsumentów.

Nie tylko w Polsce

W ub.r. agencja odnotowała wzrost sprzedaży o 30 proc., chociaż spółka nie podaje z jakiej bazy. Wiadomo natomiast, że średnia wartość kampanii w ub.r. wyniosła 300 tys. zł. Sama firma o sobie mówi, że nie ma w Polsce bezpośredniej konkurencji. Jedynie działania rekomendacji w social mediach są prowadzone także przez inne agencje.

Niedawno Streetcom zrealizował swój pierwszy projekt za granicą. Promuje w Czechach technikami marketingu rekomendacji produkt z portfolio Procter & Gamble – szczoteczkę Oral-B ProfessionalCare 5000. Do projektu zostanie zaangażowanych tysiąc ambasadorów marki. Mają oni rekomendować produkt konsumentom. Informacja o produkcie w wyniku tej akcji dotrze do 44 tys. konsumentów. Będzie to prawdopodobnie pierwsza na tę skalę kampania marketingu rekomendacji w Czechach.

Streetcom liczy na pozyskanie kolejnych klientów na czeskim rynku, ale nie planuje stworzenia w tym kraju osobnego biura. Kampanie będą zarządzane z Warszawy, podobnie jak to jest w przypadku projektów na rynek litewski i węgierski.

Tomasz Wygnański 787 Artykuły

W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.