Tylko na tablet

Czy nowy magazyn "iAM" to znak bliskiego końca druku? Zapewne nie, ale projekt debiutującej w branży firmy może dać wiele do myślenia tradycyjnym wydawcom.

Magazyn "iAM" nie jest pewnie pierwszym w Polsce tytułem dostępnym wyłącznie na tabletach. Jednak to pierwsza tak poważna próba budowy lifestyle'owego magazynu z prawdziwego zdarzenia w wersji na nowe medium. Za projektem stoi debiutant - notowana na New Connect spółka Yellow Hat, do tej pory znana przede wszystkim z rozwiązań mobilemarketingowych. Wersję na iPada miesięcznika "iAM" można ściągnąć z App Store i z Google Play dla urządzeń Android.

- To, co nas odróżnia od tabletowych wersji magazynów obecnych na rynku, to pełna interaktywność zarówno treści redakcyjnych, jak i reklam - mówi Sławomir Szymański, prezes Yellow Hat - wydawcy tytułu. Jego zdaniem większość tradycyjnych tytułów decyduje się na przełożenie na tablet wydania papierowego bez dużych zmian, tymczasem czytelnicy i reklamodawcy oczekują całkowicie nowej jakości. - Dlatego też nie zdecydowaliśmy się na wersję magazynu na komputer PC, bo tylko interfejs dotykowy tabletu zapewnia odpowiednią interaktywność - uważa Sławomir Szymański.

Redaktor naczelną tytułu jest Gabriela Wolak-Wereśniak. Ostatnio pełniła funkcję redaktora prowadzącego w dziale custom publishing wydawnictwa Ringier Axel Springer. Wcześniej przez kilka lat związana z Wydawnictwem Bauer, w którym była redaktorem m.in. w segmencie pism telewizyjnych. Współpracowała także z działem krajowym tygodnika „Gala” oraz działem zagranicznym dwutygodnika „Viva!”.

Wśród reklamodawców są Unilever i marka Timotei – partner wydania, Adidas, Fiat, Tissot, General Motors, Oceanic, National Geographic oraz Twinnings. Wielu z nich zdecydowało się na specjalne interaktywne formaty reklamowe, przygotowane specjalnie na tablet, np. najechanie palcem na poszczególne elementy samochodu Opel powoduje wyświetlenie dodatkowych informacji.

Za darmo dla elity

Największa niespodzianka to fakt, że magazyn będzie bezpłatny. Yellow Hat spodziewa się miesięcznie 4-7 tys. pobrań tytułu. Sławomir Szymański argumentuje, że obecnie czytelnicy nie są przyzwyczajeni do płacenia za treść, a szersza dystrybucja będzie bardziej atrakcyjna dla reklamodawców.

Ten krok pozytywnie ocenia Piotr Kamiński, group account director Carat Polska. - Obecnie zainteresowanie czytelników płatnymi wydaniami tytułów prasowych na tablety jest umiarkowane. Format ekskluzywnego kobiecego magazynu przygotowanego wyłącznie na tablety, ale bezpłatnego, ma szanse dotarcia do większej grupy odbiorców i pozyskania zainteresowania reklamodawców - uważa Piotr Kamiński.

Yellow Hat start projektu poprzedził analizą raportów o liczbie tabletów na rynku. Chociaż padają różne liczby, to firma szacuje, że może ich być ok. 600 tys. Więcej jest zapewne tańszych urządzeń Android niż iPadów Apple, ale prawdopodobnie posiadacze iPadów czytają więcej, bo cały "ekosystem" Apple obejmujący m.in. App Store jest bardziej dojrzały.

Jedno nie ulega wątpliwości: użytkownicy gadżetów stanowią wciąż elitę. - Z badania Consumer Connection System przeprowadzonego przez Aegis Media wiemy, że grupa posiadaczy tabletów jest bardzo atrakcyjna dla marketerów – są to osoby z wyższym wykształceniem, o dochodach powyżej średniej, otwarci i aktywnie poszukujący nowości - mówi Piotr Kamiński.

Yellow Hat twierdzi, że traktuje "iAM" jako przedsięwzięcie czysto biznesowe. Nie jest to poligon doświadczalny dla technologii czy prezentacja narzędzi software, których firma jest dystrybutorem. Na magazynie kobiecym ma się nie skończyć. Kolejny będzie zapewne tytuł męski. Oczywiście tylko na tablety.

Tomasz Wygnański 635 Artykuły

W MMP prawie od 20 lat pisze o marketerach i strategiach marketingowych, a także o detalistach, BTL, digitalu i badaniach. Właściciel 8- kilogramowego kota.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.