Rekomendacja ponad wszystko

Budowanie relacji z marką poprzez dobre opinie o niej ma być jednym z wyróżników agencji Faster & Better.

Agencja Faster & Better (OS3 Group) rozpoczęła prowadzenie działań marketingowych na bazie liderów opinii. W tym celu udostępniła nowe narzędzie – platformę Brand Experts.

Brand Experts jest narzędziem wspierającym realizację kampanii marketingu rekomendacji offline i online, czyli działań promujących markę poprzez inicjowanie pozytywnych rekomendacji wśród grupy docelowej produktu.

Świeża porcja

Z punktu widzenia klienta i konsumenta platforma ma być krokiem naprzód w stosunku do dotychczasowych działań wśród liderów opinii. Jej podstawową zaletą ma być docieranie do autentycznych ambasadorów marki, co umożliwia rekrutacja prowadzona do każdego projektu z osobna. Dzięki zaawansowanym narzędziom wyszukiwania identyfikowani są liderzy w danej dziedzinie, aktywni w społecznościach, mają wielu znajomych i ich głos faktycznie liczy się w środowisku.

– Marketerzy coraz częściej poszukują jakościowych rozwiązań, przekładających się na konkretną liczbę rekomendacji, wskaźniki brand prefference i budowanie sprzedaży. Dlatego stworzyliśmy dla nich Brand Experts. Nie jest to kolejna baza "etatowych" liderów opinii. Klient może mieć 100 proc. pewności, że specjalnie dla jego marki wybieramy autentycznych ambasadorów, którzy w długim okresie czasu współpracują tylko z ich marką i ich rekomendacje mają znaczenie dla grupy docelowej produktu – wyjaśnia Adam Szudra, CEO Faster & Better.

Tworząc Brand Experts, przedstawiciele agencji założyli, że nie chcą kopiować działań Streetcomu. Ich celem jest stworzenie zupełnie nowej jakości na rynku usług marketingu rekomendacji. Zasadniczą różnicą ma być podejście do rekrutacji liderów opinii. F&B stawia na indywidualną rekrutację na potrzeby każdej kampanii, podczas gdy Streetcom korzysta ze stałej bazy, którą eksploatuje do wszystkich swoich kampanii. – Naszym zdaniem to stoi w sprzeczności z całą teorią efektu WoMM, który w dużej mierze opiera się na wyróżnieniu lidera opinii przez markę klienta i zaangażowanie go do kampanii, a w podtekście także zaangażowanie w życie marki. My szukamy i angażujemy w kampanie osoby, które mają stać się ambasadorami marek, a nie tylko pustymi tubami do przekazywania informacji o marce – dodaje Szudra. Z tego wypływa kolejna zasadnicza różnica – podczas realizacji takich kampanii agencja musi być transparentna i działać pod szyldem klienta, aby tworzyć więź na linii marka – lider opinii, a nie agencja – lider opinii.

Jak twierdzi Iwona Gniedziejko, PR & promotion director Streetcom, ich społeczność się zmienia, a uczestnicy kampanii stale rotują. Do każdej kampanii Streetcom ma możliwość zrekrutowania odpowiedniej grupy osób i z zasady musi się ona zmieniać. W każdej z kampanii eksploatowane są inne grupy – jest ograniczenie co do liczby kampanii w roku, nie można brać równocześnie udziału w dwóch kampaniach. Nie można też uczestniczyć w kampaniach dla marek konkurencyjnych. – To zasady znane i naszym ekspertom, i klientom – mówi Gniedziejko.

Łap lidera

Przyjmuje się, że w każdej grupie społecznej jest 10 proc. liderów opinii – osób, które mają istotny wpływ na decyzje zakupowe pozostałych członków grupy. Według agencji w 39-mln kraju, jakim jest Polska, powinno istnieć więc 3,9 mln liderów opinii. Rekrutacje do kampanii F&B odbywają się głównie online.
Pojawienie się Facebooka, otwarcie polskich internautów na social media, publikację treści o sobie, swoich zainteresowaniach i preferencjach sprawiało, że internet stał się wręcz idealnym miejscem do rekrutacji liderów opinii i selekcji. Innym etapem rekrutacji jest zaproszenie do wypełnienia serii ankiet weryfikujących czy dana osoba faktycznie jest liderem opinii i sprawdzających dopasowanie do marki klienta. Taki wieloetapowy proces rekrutacji oparty na informacjach deklaratywnych potwierdzanych researchem online ma dawać gwarancję, że do udziału w kampanii zapraszane są finalnie najlepsze, najbardziej dopasowane i zaangażowane osoby.

Dla kogo?

Obecnie OS3 Group ma w portfolio klientów, dla których nowe usługi mogą być interesujące, a pierwsze realizowane kampanie tego typu (np. dla Hasbro) jeszcze przed oficjalnym startem nowej usługi mają być tego najlepszym dowodem. – Zakładamy, że nowe kompetencje pozwolą nam pozyskać nowych klientów i w czasie rozwijać współpracę na różnych obszarach, niekoniecznie związanych tylko z WoMM i marketingiem rekomendacji. Siła naszej grupy polega na tym, że poszczególne zespoły wspierają się wzajemnie i uzupełniają – także na poziomie new businessu – mówi Adam Szudra.

Obecnie Faster & Better nie planuje znaczącego wzmacniania zespołu niewynikającego z organicznego rozwoju agencji. Skupia się na optymalizacji kosztów wewnętrznych i maksymalnym wykorzystaniu zasobów samej agencji i OS3 Group, co ma przekładać się na atrakcyjne stawki dla klientów. Poza nowym podejściem Faster & Better chce być konkurencyjna na rynku usług marketingu rekomendacji także pod względem ceny.

Maciej Florek 2392 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.