Microsoft połyka Nokię, pozazdrościł Apple i Google

Obie firmy nie należały u nas do dużych reklamodawców. Jeżeli jednak Microsoft myśli poważnie o zawojowaniu rynku marką Lumia, to może się zmienić.

Za 5,44 mld euro Microsoft przejmie 32 tys. pracowników, marki Lumia i Asha na własność, a prawa do używania marki Nokia przez 10 lat. Microsoft przejmie biznes telefonów komórkowych fińskiej Nokii. Zapłaci za to 3,79 mld euro. Kolejne 1,65 mld euro za prawa do korzystania z patentów Nokii przez 10 lat (z opcją zmiany licencji na bezterminową).
Microsoft kupuje na własność marki Lumia i Asha. Natomiast marki Nokia będzie mógł używać przez 10 lat, ale tylko dla prostych telefonów, a nie smartfonów Lumia. 32 tys. dotychczasowych pracowników Nokii (4,7 tys. w Finlandii i 18,3 tys. na świecie - zajmujących się wytwarzaniem, składaniem i pakowaniem telefonów) przejdzie do Microsoftu.
Nokia skupi się na dostarczaniu infrastruktury i rozwiązań telekomunikacyjnych oraz na rozwoju map Here. Obie firmy zakładają, że po uzyskaniu wymaganych zgód (udziałowców i instytucji regulacyjnych) transakcja powinna zostać zamknięta w I kwartale przyszłego roku.
W II kwartale br. Nokia sprzedała 7,4 mln szt. smartfonów (Lumia). Za ich produkcję odpowiada dywizja Nokia Smart Devices. Wciąż jednak liczbowo przeważają ”zwykłe” (i tańsze) telefony, takie jak np. z rodziny Asha, których w minionym kwartale Nokia sprzedała na świecie 53,7 mln szt.

 

20 mln Lumii
Microsoft podaje, że Lumie (z systemem operacyjnym Windows Phone) na dziewięciu rynkach mają udziały powyżej 10 proc. W ciągu minionych czterech kwartałów Lumii z Windows Phone sprzedało się ponad 20 mln szt. Firma z Redmond nie ukrywa, że przejęcie biznesu telefonów od Nokii ma zapewnić przyszłość rozwoju systemu Windows Phone. Oprócz Nokii korzystają z niego: Samsung i HTC. Wskazuje, że ten deal ma pozwolić skutecznie rywalizować z Google (który, przypomnijmy, kupił Motorolę) i z Apple. ”Sukces w telefonach jest kluczowy dla powodzenia na rynku tabletów, tablety pomogą zaś biznesowi komputerowemu” - czytamy w prezentacji Microsoftu dla inwestorów.

Google ogłosił zakup Motoroli w sierpniu 2011 r. za 12,5 mld dol., pod koniec ub.r. sprzedał zaś jej część Motorola Home (urządzenia do telewizji kablowej i internetu) firmie Arris za 2,35 mld dol., zostawiając sobie dywizję zajmującą się urządzeniami mobilnymi. Rezultatem przejęcia Motoroli przez Google było zamknięcie ok. 30 z 90 krajowych biur, w tym także w Polsce.
Dyrektorem generalnym polskiego oddziału Microsoft jest Ronald Binkofski, dyrektorem działu marketing & operations jest zaś Przemysław Szuder. Firma w Polsce współpracuje reklamowo z agencjami Wunderman, Socializer i Universal McCann.
Dyrektorem generalnym polskiego oddziału Nokii jest Robert Siewierski. Po odejściu Piotra Bubaka na początku ub.r. firma zlikwidowała stanowisko dyrektora marketingu. W Polsce firma współpracuje z agencjami: Wunderman, JWT i Carat.

Według wyliczeń firmy Gartner za II kw. br. Nokia była drugim, po Samsungu, największym sprzedawcą telefonów komórkowych na świecie z udziałem w globalnym rynku na poziomie 14 proc. (60,95 mln szt.). Samsung sprzedał ich w tym okresie 107,5 mln szt (udział 24,7 proc.). Na trzecim miejscu Apple (31,9 mln szt. iPhone'ów - 7,3 proc. udziałów), a dalej: LG Electronics (17 mln szt., 3,9 proc.), ZTE (15,3 mln szt., 3,5 proc.) i Huawei (11,2 mln szt., 2,6 proc. udziałów).

Maciej Burlikowski 977 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.