"Metro" stawia na targetowanie

Dzięki zmianie modelu dystrybucji gazety Agora chce lepiej wykorzystać jej możliwości reklamowe.

Agora wprowadza zmiany w modelu dystrybucji dziennika "Metro". Od lutego br. gazeta będzie trafiała w różne dni do czytelników z konkretnych grup celowych: aktywnych zawodowo konsumentów oraz ludzi młodych, uczących się, rozpoczynających karierę, m.in. do studentów. Nie jest to nowy model, choć po raz pierwszy "Metro" zastosuje go na tak dużą skalę. Do tej pory targetowanie prowadzone było głównie przy wydaniach specjalnych.

W ramach nowego systemu dystrybucji poniedziałkowe wydanie "Metra” będzie kierowane przede wszystkim do ludzi młodych, uczących się, rozpoczynających karierę - do nich trafi 89 proc. nakładu w precyzyjnie dobranych punktach w centrach miast, okolicach uczelni i kampusów. Wtorkowe i środowe numery dziennika będą rozdawane głównie w okolicach biurowców, banków i centrów biznesowych. W ten sposób "Metro” umożliwi reklamodawcom dotarcie do grupy celowej, określanej jako aktywni konsumenci. Zaliczają się do niej kobiety i mężczyźni w wieku 30+, realizujący się zawodowo i dobrze zarabiający, mający dzieci lub planujący założenie rodziny. Do nich dotrze 70 proc. nakładu dziennika.
Czwartkowe i piątkowe wydania "Metra” w nowym modelu dystrybucji nie zmieniają formuły - pozostają szeroko zasięgowe, zapewniając dotarcie do masowego odbiorcy.

Przełamać trend

Wprowadzane zmiany podyktowane są przede wszystkim względami reklamowymi. Jak tłumaczy Joanna Garbaczewska, wydawca "Metra", nowy model dystrybucji "Metra" to połączenie dwóch strategii marketingowych ATL i BTL. - Zatarcie granic pomiędzy reklamą w mediach tradycyjnych i bezpośrednim dotarciem do grupy celowej otwiera przed nami nowe możliwości - dodaje.

Czy w ten sposób wydawcy uda się wyhamować spadki we wpływach? - W tej chwili trudno powiedzieć, w jakim stopniu nasz nowy model dotarcia do grup celowych zostanie przyjęty przez rynek. Wierzymy jednak, że sprzedaż usług targetowanych w połączeniu z jakościowym dziennikarstwem to oferta "uszyta na miarę", atrakcyjna dla reklamodawców - odpowiada Garbaczewska. Agora liczy m.in. na reklamodawców z branż: finanse, motoryzacja, technologia, turystyka, FMCG, odzież, nauka, kultura i rozrywka.

Nakład gazety w poszczególne dni tygodnia zostanie dopasowany do nowego modelu dystrybucji. Od lutego br. będzie wynosił średnio 220 tys. od poniedziałku do czwartku, a w piątki - 410 tys. egz. Zmianie ulegnie także zawartość dziennika. Wydania "Metra" będą dodatkowo wzbogacane o treści interesujące dla danej grupy celowej, np. przegląd wydarzeń na uczelniach i informacje o nowych kierunkach w wydaniach poniedziałkowych kierowanych do studentów.

Dziennik, który utrzymuje się tylko z reklam, musi szukać skuteczniejszych sposobów ich pozyskiwania. Tym bardziej w czasach, których wydatki na prasę codzienną są nieustannie redukowane. Być może wyniki "Metra" wytyczą kierunek rozwoju dla innych tytułów prasowych.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.