Mundial okiem analityka TV

Które mecze cieszyły się największą oglądalnością? Kto oglądał mecz finałowy? Jacy reklamodawcy byli najaktywniejsi w tym czasie? Odpowiedzi na te pytania znalazła Magdalena Miller, TV analyst w Universal McCann.

Mistrzostwa świata w piłce nożnej w Brazylii już za nami. Podczas nich wystąpiły 32 drużyny, rozegrano 64 mecze i zdobyto 171 goli. Przez miesiąc, od 12 czerwca do 13 lipca br., na trzech antenach TVP: TVP1, TVP2 i TVP Sport, kibice piłkarscy z wypiekami na twarzach śledzili zmagania najlepszych drużyn świata.

Bramkowe mecze

Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że oglądalność meczów w kanałach TVP podczas tegorocznego mundialu wynosiła średnio 3 mln osób. To tylko nieco mniej, niż wyniki oglądalności turnieju sprzed czterech lat w Republice Południowej Afryki, które była na poziomie 3,13 mln osób.
Wśród top 3 najlepiej oglądanych meczów należy wymienić mecz finałowy mundialu, który zebrał ok. 10,49 mln widzów przed telewizorami, następnie półfinał, w którym Niemcy bezlitośnie rozprawili się z Brazylią – 6,78 mln widzów, kolejne miejsce z liczbą 5,96 mln oglądających zajął mecz o trzecie miejsce na podium Holandia – Brazylia.
Tegoroczny mundial przeszedł też do historii m.in. za sprawą dużej liczby goli. W sumie w 64 meczach padło 171 bramek, czyli średnio 2,7 gola na mecz. Wśród piłkarskich zmagań, w których strzelono największą liczbę bramek, zdecydowanie I miejsce na podium zajmuje mecz półfinałowy Niemcy – Brazylia (wynik 7:1, oglądalność 6,78 mln widzów), następnie Hiszpania – Holandia (wynik 1:5, oglądalność 4,85 mln widzów) i na ostatnim miejscu znalazł się mecz Szwajcaria – Francja (wynik 2:5, oglądalność 3,45 mln widzów).

92. minuta meczu finałowego z największym audytorium

Niedzielny finał w wykonaniu drużyn z Argentyny i Niemiec (0:1), który przyniósł złotą statuetkę pierwszy raz piłkarzom z Europy podczas turnieju odbywającego się Ameryce Południowej, obejrzało ponad 10,05 mln osób (to ponad 18 proc. więcej widzów niż podczas poprzedniego finały na mundialu w RPA w 2010 r., wtedy zwyciężyła Hiszpania). Udział TVP1 podczas tego najważniejszego meczu mundialu osiągnął poziom 63 proc. (w grupie wszyscy all 4+).

Najlepiej oglądaną minutą meczu finałowego była 92., czyli początek dogrywki, kiedy ponad 11,32 mln osób śledziło zmagania piłkarzy (udział TVP1 – 71,6 proc.). Dokładnie za 21 minut miała paść bramka decydująca o zwycięstwie drużyny niemieckiej.

Mundialowa reklama

Łącznie przychody brutto z reklam oraz sponsoringu w trzech kanałach TVP osiągnęły poziom ponad 159,7 mln zł, z podziałem 78 proc. spoty reklamowe i 22 proc. sponsoring (dane dotyczą wszystkich transmisji, powtórek oraz skrótów meczów). Wśród najaktywniejszych reklamodawców były: Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska, Carlsberg Breweries, Media Saturn i Lidl Polska, natomiast jeśli chodzi o sponsoring to były to: Procter & Gamble, Grupa Santander, Coca-Cola, Carlsberg Breweries i Oshee.

Analizując GRP zakupione przy całym mundialu w Brazylii w grupie wszyscy 4+, suma wyniosła łącznie
24,8 tys., w tym sprzedaż spotowa 64 proc. i sponsoringu 36 proc.

Podczas poprzedniego mundialu przychody TVP z reklam emitowanych przed meczami turniejowymi były niższe i kształtowały się na poziomie 126 mln zł. Są to jednak tylko dane cennikowe netto, bez uwzględnienia rabatów.

Mistrzostwa świata w piłce nożnej przyniosły kibicom wiele emocji i wzruszeń pomimo nieobecności polskiej reprezentacji. TVP uzyskały udziały w rynku TV w peak time 18-23 w grupie wszyscy 4+ (TVP1+2) na poziomie 30 proc. Dla reklamodawców są to wyniki możliwe do uzyskania jedynie przy tak ważnych imprezach sportowych.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.