Polacy chcą taniej lub za darmo

Aż 30 proc. widzów kablówek i platform rozważa rezygnację, co piąty widz telewizji naziemnej myśli o płatnej TV, wynika z analiz MEC "Projekt Cyfrowizja"

Dom mediowy MEC postanowił zbadać m.in. preferencje Polaków na temat płatnej telewizji oraz bezpłatnej telewizji naziemnej i atrakcyjności ich oferty programowej. Według najnowszej analizy niemal co trzeci klient płatnej telewizji rozważa rezygnację z oferty, ale co piąty widz naziemny myśli o zakupie telewizji płatnej. Klienci kablówek i platform najbardziej narzekają na ceny i nieciekawe kanały z ofert operatorów, a dla blisko połowy rozważających zmianę powodem może być też pojawienie się naziemnej telewizji cyfrowej.

Choć rynek płatnej telewizji utrzymuje w Polsce silną pozycję (według Nielsena odsetek gospodarstw z płatną telewizją sięga obecnie 67,7 proc., w tym 30,8 proc. kablowych i 35,9 proc. satelitarnych), operatorzy kablówek i platform mają sporą grupę klientów rozważających rezygnację. Tak deklaruje w badaniu „Projekt Cyfrowizja” 25 proc. abonentów telewizji kablowej oraz 33,5 proc. klientów platform satelitarnych, ogólnie niemal co trzeci widz płatnej telewizji.

Odbiorcy kablowi i satelitarni rozważający rezygnację wskazują na podobne powody, jednak znacznie więcej klientów platform narzeka na zbyt wysokie ceny oraz dostrzega alternatywę w postaci darmowej telewizji naziemnej. Połowa z nich uważa, że za darmo może mieć wystarczająco dużo kanałów. 

Średnio tylko 14 proc. widzów uważa, że większość interesujących ich programów dostępna jest w internecie i wskazuje ten czynnik jako skłaniający ich do rezygnacji z płacenia. Okazuje się on jednak kluczowy dla widzów w wieku 15-24 lata.

Chcą tańszej i przejrzystej oferty

W „Projekcie Cyfrowizja” MEC zbadał też opinie widzów, którzy na przestrzeni ostatnich dwóch lat już zmienili ofertę telewizyjną. Klienci, którzy przeszli do innych operatorów płatnej telewizji, wskazywali na pojawienie się tańszej oferty, ciekawe kanały u nowego dostawcy czy pakiety internetu (ważne przede wszystkim dla widzów kablówek).

Dla 90 proc. klientów platform satelitarnych istotna okazuje się także "przejrzysta umowa z operatorem” – była to najczęściej wskazywana cecha decydująca o wyborze nowego operatora. Niewykluczone, że na ten aspekt współpracy klientów platform wyczuliło ubiegłoroczne zamieszanie wokół powstania NC+.

Dla obecnych odbiorców telewizji naziemnej, a wcześniej klientów płatnej telewizji impulsem do zmiany było pojawienie się cyfrowej TV naziemnej oraz to, że poprzednia oferta była za droga. W mniejszym stopniu (20 proc. obecnych widzów naziemnych, którzy zrezygnowali z TV płatnej) zgadzali się ze stwierdzeniem, że nie odpowiadała im jakość obsługi operatora. 

Niby chcą zmienić, a jednak podoba im się

Chociaż wyższy odsetek klientów platform twierdzi, że rozważa rezygnację, to jednocześnie właśnie klienci platform są najbardziej zadowoleni z oferty. Na pytanie czy ich telewizja jest lepsza niż kiedyś twierdząco odpowiada 72 proc. klientów kablówek i aż 85 proc. klientów platform.

 

Analitycy domu mediowego na podstawie uzyskanych szczegółowych wskazań (szerokość oferty, atrakcyjność programów, jakość odbioru, forma umowy, usługi dodatkowe etc.) wypracowali też ogólny wskaźnik satysfakcji dla trzech badanych grup widzów.

Najlepszy wynik uzyskują odbiorcy satelitarni. Jak połączyć to z rozważaną przez ponad 35 proc. klientów platform możliwością rezygnacji? Klienci satelitarni, znacznie częściej mieszkańcy wsi i małych miasteczek oraz z niższym niż w przypadku klientów kablówek dochodem, tworzą segment bardziej wrażliwy na cenę. Ci o najniższym dochodzie, jak dowodzi „Projekt Cyfrowizja”, są najbardziej skłonni rezygnować z płatnej telewizji.

Cenne: film, newsy i dokument

MEC 70 proc. widzów, tych, którzy nie myśleli o rezygnacji z płatnych ofert, zapytał w badaniu, co trzyma ich przy aktualnej ofercie. Dla widzów kablówek kluczowym czynnikiem był m.in. internet w pakiecie (37 proc. wskazań), a klientów platform trzyma m.in. dobra cena u ich operatora (42 proc.).

Badani widzowie platform i kablówek wskazywali także kanały, które są dla nich na tyle ważne, że nadal gotowi są płacić za telewizje. Wskazania respondentów w „Projekcie Cyfrowizja” były tu podobne jak w przypadku multipleksu ich marzeń.

W rankingu stacji wartych pieniędzy klientów kablówek i platform znów prowadzą Discovery, National Geographic, TVN24. W pierwszej piątce są też kanały filmowo-serialowe – AXN i AleKino+.

Odpowiedzi widzów płatnej telewizji różnicują tu płeć i wiek – np. w rankingu top 5 stacji kobiet znalazły się także TVN Style i TLC (w miejsce TVN24 i AleKino+), a listę stacji najważniejszych dla najmłodszej badanej grupy (15-24 lata) otwiera AXN.

 

Naziemni myślą o płaceniu

W „Projekcie Cyfrowizja” MEC sprawdził czy dystrybutorzy płatnej telewizji mają potencjał rozwoju biznesu w grupie widzów naziemnej telewizji cyfrowej. Okazuje się, że 20 proc. (w tym – 21,5 proc. kobiet, 18,5 proc. mężczyzn) rozważało w czasie ostatniego roku taką opcję. Odbiorców w niewielkim stopniu różnicuje tutaj wiek.

Nie oznacza to – podobnie jak i w przypadku widzów rozważających rezygnację z kablówek bądź satelity – że co piąty widz naziemny kupi w najbliższym czasie abonament u operatora kablówki czy platformy. Jednak dane te pokazują kierunek, w jakim może rozwijać się rynek płatnej i bezpłatnej telewizji, jeśli w ofertach multipleksów, kablówek i platform nie będą zachodzić zmiany.

Badanie „Projekt Cyfrowizja” zostało przeprowadzone w maju 2014 przez Analytics & Insight MEC, za pomocą techniki CAWI na próbie 917 internautów w wieku 15+.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.