10 mln martwych dusz

Dzięki Polkomtelowi możemy oszacować, że rynek prepaid jest dużo mniejszy niż dotychczas deklarowali operatorzy.

Jak co kwartał czterech głównych operatorów sieci komórkowych, czyli: T-Mobile Polska, Orange Polska, Polkomtel (Plus) i P4 (Play), podało swoje wyniki operacyjne.

Łącznie na koniec czerwca br. obsługiwali oni 56,13 mln użytkowników. W tej liczbie 26,88 mln stanowili abonenci (klienci indywidualni i firmy), którzy co miesiąc płacą rachunki, a 29,25 mln - użytkownicy ofert na kartę, czyli prepaid.

Tradycyjnie operatorzy w statystykach do aktywnych klientów prepaid wliczają tych użytkowników (formalnie: karty SIM), którzy w jakikolwiek sposób byli aktywni w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Tym razem jednak Polkomtel, operator sieci Plus, po raz pierwszy zdecydował się podać także statystykę liczoną według definicji rekomendowanej przez Komisję Europejską, czyli według liczby kart SIM aktywnych w ciągu ostatnich trzech miesięcy (90 dni). Według tej definicji Plus obsługiwał na koniec czerwca 4,23 mln użytkowników prepaid.

Różnica wynosi aż 2,14 mln szt. kart SIM, czyli 33,6 proc. bazy prepaid liczonej według ”starej” metodologii (karty aktywne w ciągu 12 miesięcy). Tyle ”martwych dusz”, czyli de facto nieaktywnych (nie przynoszących przychodów) miał ten operator.

Gdyby taki sam wskaźnik (33,6 proc.) przyjąć dla pozostałej trójki operatorów (a nie ma przesłanek, by u nich miałoby być ”lepiej” niż w Plusie, a wręcz przeciwnie - Polkomtel od lat raportował najwyższy proporcjonalnie odsetek abonentów w ogólnej liczbie klientów), to okaże się, że rynek prepaid jest mniejszy o 9,83 mln kart niż dotychczas podawali operatorzy.

Liczony według definicji KE wyniósłby on 19,42 mln kart SIM, a nie 29,25 mln szt.

Łączna liczba kart SIM na rynku (prepaid i postpaid) wyniosłaby 46,3 mln szt. To zarówno karty telefoniczne, jak i do modemów bezprzewodowego internetu. Niemniej jednak te szacunki urealniają statystyki dla rynku rynku mobilnego w Polsce.

Miejmy nadzieję, że konkurenci Plusa pójdą w jego ślady i także zaczną stosować 90-dniową definicję ”aktywnej karty prepaid” i według niej raportować wyniki.  

Maciej Burlikowski 1756 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.