Wiosna w okopach

Wszyscy najwięksi gracze rynku telewizyjnego przedstawili już swoją wiosenną ofertę. Powiedzmy szczerze: zaskoczeń nie było. Trzej nadawcy - wbrew temu co deklarują ostatnio dyrektorzy programowi anten - postawili przede wszystkim na sprawdzone formaty.

Z danych Nielsen Audience Measurment wynika, że w 2014 r. stacje top 4 straciły w grupie komercyjnej (16-49) 5 proc. (2014 vs. 2013). Udziały w rynku widowni traciła każda z czterech największych stacji – od Polsatu (-1 proc.) po TVP2 (-8 proc.). Dlatego spora część widzów i reklamodawców spodziewała się, że wszyscy trzej nadawcy wiosną 2015 r. zaskoczą rynek wysypem nowości. Tymczasem i kanały publiczne, i komercyjne postawiły na strategię zachowawczą.  

Serialowa Jedynka

Wprawdzie pewnym novum w ramówce TVP1 będą seriale pokazywane w paśmie prime time każdego dnia (oprócz poniedziałków), ale powiedzmy szczerze, nie są to produkcje na miarę "House of Cards".
We wtorki po "Wiadomościach" Jedynka pokaże serial s-f "Agenci T.A.R.C.Z.Y", w środy serial "Uwikłani", w czwartek "Ojciec Mateusz" (nowa seria), a w piątek "Talianka" (nowa produkcja rosyjska z Joanną Moro – znaną z hitu Jedynki "Anna German" w roli głównej). Sobotnie wieczory zarezerwowane będą dla nowości anteny – serialu "Strażacy", a niedzielne dla "Rancza" (nowa seria). – Tak wyrazista oferta serialowa pozwoli nam wzmocnić pozycję TVP1. Chcemy skoncentrować się przede wszystkim na "Strażakach" i "Taliance", naszych całkowicie nowych propozycjach. Kolejne serie "Rancza" i "Ojca Mateusza" też są bardzo wyraziste, dlatego wierzymy, że te bardzo dobrze przygotowane seriale również zdobędą nowych widzów – deklaruje Piotr Radziszewski, dyrektor TVP1. Czy to jednak wystarczy, żeby zahamować spadek udziału stacji?
Miejmy nadzieję, że pomogą… sportowcy i na antenie TVP1 nie zabraknie transmisji sportowych z Polakami w roli głównej. Ich spektakularne sukcesy zawsze pomagały antenie w budowaniu słupków oglądalności.

Kontynuacje Dwójki

TVP2 proponuje mieszankę serialowo-filmowo-kabaretową. Wśród nowości Dwójka ma m.in. serial "Służby specjalne" Patryka Vegi, drugą serię "Krwi z krwi" w reżyserii Jana Komasy. Do ramówki powraca też "O mnie się nie martw", drugi sezon serialu z Joanną Kulig i Stefanem Pawłowskim.
 Wiosną pokazana zostanie też szósta seria "Rodzinki.pl”, a także dalsze losy bohaterów "M jak miłość", "Na dobre i na złe" oraz "Barw szczęścia". Dodatkowo TVP2 zaplanowała dwie nowości rozrywkowe: "Latający Klub 2", czyli wieczór kabaretowy, oraz program "Paranienormalni tonight". 
Nowością będzie też projekt "Przygarnij mnie", zachęcający celebrytów (i widzów) do adopcji psów ze schronisk. Cel tego ostatniego programu jest zacny i dobrze, że znalazło się miejsce na tego typu propozycję w ramówce. Ale – przy całej naszej sympatii do braci mniejszych – trudno się spodziewać rekordowej widowni.  
Zauważmy, niemal w ostatniej chwili Dwójka przełożyła na jesień emisję kolejnej edycji swojego hitu – talent show "Voice of Poland".

TVN na chwilę przed…

Wśród propozycji programowych TVN znalazło się siedem nowości: "Mali giganci" (talent show, w którym uczestnikami są uzdolnione dzieci), "Mamy Cię!" (kolejna edycja programu rozrywkowego, który był już na antenie TVN 11 lat temu), "Piekielny hotel" (program rozrywkowy), "Nie rób scen" (serial z Joanną Brodzik i Aleksandrą Popławską), "Mąż czy nie mąż" (kolejny serial komediowy, w roli głównej Magdalena Schejbal), "Żony Hollywood" (program rozrywkowy z elementami dokumentalnymi) i "Odlotowy ogród" (program rozrywkowo-poradnikowy).
Wprawdzie na tle konkurencji siedem nowości to tuż przed tegorocznym sezonem wiosennym wynik zawrotny, ale nie są to raczej propozycje, które zapewnią TVN-owi ucieczkę do przodu. Nie są to produkcje wysokobudżetowe, na miarę talent shows, do których TVN zdążył już przyzwyczaić widzów.
Być może producencka zachowawczość powiązana jest ze strategią sprzedaży TVN. Finał transakcji spodziewany jest wiosną, a nowy właściciel stacji każdej złotówce dobrze (lub źle) wydanej na programming przyjrzy się dokładnie.
Oprócz nowości na początku marca w ramówce TVN pojawią się programy rozrywkowe znane z poprzednich sezonów: "You can dance", "Project Runway", "Kuchenne rewolucje", "Kuba Wojewódzki", "Rozmowy w toku", "Na językach" i "Ugotowani". W nowej ofercie pojawiają się też kolejne odcinki seriali: "Prawo Agaty", "Na Wspólnej", "Szpital", "Szkoła" i "Ukryta prawda". Entuzjazm Edwarda Miszczaka, członka zarządu TVN ds. programowych, nie maleje od kilku sezonów. – Jak widać, nie zwalniamy tempa. Jestem przekonany, że nasza bogata oferta wiosenna pozwoli nam zbudować jeszcze większą widownię niż bardzo dobra ramówka jesienna z ub.r. – wieszczy Miszczak. Czy ten entuzjazm jest uzasadniony, pokażą już pierwsze tygodnie marca.

Polsatu skok do wody

Wiosną na antenie Polsatu pojawi się program rozrywkowy "Celebrity Splash!", w którym aktorzy, sportowcy, wokaliści i gwiazdy telewizji zmierzą się ze sobą w skokach do wody, jednej z najbardziej efektownych dyscyplin olimpijskich. Program pokazywany będzie w sobotnim paśmie prime time. To w zasadzie jedyna 100-proc. nowość anteny.
"Celebrity Splash!" rekordów Polsatu raczej nie wyśrubuje. Format może mieć swoje stałe (może nawet liczne) grono fanów, ale – jak pokazują inne rynki – cieszył się raczej umiarkowanym sukcesem. A sama formuła formatu nuży widzów dość szybko. W końcu ile można patrzeć, jak nasza ulubiona aktorka ma miękkie nogi przed skokiem, a nasz ulubiony piosenkarz niefortunnie zderza się z taflą wody?
Kierownictwo Polsatu zdaje sobie z tego sprawę, dlatego zabezpiecza się sprawdzonymi programami. W piątkowe wieczory zaprosi widzów na kolejną edycję "Dancing with the stars. Tańca z gwiazdami". W wiosennej ofercie Polsatu będą też programy "Top chef" i "Hell’s kitchen – Piekielna kuchnia". Przygotowywana jest też kolejna edycja show "Twoja twarz brzmi znajomo" (sobotni prime time) i "Tylko muzyka. Must be the music" (niedzielny prime time). Kontynuowane będą też seriale "Przyjaciółki" i "Świat według Kiepskich".

W okopach

Każdy z największych graczy telewizyjnych wchodzi w nowy sezon z wiosennym nastrojem. Każdy proponuje kilka "lokomotyw ramówkowych", choć zauważmy, w przeciwieństwie do kilku ostatnich sezonów nie są to raczej nowe lokomotywy, a jedynie przemalowane. Nadawcy wybrali strategię okopania się i kontrolowania sytuacji z ukrycia. A w okopach, jak wiemy, można strzelać lub spać.
Mimo zachowawczej strategii stacji tegoroczna wiosna zapowiada się ciekawie. Wiosną 2015 r. poznamy bowiem nie tylko upodobania widzów stacji top 4, ale też (prawdopodobnie) nowego właściciela TVN i nowego (być może) prezesa TVP.
Dlatego jesień 2015 r. będzie niepodobna ani do tegorocznej wiosny, ani do poprzednich jesieni.

Piotr Machul 393 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.