Wirtualna Publiczna

Portal Wirtualna Polska chce wejść na giełdę, liczy, że ze sprzedaży zgarnie 80-100 mln zł. Część pójdzie na spłatę zadłużenia, a część na kolejne akwizycje.

Wirtualna Polska Holding SA, czyli grupa powstała po przejęciu na przełomie 2013 i 2014 r. przez O2 Wirtualnej Polski, planuje w II kwartale br. przeprowadzenie publicznej oferty sprzedaży swoich akcji i wejść na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Z emisji nowych akcji spółka spodziewa się pozyskać 80-100 mln zł. Zostaną one przeznaczone na spłatę zadłużenia z tytułu kredytów bankowych oraz na sfinansowanie nowych akwizycji realizowanych w ramach przyjętej przez grupę strategii.

Oprócz tego European Media Holding S.à r.l. z siedzibą w Luksemburgu, spółka kontrolowana przez fundusz Innova Capital, będąca większościowym akcjonariuszem Wirtualna Polska Holding, zamierza sprzedać część swoich akcji (do 23,5 proc.). Innova Capital po części sfinansowała transakcję zakupu WP od Telekomunikacji Polskiej (obecnie Orange Polska) za 375 mln zł, inwestując w obie spółki (tj. w WP i O2).

Grupa Wirtualna Polska jest właścicielem jednego z dwóch najpopularniejszych w Polsce horyzontalnych portali internetowych – Wirtualnej Polski. Prowadzi również portal horyzontalny O2 oraz specjalistyczne serwisy o tematyce biznesowej – Money.pl oraz Biztok, dotyczące nowych technologii, np. Dobreprogramy, o tematyce sportowej, np. Sportowe Fakty, oraz rozrywkowe, np. Pudelek.

Zgodnie z danymi Megapanel PBI/Gemius według stanu na grudzień 2014 r. Grupa Wirtualna Polska była liderem wśród portali internetowych pod względem liczby realnych użytkowników (15,63 mln realnych użytkowników), po raz pierwszy detronizując Grupę Onet – RASP (15,55 mln). Oprócz tego Grupa WP zajęła pierwsze miejsce w kategoriach tematycznych ”Biznes, finanse, prawo”, ”Komunikacja”, ”Nowe technologie” i ”Styl życia” (także Megapanel PBI/Gemius z grudnia 2014 r.).

W związku z przygotowaniem do IPO spółka ujawniła swoje finanse – w 2014 r. przychody Grupy ze sprzedaży pro forma (bez uwzględnienia przychodów ze sprzedaży barterowej) wyniosły 216,4 mln zł, z czego 201,8 mln zł, tj. 93,3 proc. pochodziło ze sprzedaży produktów reklamowych. Skorygowana EBITDA Grupy pro forma za ub.r. wyniosła 84,1 mln zł, natomiast skorygowany zysk przed opodatkowaniem Grupy pro forma wyniósł 38,4 mln zł.

Maciej Burlikowski 1756 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.