Przetargi mediowe nie zwalniają tempa

Marketerzy siedzą w biurach i liczą koszty mediowe. Mimo sprzyjających okoliczności wolą dłubać w plikach .xls.

W zeszłym roku latem, kiedy każdy news jest na wagę złota, również pisałem kolumnę przetargową zdziwiony, że tyle się dzieje mimo wakacyjnej laby. Tyle tylko, że przed rokiem skupiałem się na konkursach digitalowych ("Digitalowe drinki z palemką" z MMP Online z dnia 10 lipca 2014 r.), a w tym roku mamy do czynienia głównie z przetargami mediowymi, choć nie tylko.

Najciekawszy chyba obecnie trwający przetarg na planowanie i zakup mediów prowadzi Nivea. Firma kosmetyczna nie sprawdzała domów mediowych od 2008 r., kiedy wybrała do współpracy Mediaedge:cia, obecnie MEC. Prowadzony konkurs dotyczy Polski oraz krajów bałtyckich – Litwy, Łotwy, Estonii. W Polsce obsługą tego klienta zajmuje się MEC, w krajach bałtyckich Carat. Poza tymi dwoma agencjami zaproszenie otrzymał również OMD. Cennikowo w 2014 r. Nivea wydała w Polsce na media 202 mln zł (za Kantar Media). Nie znamy wartości budżetów, którymi obraca Carat na trzech pozostałych rynkach.

Do rozstrzygnięcia ma niebawem dojść w przetargu mediowym USP Zdrowie. Jak wynika z naszych ustaleń, firma jest już po końcowych negocjacjach z domami mediowymi, które zaprosiła do prezentacji, a są to: Initiative, MEC, który na potrzeby postępowania powołał w ramach siostrzanej spółki Mets oddzielny team USP Zdrowie, oraz obecny dom mediowy marketera SMG Starcom. W trakcie konkursu z dalszej chęci uczestnictwa zrezygnował PHD Media Direction. Według danych cennikowych w 2014 r. USP Zdrowie było szóstym pod względem wielkości reklamodawcą w Polsce z wydatkami na poziomie 441 mln zł (znów za Kantar Media).

Coraz aktywniejszy marketer, jakim jest PGE Polska Grupa Energetyczna, również postanowił zrewidować strategie mediowe i ceny, zapraszając wybrane agencje do przetargu. Stanęło w nim pięć domów mediowych. Broni się ZenithOptimedia Group, a o prezentacje zostały poproszone jeszcze Arena Media, Carat, Equinox i Maxus – to nasza "insajderska" wiedza. Dzisiaj (16.07.2015) PGE ogłosiła, że została sponsorem tytularnym Stadionu Narodowego w Warszawie. Od teraz przez pięć najbliższych lat będziemy posługiwać się nazwą "PGE Narodowy". Rośnie nam mocny gracz marketingowy, który rozbudowując swoje aktywności, prawdopodobnie musi również dokładać pieniędzy do budżetu mediowego. Z czego ucieszy się z pewnością wygrany dom mediowy.

Lato, choć gorące bywa w tym roku tylko czasami, osłabiło już kilka osób odpowiedzialnych za komunikację z mediami, które tej komunikacji nie chcą z nami prowadzić. Po próbach kontaktu i staraniach w celu ustalenia szczegółów konkursów udało nam się dowiedzieć nieoficjalnie o kolejnych przetargach mediowych. Oferty sprawdzają jeszcze tacy gracze jak bardzo aktywny w mediach Eurobank (dotychczas w SMG Starcom), sieci sklepów budowlanych Castorama (PHD Media Direction) i Obi (Lowe Media). To nie koniec gorących newsów przetargowych. Nasze najważniejsze źródła zapewniają, że jeszcze sporo się wydarzy. Nie tylko w mediach. Podobno czeka nas wysyp konkursów na kreację. Ale o tych będzie już pisać nasza redakcyjna koleżanka.

Maciej Florek 1956 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.