800 baniek w plecy

Z MEC odchodzą kolejni klienci. Całą sytuację ratuje niedawna wygrana USP Zdrowie. W opałach jest PHD Media Direction po utracie Unilevera. Co dalej z Polkomtelem?

Piątkowy news o utracie Nivei przez MEC pewnie przyprawił zarządzających tego domu mediowego o dreszcze. Wygrana OMD mogła być dla nich pewnym zaskoczeniem. Z MEC w tym roku wyjechał kolejny klient, który na media wcale nie szczędził - w 2014 r. wydał ponad 200 mln zł (dane cennikowe za Kantar Media). Przetarg dotyczył Polski i trzech krajów bałtyckich. Wydatków na pozostałych rynkach, niestety, nie znamy. Trudno było nam ustalić, jak długo MEC pracował dla Nivei, ale było to około 16 lub nawet 18 lat.

To kolejny prestiżowy i duży klient, który rezygnuje z MEC - nie zapominamy o stracie Orange z początku roku (w 2014 r. Orange wydało na reklamy cennikowo ponad 620 mln zł). W ostatnich miesiącach MEC stracił również Coty, o tym przetargu już szeroko pisaliśmy w "MMP" ze względu na terminy płatności wcale nieprzychylne dla sieci ZOG. Niewyjaśniona pozostaje nadal kwestia Citibanku, który globalnie przenosi się z MEC do Publicis Group. Jak podały zagraniczne media, budżet tego korporacyjnego banku, w tym mediowy, znajdzie się w całości w agencji Publicis. Polski oddział agencji nie chciał się w tej sprawie wypowiadać. Globalnie nie poszło też MEC w Visie. Na lokalne reperkusje tego przetargu trzeba jednak poczekać ze względu na toczące się losy łączenia europejskiej Visy z amerykańską. Jak wynika z naszych informacji, niebawem z MEC pożegna się kolejny klient, jesteśmy w trakcie sprawdzania tych doniesień. Nie jest to wielka mediowo marka, ale wszystkim dobrze znana. Czekamy również na wynik przetargu Kompanii Piwowarskiej, która chwieje się w marketingowych posadach, jednocześnie prowadząc regionalny przetarg mediowy.

Na szczęście straty te rekompensuje MEC wygrana latem USP Zdrowie. Obsługą tego budżetu mediowego zajmie się siostrzana spółka Mets. Tym przetargiem MEC utarł nosa Starcomowi, który również musi się teraz bronić w kolejnych ważnych konkursach. Oferty bowiem sprawdza Eurobank, który oficjalnie milczy od wakacji. Jeszcze dwa tygodnie temu dowiedzieliśmy się, że prezentacje są dopiero przed agencjami. Wesoło nie ma również SMG Starlink, który pojawi się z Excelem i Power Pointem w PZU.

Patrząc na tegoroczne przetasowania mediowe, trzeba również wejść na chwilę do grupy Media Direction, która straciła już oficjalnie Unilevera, giganta FMCG. Regionalnie Unilever przenosi się do Mindshare. Prezes Kawecki ma się z czego cieszyć. Gratulujemy!

Do tej pory Unilever pracował z PHD Media Direction. Grupa Media Direction ma w tym roku jeszcze jeden spory problem - chodzi o Polkomtela. Telekom do tej pory nie chce komunikować wyników przetargu na media. Niepomyślny dla OMD Media Direction finał tego postępowania może oznaczać restrukturyzację grupy. Agencja PHD Media Direction broni się również w przetargu Castoramy. Jej biznes w jakiejś mierze zabezpiecza Carlsberg Polska, na razie niebędący w przetargu.

Przetargów nie brakuje, na stole cały czas leży dużo pieniędzy. Do zgarnięcia jest też m.in. Tesco prowadzące konkurs dla regionu CEE. Do obrony staje Initiative, a w Pradze na prezentacjach pojawią się jeszcze Mindshare i SMG - wynika z naszych informacji. Konkurs jest koordynowany właśnie z czeskiej centrali.

W przetargu jest też spółka PKP Intercity. Ta rozpisała się zadziwiająco szybko - po około dziesięciu miesiącach obsługi. Czy Havas Media będzie chciał bronić takiego problematycznego klienta? 

Maciej Florek 1870 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.