Rynek reklamy TV nadal rośnie

Raport SMG: Rynek reklamy TV wzrósł o 4,2 proc., wyceniany jest na blisko 2,8 mld zł.

Z raportu agencji SMG podsumowującego sytuację na rynku reklamy telewizyjnej wynika, że po dziewięciu miesiącach br. rynek wzrósł o 4,2 proc. W trzecim kwartale wpływy reklamowe TV wzrosły o 6,4 proc., podczas gdy w pierwszym kwartale reklama telewizyjna odnotowała 3,7 proc., a w drugim 3,0 proc. wzrostu (przy uwzględnieniu wszystkich form reklamy). Wartość rynku telewizyjnego po dziewięciu miesiącach SMG wycenia na ponad 2 mld 787 mln zł.

W okresie od lipca do września 2015 r. stacje TV zarobiły blisko 51 mln zł więcej niż w trzecim kwartale 2014 r., wliczając w to przychody ze spotów, sponsoringu i lokowania produktu oraz ogłoszeń płatnych. W trzecim kwartale na dodatnią dynamikę w reklamie telewizyjnej najsilniej wpłynął wzrost inwestycji reklamowych branży farmaceutycznej - o 8,4 proc., a także sektora żywność, który wydał więcej o 12,8 proc.

Największym reklamodawcą w trzecim kwartale był niezmiennie Aflofarm, który był obecny na ekranach z komunikacją 71 marek. Drugi największy reklamodawca Procter & Gamble reklamował w tym czasie 26 marek, na co przeznaczył 1/3 budżetu, jaki wydał Aflofarm. Podium zamyka Lidl, który wydał na "pożegnanie" dotychczasowej komunikacji i launch nowej niemal 50 proc. więcej niż w trzecim kwartale ub.r.

 

Przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły w trzecim kwartale o 7,7 proc., to jest o 53 mln zł. Po trzech kwartałach przychody ze spotów rosły w tempie 4,1 proc., to jest zwiększyły się o 123,6 mln zł. Wzrost ten w różnym stopniu odczuwają poszczególne kategorie kanałów telewizyjnych. W okresie od lipca do września 2015 r. cztery stacje: TVP1, TVP2, TVN i Polsat, zwiększyły swoje przychody ze spotów o blisko 5 proc. (po dziewięciu miesiącach nadal notując niewielki spadek). Przychody ze sponsoringu i lokowania produktu w tych czterech stacjach spadły o 9,62 proc.

Dopiero we wrześniu stacje mogły zaoferować widzom nowe propozycje programów i seriali. Jak widać z poniższego wykresu, najlepiej wystartowała jesienna ramówka TVP. Ponadto zauważyć można, że udziały w oglądalności w dalszym ciągu zyskują stacje tematyczne z portfolio Polsatu, TVP i IDMnet. We wrześniu widzowie najchętniej oglądali kontynuacje swoich ulubionych seriali powracających na antenę. Wśród programów rozrywkowych we wrześniu największą popularnością cieszyło się "Voice of Poland" emitowane w programie drugim TVP oraz "Must be the music" z Polsatu, a ponadto "Rolnik szuka żony" w TVP1 i "Masterchef" w stacji TVN.

Dobre udziały w oglądalności kanałów tematycznych przekładają się na ich korzystną sytuację przychodową. W trzecim kwartale 2015 r. wpływy reklamowe stacji tematycznych emitowanych na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej wzrosły o 29,2 proc. (nie licząc TVP1, TVP2, TVN i Polsatu). Udział tych kanałów w rynku reklamy TV w analizowanym okresie był bliski 20 proc. wobec 16 proc. między lipcem a wrześniem 2014 r. W grupie stacji dostępnych za pośrednictwem naziemnej telewizji cyfrowej najszybciej wolumenowo rosną przychody TV4. Tymczasem TVN7 i TV Puls pozostają na porównywalnym poziomie do trzeciego kwartału 2014. Najszybszą dynamikę (ok. 90 proc.) odnotowują Fokus TV i Polsat Sport News. Jednocześnie przychody pozostałych stacji tematycznych, dostępnych za pośrednictwem sieci kablowych i satelitarnych, odnotowały niewielki spadek w trzecim kwartale 2015 r. o 1,1 proc., a ich udział w przychodach zmalał do 22,2 z 23,9 proc. w trzecim kwartale 2014 r. Potwierdza się tym samym wcześniejsza teza SMG, iż segment osiągnął już stabilizację, a wzrostów można oczekiwać w szczególności od kanałów dostępnych na multipleksach.

- Rynek reklamy telewizyjnej wyraźnie przyspieszył w III kwartale br., odzwierciedlając pozytywne nastawienie firm do inwestowania, wynikające z zadowalających wskaźników gospodarczych, takich jak tempo wzrostu PKB czy spadające bezrobocie. W pełni wykorzystywany jest przez rynek potencjał wynikający z siły telewizji w Polsce – olbrzymiego zasięgu oraz perswazyjności komunikatów – mówi Piotr Piętka, prezes SMG w Polsce.

Jego zdaniem czwarty kwartał powinien przynieść wzmocnienie presji popytowej zgodnie z trendami makroekonomicznymi obserwowanymi obecnie w Polsce. A obecnie nie widać niepokojących wpływów dochodzących z zagranicy. - Estymujemy, że wzrost inwestycji w reklamę telewizyjną w całym roku 2015 r. wyniesie 4,5 proc. Z dużym zainteresowaniem będę obserwował kolejne miesiące już 2016 r. Prognozuję zwiększenie inwestycji w formaty wideo dostępne online: zarówno serwisy VoD, jak też wideo dostępne w YouTube czy też w Facebooku – komentuje Piętka.

Piotr Piętka twierdzi, że rok 2016 będzie rokiem pierwszych prób z zakupem automatycznym (programmatic buying) w telewizji i dzięki temu przyniesie wiele nowych możliwości.

Piotr Machul 393 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.