OOH cały czas w górę

Łączna wielkość sprzedaży w trzech segmentach reklamy - zewnętrznej, tranzytowej i DOOH - zamknęła się kwotą w wysokości 471,5 mln zł. W zakresie reklamy zewnętrznej była to kwota wyższa o ponad 2,4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) przedstawiła dane dotyczące wielkości rynku OOH w Polsce w 2015 r. Dane zostały przygotowane we współpracy IGRZ i SMG. Istotnymi dla reklamy OOH pozostawały w minionym roku sektory "handel", "telekomunikacja", "media" i "żywność". Nie odnotowano jednak znaczącego wpływu na wielkość sprzedaży w związku z dwukrotną kampanią wyborczą (przed wyborami prezydenckim oraz parlamentarnymi).

Blisko 85 proc. udziałów w monitorowanych wydatkach na reklamę OOH w Polsce mają cztery największe firmy: AMS, Ströer Polska, Cityboard Media oraz Clear Channel Poland, przy czym udział firm AMS i Ströer wyniósł w roku 2015 ponad 60 proc.

Wielkość sprzedaży w IV kwartale 2015 r. wyniosła ponad 132,3 mln zł i była wyższa o ponad 1 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.

Reklama tranzytowa

Dominującymi na polskim rynku graczami są w zakresie reklamy tranzytowej dwie firmy - AMS oraz Business Consulting. W 2015 r. dołączyła do tej trójki firma Clear Channel Poland. Rok 2015 jest pierwszym, w którym wielkość sprzedaży podawana jest łącznie dla działań i akcji reklamowych wykorzystujących zewnętrzne powierzchnie, jak i wnętrza taboru komunikacji miejskiej. Wielkość sprzedaży wyniosła w 2015 r. ponad 24,4 mln zł. Reklama tranzytowa znajduje się w trendzie wzrostowym. Przede wszystkim dzięki innowacyjnym działaniom branży w połączeniu ze zrozumieniem jej roli przez większość przewoźników (wyjątkiem pozostaje nadal komunikacja warszawska).

Nośniki reklamy 2015

Liczba powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy zewnętrznej zmniejszyła się w ciągu ostatniego roku o ponad 3 proc. (w porównaniu z 2014 r. mniej o 2092 powierzchni ekspozycyjnych). Postępujące od kilku lat stopniowe, aczkolwiek bardzo zauważalne zmiany ilościowe nośników reklamy związane są zwłaszcza z polityką samorządów w zakresie korzystania z przestrzeni miejskiej dla celów reklamowych.

Rynek i nośniki DOOH 2015

Rynek reklamy DOOH w Polsce nie był do tej pory wystarczająco dobrze monitorowany. IGRZ podejmuje działania, aby to zmienić. Przede wszystkim ze względu na rozwój tego rynku i wzrost zainteresowania reklamodawców promocjami w sektorze DOOH. Szacuje się, że łączna wielkość sprzedaży na rynku DOOH w roku 2015 wyniosła 23,5 mln zł. Zdecydowanym liderem w sektorze DOOH jest firma Screen Network, która miała na koniec 2015 r. 18 667 nośników w 610 lokalizacjach, w tym 35 ekranów zewnętrznych. Nośniki Screen Network obejmują sieci: Lagardere, Lagardere Lotniska, LED City, Lukoil, Media Markt, PKP Kasy Intercity, Saturn, TUI, Empik. W sektorze DOOH wśród największych firm OOH jest firma AMS, która miała na koniec 2015 r. 1806 nośników w sieci CityINFOtv w wagonach Metra Warszawskiego, a firma Ströer Polska 31 nośników „Infoscreen” na stacjach Metra Warszawskiego. Firma Clear Channel Poland rozbudowała swoją sieć nośników i dysponuje obecnie 114 powierzchniami na 58 totemach w galeriach handlowych: Wola Park, Arkadia, Galeria Mokotów, Wileńska w Warszawie, Aleja Bielany i Magnolia we Wrocławiu oraz Riviera w Gdyni.

W roku 2015 zmniejszyła się ogólna liczba zewnętrznych nośników DOOH. Usunięte zostały wyeksploatowane ekrany oraz te o niestandardowych rozmiarach. Dokonana została również ich weryfikacja pod kątem atrakcyjności lokalizacji. Działania te są zasługą firmy BIGformat.tv, która pozostaje jednym z większych operatorów sieci nośników DOOH w Polsce.

Optymistyczna prognoza 

Według IGRZ rynek reklamy OOH podlega zmianom przede wszystkim jakościowym. Branża coraz lepiej radzi sobie z wprowadzaniem innowacji i nowych technologii. Walczy o utrzymanie podaży, mimo nadal mało sprzyjających warunków zewnętrznych w niektórych miastach. Rok 2016 powinien być przełomowym dla polskiej branży w związku z planowanym wprowadzeniem systemu Outdoor Track, opracowanego we współpracy trzech firm: AMS, Clear Channel Poland oraz Ströer Polska w ramach Instytutu Badań Outdooru (IBO). Umożliwi planowanie i kupowanie powierzchni reklamowych OOH na podstawie takich samych wskaźników jak w innych mediach. Przewidywany wzrost sprzedaży w 2016 r. szacuje się na poziomie powyżej 5 proc. w stosunku do roku ubiegłego.

(raport IGRZ/OOH 2015/luty 2016)

Katarzyna Kacprzak 706 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.