IRCenter: Snapchat wyprzedza Twittera

Agencja badawczo-analityczna IRCenter przygotowała trzecią edycję podsumowania social mediów w Polsce. To projekt łączący dane deklaratywne i pomiar zachowań użytkowników mediów społecznościowych - na komputerach i urządzeniach mobilnych.

Firma badawcza IRCenter w badaniu "Social media 2015" podaje, że treści z mediów społecznościowych docierają do ponad 8 na 10 internautów (82 proc.). Tylu internautom zdarzyło się w ciągu ostatniego miesiąca czytać blogi, fora czy serwisy społecznościowe/wideo. Treści, które do nich docierają, tworzy zaś prawie co drugi internauta (46 proc.) – tylu respondentów albo jest twórcami, którzy mają własne vlogi, blogi czy strony internetowe, albo aktywnie uczestniczy w ich komentowaniu lub dyskusjach w sieci.

Z badania wynika też, że od kilku lat widać stały, intensywny wzrost udziału Facebooka w ogólnych treściach pochodzących z mediów społecznościowych. Jego udział wzrósł z 8 proc. w 2011 r. do 50 proc. w 2015 r. Nie oznacza to jednak, że liczba treści na pozostałych platformach maleje – większość z nich rośnie – a jedynymi platformami, na których obserwowane są spadki, są fora i blogi oraz od 2015 r. Twitter.

Pomimo różnorodności serwisów, w których można uczestniczyć, coraz więcej internautów ogranicza się do jednej, dwóch platform. W 2014 r. internautów korzystających z dwóch serwisów było 29 proc., w 2015 r. jest to już 41 proc. Jednocześnie spada liczba heavy userów – w 2014 r. z sześciu serwisów korzystał co dziesiąty internauta (12 proc.), a w 2015 r. już co setny (1 proc.). Największą popularnością cieszą się Facebook i YouTube, z których korzysta średnio 94 proc. internautów, ale to Facebook ma największą intensywność korzystania – 88 proc. internautów korzysta z niego przynajmniej raz w tygodniu.

Mniej popularne platformy także nieźle dają sobie radę, gdyż pomimo mniejszej liczby użytkowników często cechuje je duża intensywność odwiedzin. Ze Snapchata minimum kilka razy w tygodniu korzysta ponad połowa użytkowników (53 proc.), co jest wynikiem lepszym od np. Twittera, którego z taką częstotliwością odwiedza co czwarty użytkownik (27 proc.). Na smartfonach najczęściej i najdłużej korzystamy oczywiście z Facebooka. Snapchat natomiast pod względem średniej liczby uruchomień aplikacji w miesiącu oraz średniego czasu korzystania z aplikacji wyprzedził już większego od siebie Instagrama.

Popularne hashtagi

Najczęściej używanymi hashtagami markowymi w 2015 r. na Instagramie były #bmw, #adidas i #semilac - wynika z drugiej części badań o social mediach w ub.r. zrealizowanych przez IRCenter. Wśród 25 hashtagów markowych znalazły się aż cztery brandy samochodowe (#bmw, #subaru, #honda i #audi). Pozostałe to m.in. #cocacola, #orange, #iphone czy #pkp.

Wymieniona marka Semilac to lakiery do paznokci, najbardziej znana z lakierów hybrydowych. Pielęgnacja paznokci ma duży potencjał na Instagramie - hashtag #nails znalazł się w pierwszej 100 najpopularniejszych w 2015 r.

Kwestia zaufania

Zaufanie do reklam w przynajmniej jednym obszarze mediów społecznościowych deklaruje 26 proc. internautów - wynika z badania IRCenter. Z reklamami internauci najczęściej spotykają się w Facebooku i YouTube. Średnio 6 na 10 użytkowników zadeklarowało, że w ciągu ostatniego miesiąca widziało tam jakieś reklamy (67 proc. w Facebooku, 63 proc. w YouTube).

Największym zaufaniem darzone są reklamy w Periscope i Snapchacie - przestrzeniach, w których aby zobaczyć reklamę, musimy najpierw śledzić markę.

Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów CAWI na próbie 1 tys. internautów. Wywiady zostały połączone z analizą mediów społecznościowych (analiza jakościowa i ilościowa) oraz monitoringiem 2,5 tys. urządzeń mobilnych.

Maciej Florek 1827 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.