Abonament z misją

Filmy i dokumenty, "Teleexpress" i "Wiadomości" - dom mediowy MEC sprawdził, za jakie programy widzowie skłonni byliby płacić abonament.

Filmy, dokumenty, programy edukacyjne, historyczne i sportowe otwierają ranking kategorii programowych, na których finansowanie z abonamentu lub opłaty audiowizualnej byliby najbardziej skłonni przystać badani przez MEC internauci.

Badanie realizowane było w dniach 25-26 stycznia na próbie 1 tys. respondentów, z pomocą wywiadów internetowych (realizacja MEC z wykorzystaniem panelu SW Research).

Niekoniecznie jednak tylko publiczne stacje radiowe i telewizyjne powinny zdaniem badanych dostawać wsparcie od państwa i obywateli na produkcję programów realizujących misję publiczną, a więc m.in. poszerzających wiedzę o świecie, poruszających doniosłe kwestie społeczne i przekazujących różnorodne punkty widzenia. Ponad 41 proc. badanych przez MEC uważa, że zarówno stacje publiczne, jak i komercyjne powinny być wspierane przy produkcji tego typu programów. Nieznacznie mniejszy odsetek badanych ograniczyłby finansowanie misyjnych programów wyłącznie do mediów publicznych.

 

Programy z misją

Większa część badanych jest przekonana, że abonament albo opłata należy się kanałom polskim – pokazuje badanie MEC. Co ciekawe, wskazania respondentów, którzy deklarują, że nie płacą abonamentu, nie różnią się zasadniczo od opinii pozostałych.

Mając wybór z listy głównych programów informacyjnych i publicystycznych nadawanych na antenach głównych kanałów oraz w największej stacji informacyjnej, badani najczęściej wskazywali programy Telewizji Polskiej jako te, które w największym stopniu zasługują ich zdaniem na to, by finansować je z abonamentu bądź opłaty audiowizualnej. Liderem rankingu okazuje się "Teleexpress" – prawie 35 proc. polskich internautów uważa, że to program wart pieniędzy z abonamentu.

A jakich czołowych dziennikarzy telewizyjnych widzieliby w roli prowadzących programy informacyjne lub publicystyczne w publicznej telewizji? W tej kategorii konkurencję deklasuje Maciej Orłoś wskazany przez ponad 35 proc. badanych przez MEC. Co czwarty polski internauta widzi w tej roli Tomasza Lisa i Monikę Olejnik, a niewiele mniej – Kamila Durczoka i Justynę Pochanke.

Ciekawe, czy wnioskami z badania MEC zainteresuje się nowe kierownictwo telewizji publicznej. Jak dotąd powrót na anteny TVP takich programów jak "Sonda", "Pegaz" czy "Teleranek" dowodzą, że ekipie Jacka Kurskiego bliższa jest "romantyczność" niż "szkiełko i oko". A powracające (i planowane) programy warto wziąć pod lupę domów mediowych i agencji badawczych. Przez ostatnie ćwierćwiecze trochę się przecież telewizja zmieniała – nawet publiczna. Gusta widzów też.

 

Piotr Machul 105 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.