Lepiej na swoim

Orange zmienia model świadczenia usług telewizyjnych - stawia na samodzielną agregację treści. Choć nadal będzie sprzedawał satelitarną telewizję NC+, to mocniej niż dotychczas stawia na własną ofertę kanałów TV poprzez kabel.


Firma telekomunikacyjna Orange Polska zdecydowała się zmienić podejście, a konkretnie model biznesowy świadczonych przez siebie usług telewizyjnych. Telekom stawia na samodzielną agregację treści, co oznacza, że Orange kupuje prawa do kanałów telewizyjnych bezpośrednio od nadawców. Do tej pory najwięcej usług telewizyjnych sprzedawał we współpracy z platformą telewizji satelitarnej NC+. Orange jest już liczącym się na rynku w skali ogólnokrajowej dostawcą płatnej telewizji - z jego usług korzysta blisko 800 tys. odbiorców.

Zmiana tego podejścia ma oczywiście wymierny aspekt finansowy: współpracując z NC+, telekom musiał się dzielić przychodami, natomiast samodzielnie zawierając umowy z nadawcami, będzie co prawda ponosił koszty zakupu kontentu, ale całość przychodów pozostanie w jego kasie.

Zmiana modelu biznesowego da mu także większą elastyczność w konstruowaniu oferty dla konsumentów. Np. niedawno zwiększył liczbę kanałów dostępnych w podstawowym abonamencie z 61 do 91 (w tym 25 w jakości HD).

Wszystko to z myślą, by inwestycje, jakie telekom planuje w rozbudowę sieci światłowodowej (FTTH), jak najszybciej się zwróciły.

Na koniec ubiegłego roku w zasięgu sieci FTTH Orange było 716 tys. gospodarstw domowych. W minionym roku na rozbudowę tej sieci telekom wydał 300 mln zł. W tym roku zamierza przeznaczyć na to dwa razy więcej, w 2017 r. nakłady na ten cel mają sięgnąć 700 mln zł, a w 2018 r. wynieść 800 mln zł, czyli łącznie 2,1 mld zł w ciągu trzech lat. Dzięki temu za trzy lata w zasięgu sieci FTTH Orange ma być 3,5 mln gospodarstw domowych.

- W ciągu najbliższych trzech lat dzięki zaplanowanym przez Orange Polska inwestycjom 3,5 miliona rodzin znajdzie się w zasięgu internetu światłowodowego. Bardzo się cieszę, że będziemy mogli oferować go w pakiecie z nową ofertą telewizyjną, doskonale odpowiadającą na potrzeby wymagających klientów - mówi Michał Paschalis-Jakubowicz, członek zarządu Orange Polska ds. marketingu. – Wzbogacając samodzielnie tworzoną ofertę telewizyjną, zyskujemy większą elastyczność zarówno pod względem cenowym, jak i doboru programów.

Zmiana modelu biznesowego usług telewizyjnych w Orange dotyczy tylko tych świadczonych poprzez sieć dostępową (kable).

Na koniec ub.r. operator miał 184 tys. odbiorców telewizji tego typu, w ciągu minionego roku przybyło mu ich 41 tys. Zdecydowaną większość (603 tys. na koniec ub.r.; -2 tys. w ciągu roku) odbiorców telewizji od Orange korzystało z technologii satelitarnej i tutaj nic się nie zmieni - Orange nadal będzie oferował telewizję w takim jak dotychczas modelu, czyli we współpracy (i dzieląc się przychodami) z NC+.

Najwięksi dostawcy płatnej telewizji w Polsce to:
- satelitarna platforma Cyfrowy Polsat: 3,56 mln abonentów na koniec ub.r.,
- satelitarna platforma NC+: 2,11 mln abonentów po I półroczu 2015 r.,
- sieć kablowa UPC Polska: 1,20 mln abonentów na koniec ub.r.,
- sieć kablowa Vectra: 854,9 tys. abonentów po I półroczu 2015 r.,
- sieć kablowa Multimedia Polska: 824,1 tys. abonentów wszystkich usług (także internetu i telefonii) na koniec ub.r.

Maciej Burlikowski 805 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.