ZOG: Polski rynek reklamowy wzrośnie o 3,5 proc.

Prognoza ZenithOptimedia Group wskazuje na lepszą kondycję TV, internetu i radia.

Według prognoz ZenithOptimedia Group łączna wartość tegorocznych wydatków na reklamę w Polsce wzrośnie w porównaniu z ub.r. o 3,5 proc., a na koniec roku polski rynek reklamowy osiągnie wartość 6,963 mld zł netto. Większą dynamikę wzrostu - 4,6 proc. - osiągnie globalny rynek reklamowy, którego wartość wzrośnie do 579 mld dol.

Według analityków ZenithOptimedia wydatki na reklamę telewizyjną w Polsce wrosną w tym roku o 2,9 proc. Podstawą do lekkiej korekty prognozy w górę (wobec 2,6 proc. wzrostu prognozowanego w grudniu 2015 r.) są duże wypełnienie bloków reklamowych pomimo wzrostów kwot cennikowych i podwyższenia klastrów open oraz zainteresowanie reklamodawców zbliżającymi się wielkimi wydarzeniami z udziałem polskich sportowców: Euro 2016 i letnią olimpiadą.

Segment reklamy internetowej urośnie w tym roku o 11,5 proc. - Rok 2016 zapowiada się dość optymistycznie dla segmentu online, a to za sprawą zwrotu w kierunku programmatic buyingu. Znacząco wzrasta również dostępność powierzchni w tym modelu zakupu, w tym także powierzchni wideo. Przekłada się to na wzrost udziału programmatic buyingu − w tym roku zakup w tym modelu będzie już stanowił kilkanaście procent wartości rynku digital − powiedziała Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group. - Nadal rośnie potencjał kanału mobilnego, który według naszych szacunków może stanowić już blisko połowę odsłon w polskim internecie. Kanał mobilny będzie na pewno szczególnie doceniony w tym roku podczas mistrzostw Europy w piłce nożnej i olimpiady w Rio de Janeiro - dodaje Bronowska.

Nie słabnie zainteresowanie reklamą radiową, szczególnie wśród reklamodawców z sektorów handel i farmacja, których spoty dominują w tym medium. O dobrej kondycji radia świadczy również coraz większe wypełnienie bloków reklamowych w pasmach dziennych. Zdaniem analityków ZenithOptimedia w 2016 r. wydatki na reklamę radiową będą wyższe od ubiegłorocznych o 4,8 proc.

Prasa odnotowuje lekkie zahamowanie trendu spadkowego, choć ten segment rynku reklamy nadal kurczy się w dwucyfrowym tempie. Wydatki na reklamę w dziennikach spadną w tym roku o 16,3 proc., a w magazynach - o 13,8 proc.

Niewielki spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotuje reklama zewnętrzna - wydatki na nią będą w tym roku o 0,7 proc. niższe. Ten rok może okazać się dla segmentu OOH przełomowy z uwagi na zapowiadane wprowadzenie długo oczekiwanego przez rynek standardu badań Outdoor Track.

Ubiegły rok był dla polskich kin niezwykle udany pod względem frekwencji, a bardzo dobre wyniki pierwszych miesięcy 2016 r. zapowiadają kolejne rekordy. Dobra kondycja kina przekłada się na stabilny poziom wydatków reklamowych. W tym roku analitycy ZenithOptimedia prognozują ich wzrost o 1,3 proc.

Maciej Florek 1788 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.