Stock walczy o odzyskanie pozycji lidera na rynku wódki

Drugi z producentów wódki w kraju twierdzi, że program odbudowy biznesu przynosi rezultaty - I kw. br. był zdecydowanie lepszy niż analogiczny okres ub.r. Tymczasem jego akcjonariusze zażarcie walczą o kontrolę nad spółką.

Były prezes Agros-Novej ma pomóc Stockowi odzyskać pozycję na rynku
Były prezes Agros-Novej ma pomóc Stockowi odzyskać pozycję na rynku
Firma alkoholowa Stock Spirits, właściciel niegdyś lidera, a obecnie drugiego w Polsce producenta wódki, m.in. pod markami Żołądkowa Gorzka, 1906, Saska, Lubelska i Stock Prestige, czyli Stock Polska, twierdzi, że jej przychody w Polsce w I kwartale br. były aż o 71 proc. wyższe niż osiągnięte w analogicznym okresie ub.r.
Według spółki to rezultat działań podjętych w następstwie przeglądu operacyjnego dokonanego w ub.r. i niedawnego przeglądu strategii i biznesu w naszym kraju.
W całym ub.r. wartość sprzedaży spółki w Polsce spadła o 18,3 proc. - ze 168 do 137,2 mln funtów, a zysk EBITDA spadł o 30 proc. - z 53,1 do 37,7 mln funtów (firma Stock jest notowana na londyńskiej giełdzie, m.in. dlatego swoje raporty finansowe prezentuje w brytyjskiej walucie).

W ubiegłym tygodniu spółka ogłosiła, że nowym dyrektorem zarządzającym Stock Polska będzie Marek Sypek, były prezes Agros-Novej (na zdj.), natomiast kilka dni temu ogłoszono, że na wcześniejszą emeryturę odchodzi Chris Heath, dotychczasowy dyrektor generalny Stock Spirits, a tymczasowo - do czasu wyboru docelowego następcy - zastąpi go Mirosław Stachowicz, jeden z dyrektorów spółki.

Ustąpienie Chrisa Heatha było jednym z żądań zgłaszanych przez Western Gate Private Investments Ltd., jednego z czołowych akcjonariuszy Stock Spirits, kontrolowanej przez Luisa Amarala, prezesa Eurocash, największego klienta Stock Spirits. Rada nadzorcza oskarża Western Gate, że działa w interesie Eurocashu, a jej działania są "destrukcyjne i szkodliwe" dla większości inwestorów.

Oprócz ustąpienia Chrisa Heatha Luis Amaral domagał się także prawa do nominacji dwóch dodatkowych dyrektorów do rady spółki i zablokowania wszelkich ewentualnych przejęć i akwizycji do czasu przeglądu strategii w tym zakresie i zatwierdzenia jej przez akcjonariuszy.

Polska to trzeci na świecie największy rynek wódki. Rocznie na wódkę i inne napoje spirytusowe wydajemy ok. 18 mld zł. Dla Stock Spirits nasz kraj to najważniejszy rynek, generujący ok. 52 proc. jej rocznej sprzedaży. W ub.r. krajowy rynek wódki w ujęciu ilościowym był równy 2014 r., natomiast pod względem wartościowym zmalał o ok. 2,2 proc. Stock Polska miał w nim ok. 26-proc. udział. Liderem był CEDC, producent m.in. Żubrówki, Bolsa, Absolwenta i Żytniówki, z ok. 40-proc. udziałem, a trzecim graczem był Marie Brizard, dawny Sobieski, producent m.in. wódki pod tą marką, z ok. 14,5-proc. udziałem.

Maciej Burlikowski 755 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.