Przyszły właściciel chce sprzedać Kompanię Piwowarską

InBev, by uzyskać akceptację Komisji Europejskiej dla przejęcia SABMillera, zobowiązał się do sprzedaży m.in. największego w Polsce producenta piwa.

Koncern AB InBev stara się sfinalizować przejęcie swojego największego globalnego konkurenta koncernu SABMiller. Transakcję wartą 100 mld dol. chciałby zamknąć w drugiej połowie br. By przekonać Komisję Europejską do jej akceptacji, zobowiązał się sprzedać część aktywów należących do SABMillera: Kompanię Piwowarską w Polsce, Browar Dreher na Węgrzech, Plzenský Prazdroj w Czechach, Pivovary Topvar na Słowacji oraz browar Ursus w Rumunii. Komisja Europejska ma się odnieść do tych propozycji 24 maja.

Przedstawiciele Kompanii Piwowarskiej nie komentują tych doniesień.

Kompania Piwowarska to największy w Polsce producent piwa, m.in. pod markami Tyskie, Lech, Żubr, Książęce, Wojak, Dębowe, Redd's. Ma ok. 36 proc. udziału w polskim rynku piwa. Jej przychody ze sprzedaży wyniosły w ub.r. 3,14 mld zł i były o 1,3 proc. niższe niż w 2014 r. (źródło: "Rzeczpospolita"). Dla porównania ubiegłoroczne przychody jej głównego konkurenta, czyli Grupy Żywiec, producenta m.in. marek takich, jak: Żywiec, Warka, Tatra, Specjal czy Strong, wyniosły w ub.r. 3,13 mld zł i były o 1,3 proc. wyższe niż w 2014 r. Trzecim graczem na rynku jest Carlsberg Polska, producent m.in. Okocimia, Harnasia, Kasztelana czy Karmi, który w ub.r. osiągnął ok. 1,5 mld zł przychodów, mniej więcej tyle co w 2014 r.

Kompania Piwowarska jest też jednym z kluczowych reklamodawców na polskim rynku. W ub.r. wydała na reklamy swoich marek 208,8 mln zł (dane cennikowe, źródło: Kantar Media), o 30 proc. więcej niż rok wcześniej (158,3 mln zł w 2014 r.). Pracują dla niej m.in. takie agencje, jak: PZL, Bardzo, Hand Made, Saatchi & Saatchi, IQ Marketing, Lubię To oraz dom mediowy ZenithOptimedia Group (ZOG).

AB InBev przejmuje spółki SABMillera w sumie w ośmiu europejskich krajach - oprócz Polski, Czech, Węgier i Słowacji także w Rumunii, we Włoszech, w Hiszpanii i Holandii, sam zaś jest obecny na naszym kontynencie w 15 krajach: w Wielkiej Brytanii i Irlandii, Niemczech, we Francji, Włoszech, w Hiszpanii, Belgii, Holandii, Luksemburgu, Austrii, Szwajcarii, Czechach, na Węgrzech oraz w Rosji i na Ukrainie.

Już wcześniej InBev zobowiązał się Komisji Europejskiej do sprzedaży włoskiej marki piwa Peroni i holenderskiego Grolscha.

Według uzyskanych przez nas nieoficjalnych informacji w kręgach zbliżonych do SABMillera mówi się, że jednym z prawdopodobnych nabywców biznesu firmy w Europie Wschodniej może być amerykański Moolson Coors, właściciel m.in. marki Miller, wcześniej partner SABMillera. Raczej mało prawdopodobne jest, aby nabywcą był któryś z obecnych w Polsce graczy, np. Heineken czy Carlsberg.

Koncern SABMiller wg badań instytutu Euromonitor jest obecnie trzecim co do wielkości producentem piwa w Europie Wschodniej i ma ok. 15 proc. rynkowych udziałów w tym regionie; udziały AB InBev wg tych analiz szacowane są na 7,9 proc.

(wsp.: TW, WSJ)

Maciej Burlikowski 786 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.