Fundamenty lojalności klientów

Budowanie skutecznego programu wsparcia sprzedaży przypomina budowanie domu - bez solidnych fundamentów konstrukcja będzie nietrwała i nie ma co liczyć na powodzenie inwestycji.

Natomiast jeśli poświecimy czas i środki na opracowanie przemyślanej strategii działań
oraz wybór sprawdzonego architekta, efekt będzie nas długo cieszył.

Budowa każdego domu zaczyna się od wizji, która powstaje w naszej głowie. Wyobrażamy sobie gdzie będzie stał, czy będzie duży, czy mały i w jakim stylu architektonicznym. Podobnie jest
z planowaniem programu wsparcia sprzedaży – musimy mieć o nim konkretne wyobrażenie. Na początek trzeba zadać sobie kilka kluczowych pytań. Czy oczekujemy szybkiego wzrostu sprzedaży,
a może wolimy umacniać swoją pozycję na rynku? Chcemy aby wspierał dystrybucję czy docierał do nowych kanałów sprzedaży? Z wizją domu udajemy się do architekta, aby pomógł nam skonfrontować nasze oczekiwania z rzeczywistością i budżetem, którym dysponujemy. Z  koncepcją programu wsparcia sprzedaży również warto wybrać się do doświadczonego specjalisty jakim jest Sodexo Benefits and Rewards Services, który pomoże nam ją zweryfikować i urzeczywistnić.

Zacznij od planu budowy

Ważne jest przede wszystkim, aby cel programu wsparcia sprzedaży był zbieżny z naszą strategią. Trzeba jasno określić adresatów naszych działań i zastanowić się w jaki sposób chcemy ich motywować do określonych zachowań. Od tego zależy wybór odpowiedniego mechanizmu i formuły prawno-podatkowej programu. Następnie musimy zadać sobie kolejne pytania: za co i jak często chcemy nagradzać, jakie są możliwości techniczne wdrożenia wybranego mechanizmu działania,
i jego obsługi, i wreszcie - w jaki sposób będziemy komunikować naszą akcję i jej zasady. Większość sprawdzonych rynkowych mechanizmów programów lojalnościowych opiera się na zbieraniu punktów, które później są wymieniane na nagrody. Możliwość taką daje również formuła konkursu niepublicznego. W naszym planowaniu kluczowym elementem będzie również budżet. W kosztorysie powinniśmy zawrzeć wydatki na zakup i dostarczenie nagród, koszt komunikacji z uczestnikami programu, grafiki czy druk materiałów promocyjnych. Warto rozważyć stworzenie katalogu nagród on line, dzięki czemu nie trzeba będzie magazynować nagród, tylko zamawiać je zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem.

Grunt to dobry architekt

Budowa domu to skomplikowane przedsięwzięcie. Niewielu z nas chciałoby go samodzielnie realizować, dlatego zwykle korzystamy z pomocy architekta i generalnego wykonawcy. Architektem projektującym programy wsparcia sprzedaży zgodnie z potrzebami klientów oraz ich budowniczym są wyspecjalizowane firmy takie jak Sodexo Benefits and Rewards Services. Taki sprawdzony partner biznesowy pomaga bez większych problemów urzeczywistnić nie tylko plany ale i wdrożenie programu wsparcia sprzedaży. Wspólnie z nami stworzy szytą na miarę oczekiwań i budżetu strategię, a kiedy przyjdzie czas realizacji udzieli wsparcia na każdym etapie przedsięwzięcia. Tak jak kierownik budowy pilnuje poszczególne etapy realizacji projektu i relacjonuje postępy budowy inwestorowi, tak obsługą programu wsparcia sprzedaży zajmuje się w Sodexo Program Manager, który monitoruje działania oraz dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z klientem. Jego rolą jest przewidywanie, planowanie i prowadzenie do terminowego zakończenia budowy w pierwotnie założonym kształcie.

Jeśli poświęcimy czas na skonstruowanie solidnych fundamentów lojalności naszych klientów, nie straszne nam będą w przyszłości wichury i powodzie. Zainwestowanie odpowiednich środków na opracowanie przemyślanego programu wsparcia sprzedaży opartego na sprawdzonych założeniach
i zrealizowanego z doświadczonym architektem i kierownikiem budowy z pewnością zwróci się
z nawiązką.

Małgorzata Roszak-Sygocka, kierownik ds. produktu Lojalność i Motywacja w Biznesie w Sodexo Benefits and Rewards Services, firmy od lat specjalizującej się w prowadzeniu programów lojalnościowych


Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.