Mistrzostwa nieznanych sponsorów

Co piąty polski internauta nie znał przed UEFA Euro 2016 sponsorów mistrzostw. W badaniu ARC Rynek i Opinia na zlecenie SMG Polska najlepiej wypadały marki Orange i Coca-Cola. Optymizm kibiców też nie poraża - na finał Euro z udziałem naszej reprezentacji liczy 4 proc. Polaków.

Agencja SMG Polska tuż przed rozpoczęciem Euro 2016 przebadała znajomość oficjalnych sponsorów mistrzostw Europy i reprezentacji Polski w piłce nożnej. W badaniu spontanicznej znajomości sponsorów Euro 2016 najlepiej wypadły marki Orange i Coca-Cola, a wśród sponsorów reprezentacji - Lotos i Biedronka.

Żadnego z dziesięciu oficjalnych sponsorów Euro 2016 (Coca-Cola, Orange, Kia, Hyundai, Adidas, Carlsberg, McDonald's, Turkish Airlines, Continental, Hisense, Socar) nie potrafiło spontanicznie wymienić 22 proc. respondentów. Najwięcej wskazań (21 proc.) zebrała marka Orange, następnie Coca-Cola (19 proc.), Adidas (12 proc.), na kolejnych miejscach znalazły się: Carlsberg (10 proc.), Kia (7 proc.), Hyundai (6 proc.) i McDonald's (5 proc.). Wśród oficjalnych sponsorów Euro 2016 wymienianych przez Polaków dosyć wysoko uplasowały się również marki Biedronka (9 proc.), Lotos (8 proc.) oraz Nike (5 proc), które są związane marketingowo z reprezentacją, a nie Euro 2016.

Słabiej niż oficjalnych sponsorów Euro 2016 Polacy znają sponsorów naszej reprezentacji. 28 proc. respondentów nie potrafiło spontanicznie wskazać żadnej marki, która sponsoruje polskich piłkarzy.

Kto z reprezentacją?

Marka Lotos, która jest sponsorem głównym reprezentacji, została prawidłowo wskazana przez 19 proc. Polaków. Tyle samo respondentów wskazało markę Biedronka. Na trzecim miejscu (8 proc.) uplasowała się marka Nike, która jest oficjalnym dostawcą reprezentacji. Nieco słabiej znani byli pozostali sponsorzy: Okocim (6 proc.), Cinkciarz.pl (5 proc.), Ustronianka (5 proc.) i Alior Bank (3 proc.). Zaskakująco wysoko w tym zestawieniu wypadła marka Orange (12 proc.), która nie sponsoruje reprezentacji.

Najwyższą wspomaganą znajomość wśród oficjalnych sponsorów Euro 2016 miała marka Coca-Cola (42 proc. wskazań), tuż za nią uplasowała się marka Adidas (39 proc.), a następnie Carlsberg (32 proc.). Co ciekawe na czwartej pozycji znalazła się marka Heineken, która nie jest związana ani z Euro 2016, ani z reprezentacją. Najsłabiej wśród oficjalnych sponsorów mistrzostw Europy (aktywnych reklamowo w blokach reklamowych przy transmisjach) Polacy kojarzą marki Continental (20 proc.) oraz Turkish Airlines (15 proc.). Co ciekawe wysoko w tym zestawieniu uplasował się Alior Bank (28 proc.), który sponsoruje reprezentację, a nie Euro 2016, tymczasem marka tego banku wypadła nieco lepiej niż McDonald's, Hyundai czy Kia.

41 proc. respondentów w badaniu znajomości wspomaganej prawidłowo wskazało markę Biedronka jako sponsora głównego reprezentacji. Lotos wskazany został przez 37 proc. ankietowanych, ale kolejni oficjalni sponsorzy reprezentacji byli już słabiej rozpoznawani: Cinkciarz.pl (25 proc.), Okocim (23 proc.), Ustronianka (21 proc.), Alior Bank (21 proc.). Nieco lepiej od Alior Banku wypadł Bank Zachodni WBK (25 proc.), który nie jest związany ani z Euro 2016, ani z reprezentacją. Niezwiązane z reprezentacją marki piwa Lech i Warka również wyprzedzają markę Okocim, która jest oficjalnym sponsorem polskich piłkarzy. Bardzo wysoko w zestawieniu pojawiła się również marka T-Mobile, która współpracuje z Robertem Lewandowskim, ale nie z całą reprezentacją.

- Badanie potwierdziło, że Polacy nieźle znają firmy związane z Euro, nawet jeśli czasami mają problem z odróżnieniem oficjalnych sponsorów UEFA od sponsorów reprezentacji. Widać jednak wyraźnie, że konsekwencja i dobry pomysł na zdyskontowanie sponsoringu w komunikacji mają kluczowe znaczenie dla świadomości – mówi Monika Tenczyńska, business director w SMG Polska. Jej zdaniem z tego punktu widzenia największym wygranym jest na razie Lotos – marka stosunkowo krótko związana z naszą drużyną narodową (od lutego 2015 r.), która pod względem liczby wskazań niemal zrównała się z jej długoletnim sponsorem - Biedronką. Jednocześnie można zaobserwować, że rozpoczęte odpowiednio wcześniej przed Euro działania reklamowe wykorzystujące motywy piłkarskie przekładają się na skojarzenia z mistrzostwami marek, które formalnie nie mają z nimi wiele wspólnego (jak BZ WBK czy T-Mobile). - Pod warunkiem że ich komunikacja jest odpowiednio wyróżnialna w gąszczu typowych „piłkarskich promocji” i biało-czerwonych opakowań – dodaje Tenczyńska.

4 procent megaoptymistów

Optymizm Polaków, w tym fanów piłki nożnej, jest mniej niż umiarkowany. Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że na finał UEFA Euro 2016 z udziałem reprezentacji Polski liczy tylko 4 proc. Polaków. Sondaż pokazuje jednakże, że 54 proc. Polaków wierzy, iż polska reprezentacja na tym turnieju co najmniej wyjdzie z fazy grupowej.

Mężczyźni nieco bardziej optymistycznie podchodzą do szans polskiej reprezentacji na UEFA Euro 2016 niż kobiety. Aż 57 proc. z nich wierzy, że nasza reprezentacja co najmniej wyjdzie z fazy grupowej, podczas gdy w przypadku kobiet ten odsetek wynosi 51 proc. Kobiety też częściej deklarują, że nie mają zdania na ten temat, co może wynikać z mniejszego zainteresowania piłką nożną i rozgrywkami Euro.

 

Jak oceniasz szanse reprezentacji Polski w Euro 2016? (podział na płeć)
Jak oceniasz szanse reprezentacji Polski w Euro 2016? (podział na płeć)

Patrząc na grupy wiekowe – najmniej ufni są respondenci powyżej 35. roku życia, jednocześnie osoby najstarsze częściej wskazują, że nie mają na ten temat zdania. Co piąty respondent w wieku 15-24 lat wierzy, że polska reprezentacja ma szanse na półfinał lub finał.

Jak oceniasz szanse reprezentacji Polski w Euro 2016? (podział wg grup wiekowych)
Jak oceniasz szanse reprezentacji Polski w Euro 2016? (podział wg grup wiekowych)

Wśród grup, które najczęściej wybrały odpowiedź „Nie wiem, trudno powiedzieć”, znaleźli się mieszkańcy wsi oraz respondenci z wykształceniem podstawowym. Z kolei osoby z wyższym wykształceniem w najmniejszym stopniu wierzą w sukces polskiej reprezentacji – aż 38 proc. z nich twierdzi, że Polska nie wyjdzie nawet z fazy grupowej.

Jak oceniasz szanse reprezentacji Polski w Euro 2016? (podział wg grup wykształcenia)
Jak oceniasz szanse reprezentacji Polski w Euro 2016? (podział wg grup wykształcenia)

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 6-9 czerwca br. przez instytut ARC Rynek i Opinia metodą CAWI, na reprezentatywnej dla ogólnopolskiej populacji grupie respondentów w wieku 15-55 lat (N=931).

 

Piotr Machul 123 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.