Turystyka w reklamie ma się dobrze

Branża turystyczna wydała w ub.r. na reklamy o 13 proc. więcej. Gastronomia, biura podróży, przewoźnicy, hotele i regiony turystyczne najchętniej wybierają telewizję, niższą dynamikę zanotował natomiast internet. Biura podróży sprzedają więcej biletów lotniczych, ożywiło się też PKP.

Dom mediowy Codemedia przeanalizował ubiegłoroczne wydatki reklamowe branży turystycznej, czyli właścicieli restauracji, barów (gastronomia), biur podróży, firm transportowych (koleje, linie autobusowe, lotnicze), hoteli, pensjonatów oraz regionów, które reklamowały swoje atrakcje turystyczne.

Tak zdefiniowana branża turystyczna wydała w ub.r. na reklamy 227 mln zł (brutto), o 13 proc. więcej niż w 2014 r. Wydatki reklamowe branży w II połowie ub.r. przekroczyły 109 mln zł, o 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Najwięcej, bo aż 69,5 mln zł, wydała w ub.r. branża gastronomiczna. To o 14 proc. więcej niż w 2014 r. Biura podróży wydały na reklamy swoich ofert 57,7 mln zł, prawie tyle samo co w poprzednim roku. Reklamodawcy promujący transport publiczny, koleje i linie lotnicze wydali w ub.r. 53,6 mln zł i był to największy wzrost (o 49 proc.) względem 2014 r. Te trzy kategorie odpowiadały razem za 80 proc. wydatków całej branży w ub.r.
Właściciele i zarządzający hotelami, pensjonatami itp. wydali na reklamy swoich obiektów 26 mln zł.
Największy spadek zanotowano w kategorii promocja regionów turystycznych (-17 proc.). Budżety marketingowe wyniosły w tym przypadku 19,6 mln zł.

Jeśli chodzi o reklamowane produkty i usługi branży turystycznej, to zmiana nastąpiła w sektorze biur podróży – więcej nakładów przeznaczyły one na w promocję rezerwacji biletów lotniczych, choć wciąż ich głównym produktem (90 proc. nakładów) pozostają wycieczki, oraz w sektorze transportu publicznego i kolei – choć tutaj wciąż prym wiodą linie lotnicze (52 proc. wydatków kategorii), to jednak zauważalny był wzrost nakładów na reklamę biletów kolejowych (39 proc. wydatków kategorii).

Branża turystyczna najchętniej reklamuje się w telewizji. Na reklamy w niej wydała w ub.r. 67,8 mln zł, o 19 proc. więcej niż w 2014 r. Niemal tyle samo - 65 mln zł - firmy z branży przeznaczyły na reklamy internetowe, jednak dynamika wzrostu tego kanału wyniosła +4 proc. Na reklamę kinową branża wydała w ub.r. 12,5 mln zł, aż o 59 proc. więcej niż w 2014 r. Symboliczne spadki dotknęły outdoor i gazety, które w porównaniu z 2014 r. straciły odpowiednio -2 proc. i -1 proc.

Według analityków Codemedia udział sektora gastronomicznego w branży turystycznej będzie systematycznie rósł. Wzrost dochodów wpływa na zainteresowanie Polaków konsumpcją poza domem i przekłada się na zwiększenie spożycia produktów oferowanych przez międzynarodowe firmy, takie jak McDonald’s oraz AmRest (dwaj najwięksi reklamodawcy w całej branży). Z kolei ożywienie na kolei znalazło swój wyraz w zwiększonej aktywności reklamowej PKP Intercity, która zanotowała największy wzrost wydatków w całej branży (+291 proc.). Na sektor biur podróży kluczowy wpływ ma sytuacja geopolityczna. Konflikt na Ukrainie (ograniczenie rynku wycieczek na Krym i w rejon Morza Czarnego), napływ imigrantów do Europy (wpływ na wycieczki w kierunku południa Włoch, Grecji, Turcji, czyli basenu Morza Śródziemnego), ataki terrorystyczne (południe i wschód Morza Śródziemnego – Maroko, Tunezja, Turcja, Egipt oraz Afryka) przełożył się na ich kondycję i skłonność do reklamowania się - ten sektor względem II połowy 2014 r. zanotował największy spadek nakładów reklamowych.

Maciej Burlikowski 786 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.