Content, żebyś mógł być kontent

Nie będę tu pisał o tym, że treści powinny być dopasowane do odbiorcy, bo to tak, jakbym pisał, żeby nie karmić kota ołowiem. Modne słowa reklama natywna i branded content to żadna nowość - pisze Maciej Braksal z Focus Media Group

Byłem kiedyś na bazarze na Bakalarskiej. Myślałem, że pewna grupa sprzedawców mnie tam rozszarpie – ewidentnie nie wiedzieli, czym jest reklama natywna. Tymczasem znalazła się garstka, która nie była nachalna, tylko skuteczna. U nich kupiłem skarpetki (uciekając przed konkurencją). Wygląda na to, że wiedzieli też, co to jest 

inbound marketing

Nienachalna reklama, która nie przeszkadza w konsumpcji treści internetowych, jest jednym z wyraźnie rosnących trendów marketingowych. W erze adblocka, grubo ponad 30 procc. internautów w Polsce ma zablokowane reklamy, a połowa kliknięć w banner jest przypadkowa. Co prawda zostaje nam druga połowa, ale co to za osiągnięcie, skoro przeciętny CTR dla bannera jest znacznie poniżej 1 procenta. Przyczyna?

Ludzie nie chcą oglądać reklam
Walczymy z prawami przyrody. Nic dziwnego, że oczy marketerów skupione są na generowaniu ciekawych treści – ciekawego contentu. Jak sprawić, aby Twój szeroko rozumiany content był lekkostrawny dla ludzi?

Nie krzycz

Nie bądź nachalny. Kultura powinna obowiązywać również w reklamie.

Stwórz coś fajnego
Coś, co ludzie i tak by obejrzeli. Wpleć tam swoja markę. Zrób to tak, żeby internauci byli jej wdzięczni, że dała im możliwość zapoznania się z Twoją treścią.

Zaskocz
Robisz tydzień kuchni chińskiej w Lidlu – napisz to po chińsku. I co z tego, że nikt nie zna chińskiego. Jeżeli możesz opowiedzieć historię bez opowiadania, zrób to.

Zrób inaczej
Masz dość cyzelowania grafik i robienia obrandowanych postów, które czytasz Ty i szef marketingu. Może umów się z nim i ułóżcie wieżę Eiffla ze słonych paluszków, skoro w waszym konkursie można wygrać wycieczkę do Paryża. Zobacz, jak robi to Tic Tac na Twitterze czy Instagramie. Ludzie lubią handmade. W sztucznym świecie digitalowym stanowi to pewnego rodzaju oazę, przywodzącą na myśl lokalne knajpki, gdzie właściciele codziennie rano piszą kredą menu na czarnych tablicach. Czujesz zapach świeżo parzonej kawy?

Bądź zabawny

 

Może trzeba trochę wyluzować.Może chipsowe dialogi? Zobacz, jak rozmawiają między sobą chipsy Lay’s na polskim kanale. A może dowcip w stylu The Economist od Davida Abotta? I never read the Economist. Management trainee. Aged 42. Zobacz całą serię. Powiesz, że to ATL – i co z tego, tu chodzi o inspirację.

Rusz się
Animacje, typografia kinetyczna, stop motion, gify, bumpy… jest tego trochę. Może pomóż DiCaprio złapać Oskara, a potem zrób własne posty interaktywne.

Bądź pierwszy
Albo drugi. Potem zastanów się, czy jeszcze warto to robić. Czy przypadkiem nie opowiesz wszystkim dowcipu, który słyszeli już trzy razy w tym tygodniu.

Przekuj wadę w atut
50 lat temu firma Avis była drugim graczem na rynku wypożyczalni samochodów w USA. Postanowili się do tego przyznać. :Avis is only No.2 in rent a cars. So why go with us?" – bo „We are number 2, so we try harder”. Warto poczytać ich reklamy.

Patrz, co działa
Może trzeba wziąć produkt pod lupę? Oreo. Zawłaszczyć jakiś kolor? Milka, Nivea, T-Mobile, UPS, Vodafone, OBI, Whiskas, Victorinox. Zmienić kolor krowy? Milka. Powiedzieć ludziom, żeby nie kupowali, a oni będą walić drzwiami i oknami? Czeski Sen.Może trzeba rozwiać pojawiające się wątpliwości? McDonald’s. Our food. Your questions.

Albo dać możliwość wymienienia znajomych na hamburgera? Whopper Sacrifice.
Wyrzucić trochę słabych fanów z fanpage’a? Whopper Sellout. Utrudnić ludziom lajkowanie Twojego brandu? The Society of Good Taste – Grey Poupon. Pokazać kulisy swojej działalności? General Electric. Polecam artykuł o GE sprzed kilku lat, co w tej branży mogłoby wydawać się zabawne.

Kilka gotowych rozwiązań, które mogą się spodobać nie tylko Tobie
Oto kilka myków wizualnych, które umiejętnie wykorzystane mogą podnieść atrakcyjność Twoich treści – na bogato…

Time lapse
Kto oglądał Samsarę, ten wie, o co chodzi. Filmy powstają ze sklejenia ze sobą serii zdjęć wykonanych cyklicznie, co pewien stały odstęp czasu. Obserwujesz przemianę.


Cinemagraphs

To połączenie zdjęć z filmem, a dokładniej zdjęcia, w którym niewielka część obrazu porusza się. Nieruchome tło, kontrastujące z ruchomym elementem ma efekt wręcz hipnotyczny.

Gify 3D
Ostrożnie posługujcie się pionowymi białymi liniami, bo efekt wizualny może przekroczyć Wasze oczekiwania. Linie oczywiście nie muszą być białe ani pionowe, ale jakoś tak się składa, że takie właśnie zazwyczaj są:  http://www.mymodernmet.com/profiles/blogs/3d-gifs

Boomerang videos
Jak sami o sobie piszą: It's not a photo. It's not a gif. It's a Boomerang.

Gify stereoskopiczne
Jak ożywić fotografię? Tak. Spójrz na coś jednym okiem, potem szybko drugim i tak dopóki będziesz miał siłę. Oczy zamień na obiektywy i uzyskasz ciekawy efekt.

Więcej niż rybie oko
Przy użyciu 6 odpowiednio ułożonych kamer GoPro można uzyskać efekt spotęgowanego rybiego oka. Możesz poczuć się co najmniej jak aligator.

Video 360
Coś, co pozwala nie tyle obejrzeć film, co go przeżyć… Ty wybierasz, na co patrzysz:Podwójna ekspozycja

Nakładające się na siebie obrazy – ciekawie to wygląda na statyku, ciekawie również w filmie.


Kilka rzeczy, o których warto pamiętać, żeby się nie napracować bez sensu
Sam content nie zrobi roboty, chyba, że macie mokry sen o viralu. Jeśli jesteście realistami, to o promocji contentu możecie już myśleć, zanim zaczniecie go robić.
Gromadzenie martwych fanów na portalach społecznościowych przestało już być naczelnym celem specjalistów od digitalu. Jakie KPI? Nie ma uniwersalnego zestawu. Chcemy, żeby internauci-konsumenci polizali cukierek przez papierek i często widzieli nasz branding, czy może chcemy, żeby dokładnie schrupali to, co mamy im do powiedzenia (konwersja)?A może chcemy, żeby zaczęli kłócić się o naszą markę?

Nie ma rzeczy niemożliwych, nawet jeżeli produkujesz kabiny sanitarne

Wszystko fajnie, ale ja produkuję kabiny sanitarne. To nie jest sexy. Mam zrobić content o toalecie?
Dokładnie tak. Możesz dawać porady dla architektów, jak projektować toalety. Wbrew pozorom możesz spróbować swoich sił w real time marketingu. Wykorzystać fakt, że np. niemieccy kibice zdemolowali toalety na narodowym i zamieścić filmik, w którym próbujesz wywarzyć drzwi od kabiny w przebraniu kosmity – bezskutecznie.
Możesz zrobić infografikę o tym, z jaką częstotliwością Europejczycy myją ręce po wyjściu z toalety, możesz zacytować zagranicznych naukowców, którzy odkryli, że deska sedesowa ma mniej zarazków niż blat restauracji czy Twój telefon. Możesz pokazać kabiny w 3D, możesz też opowiedzieć o sprawie sądowej emeryta, który pozywa bank o to, że nie mógł skorzystać z toalety w ich placówce, o czym dowiedziałem się słuchając wykładu z ostatniej konferencji I love marketing.

A może contentem Twojej marki powinny być zagadki?
Producent czego nie mógłby umieścić tej zagadki w swoich kanałach, ponieważ przestałaby być zagadką?
Ten kto zrobił, sprzedał.
Ten kto kupił, nie używał.
Kto używał, nie widział.
Co to jest?

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.