Wideo online popularniejsze na mobile'u niż desktopach
Jeszcze w tym roku urządzenia mobilne staną się główną platformą do oglądania online wideo, zostawiając w tyle urządzenia stacjonarne - wynika z raportu Zenith "Online Video Forecasts 2016".
Według prognoz Zenith konsumpcja wideo na urządzeniach mobilnych wzrośnie o 33 proc. w 2017 r. i o 27 proc. w 2018 r., sięgając 33,4 minuty dziennie. W 2018 r. 64 proc. internetowego wideo będzie oglądane na urządzeniach mobilnych. Natomiast konsumpcja wideo na urządzeniach stacjonarnych będzie rosła o 13 proc. w 2017 r. i o 3 proc. w 2018 r., sięgając 18,7 minut dziennie. Ten wzrost będzie wynikał z coraz częstszego oglądania wideo na smart TV.
Według szacunków Zenith Polacy spędzą w tym roku średnio 15 minut dziennie, oglądając online wideo na urządzeniach mobilnych, a na urządzeniach stacjonarnych aż 20 minut. W 2017 r. konsumpcja wideo na urządzeniach mobilnych wzrośnie o 20 proc., a w 2018 r. – o 22 proc., kiedy sięgnie 22 minut dziennie. Czas poświęcany na oglądanie wideo online na urządzeniach stacjonarnych w 2016 r. spadł o 5 proc. w porównaniu z 2015 r., ale już w 2017 r. wzrośnie o 10 proc., a w 2018 r. – o 23 proc., sięgając 27 minut dziennie.
- Z naszych analiz wynika, że Polacy wciąż częściej oglądają online wideo na urządzeniach stacjonarnych, choć już w przyszłym roku konsumpcja mobile wideo wzrośnie z większą dynamiką. Polski rynek nie odbiega jednak od światowych tendencji - dostępność urządzeń mobilnych i szybkość transferu danych sprawiają, że konsumenci mają kontent wideo stale w zasięgu ręki i coraz chętniej z niego korzystają. Równie chętnie popularność wideo online wykorzystują reklamodawcy, doceniając możliwość dotarcia poprzez atrakcyjny, angażujący kontent wideo do coraz bardziej wymagających konsumentów, i wykorzystując nowe rozwiązania technologiczne do interakcji z konsumentami oraz do budowania i pogłębienia ich doświadczeń z marką. Przekłada się na rosnące inwestycje w tę formę reklamy – w tym i w przyszłym roku wzrosną one o 20 proc. - mówi Agata Majecka, general manager Zenith.
W Polsce wydatki na wideo online rosną szybciej niż na reklamę internetową w ujęciu całościowym. W tym roku wartość reklamy wideo wzrośnie o 20 proc. w porównaniu do 2015 r., podczas gdy reklam internetowa ogółem – o 12 proc. Jeszcze szybciej rośnie wartość wydatków na reklamę wideo w kanale mobilnym, aż 37 proc. rok do roku. W 2016 r. do kanału mobilnego trafi prawie co piąta złotówka z wydatków na reklamę wideo.
To druga edycja przygotowanego przez Zenith raportu "Online Video Forecasts". Raport zawiera historyczne dane i prognozy konsumpcji online wideo i wydatków na reklamę w tej formie, wraz z komentarzami dotyczącymi rozwoju online wideo na poszczególnych rynkach, przygotowanymi przez lokalnych ekspertów. Tegoroczna edycja raportu obejmuje dane z 57 rynków, w tym z Polski.
Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.