Wideo online popularniejsze na mobile'u niż desktopach

Jeszcze w tym roku urządzenia mobilne staną się główną platformą do oglądania online wideo, zostawiając w tyle urządzenia stacjonarne - wynika z raportu Zenith "Online Video Forecasts 2016".

Konsumenci na całym świecie spędzą średnio 19,7 minut dziennie, oglądając wideo na swoich mobilnych urządzeniach (smartfonach i tabletach), a na urządzeniach stacjonarnych (komputerach desktopowych i smart TV) – 16 minut. Oznacza to skokowy wzrost mobile - o 39 proc. w porównaniu z danymi z ubiegłorocznego raportu Zenitha "Online Video Forecasts". Konsumpcja wideo na urządzeniach stacjonarnych pozostaje natomiast na podobnym do ubiegłorocznego poziomie. Wzrost czasu spędzanego na oglądaniu wideo na smart TV równoważy spadek oglądalności wideo na komputerach desktopowych, które tracą na rzecz smartfonów i tabletów.

Według prognoz Zenith konsumpcja wideo na urządzeniach mobilnych wzrośnie o 33 proc. w 2017 r. i o 27 proc. w 2018 r., sięgając 33,4 minuty dziennie. W 2018 r. 64 proc. internetowego wideo będzie oglądane na urządzeniach mobilnych. Natomiast konsumpcja wideo na urządzeniach stacjonarnych będzie rosła o 13 proc. w 2017 r. i o 3 proc. w 2018 r., sięgając 18,7 minut dziennie. Ten wzrost będzie wynikał z coraz częstszego oglądania wideo na smart TV.

Według szacunków Zenith Polacy spędzą w tym roku średnio 15 minut dziennie, oglądając online wideo na urządzeniach mobilnych, a na urządzeniach stacjonarnych aż 20 minut. W 2017 r. konsumpcja wideo na urządzeniach mobilnych wzrośnie o 20 proc., a w 2018 r. – o 22 proc., kiedy sięgnie 22 minut dziennie. Czas poświęcany na oglądanie wideo online na urządzeniach stacjonarnych w 2016 r. spadł o 5 proc. w porównaniu z 2015 r., ale już w 2017 r. wzrośnie o 10 proc., a w 2018 r. – o 23 proc., sięgając 27 minut dziennie.

- Z naszych analiz wynika, że Polacy wciąż częściej oglądają online wideo na urządzeniach stacjonarnych, choć już w przyszłym roku konsumpcja mobile wideo wzrośnie z większą dynamiką. Polski rynek nie odbiega jednak od światowych tendencji - dostępność urządzeń mobilnych i szybkość transferu danych sprawiają, że konsumenci mają kontent wideo stale w zasięgu ręki i coraz chętniej z niego korzystają. Równie chętnie popularność wideo online wykorzystują reklamodawcy, doceniając możliwość dotarcia poprzez atrakcyjny, angażujący kontent wideo do coraz bardziej wymagających konsumentów, i wykorzystując nowe rozwiązania technologiczne do interakcji z konsumentami oraz do budowania i pogłębienia ich doświadczeń z marką. Przekłada się na rosnące inwestycje w tę formę reklamy – w tym i w przyszłym roku wzrosną one o 20 proc. - mówi Agata Majecka, general manager Zenith.

W Polsce wydatki na wideo online rosną szybciej niż na reklamę internetową w ujęciu całościowym. W tym roku wartość reklamy wideo wzrośnie o 20 proc. w porównaniu do 2015 r., podczas gdy reklam internetowa ogółem – o 12 proc. Jeszcze szybciej rośnie wartość wydatków na reklamę wideo w kanale mobilnym, aż 37 proc. rok do roku. W 2016 r. do kanału mobilnego trafi prawie co piąta złotówka z wydatków na reklamę wideo.

To druga edycja przygotowanego przez Zenith raportu "Online Video Forecasts". Raport zawiera historyczne dane i prognozy konsumpcji online wideo i wydatków na reklamę w tej formie, wraz z komentarzami dotyczącymi rozwoju online wideo na poszczególnych rynkach, przygotowanymi przez lokalnych ekspertów. Tegoroczna edycja raportu obejmuje dane z 57 rynków, w tym z Polski.

Maciej Florek 1816 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.