5 zalet jawnych kampanii na forach internetowych

Z badań wynika że Twoi konsumenci przed zakupem usług i produktów poszukają opinii na forach internetowych. Ponad 60% badanych konsumentów dokonuje researchu online przed dokonaniem zakupu produktu lub usługi.

Według danych z Nielsena 70% z nich, wskazuje fora internetowe jako najbardziej wiarygodne źródło informacji o marce, produkcie czy usłudze.

Skoro na forach internetowych konsumenci szukają odpowiedzi na pytania dotyczące Twojej marki lub usługi to dlaczego Ciebie tam nie ma? Fakty skłaniające do prowadzenia profesjonalnych działań na forach internetowych mówią same za siebie.

 

Co Ci da oficjalny przedstawiciel Twojej marki na forach internetowych?


1. Wiarygodność i bezpieczeństwo:

Ekspert reprezentujący Twoją markę na forach internetowych powinien być podpisany imieniem i nazwiskiem, dzięki temu brzmi wiarygodniej niż sama marka, gwarantując tym samym wiarygodność i bezpieczeństwo komunikacji

2. Merytoryczny kontakt z Twoimi konsumentami:

Jest filarem dostarczania pytającym konsumentom wysokojakościowych odpowiedzi (tylko takie stanowią dla niego prawdziwą wartość). W kampaniach na forach można ją zapewnić poprzez:

  • Bazowe przygotowanie Eksperta – najczęściej w formie studiów związanych bezpośrednio z reprezentowaną branżą
  • Szkolenia Eksperta – najczęściej w dziale handlowym reprezentowanej marki
  • Supervisor – specjalista po stronie klienta wspierający merytorycznie Eksperta w najtrudniejszych przypadkach

3. Monitoring Internetu:

Aktywności Eksperta bazują na informacjach jakie pozyskuje z systemu monitorującego fora internetowe. System ten lokalizuje konsumentów w późnych fazach procesu zakupowego, tuż przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej. Najczęściej jest to etap ostatecznego wyboru marki lub racjonalizacji tego wyboru. 

W tym miejscu warto sobie odpowiedzieć na pytanie: Czy moja marka ma jakakolwiek kontrolę na tym co na tym etapie trafia do konsumenta?

4. Dotarcie do potencjalnych konsumentów:

Fora internetowe podzielone są na różne tematyki, a więc na pewno znajdziesz miejsce w którym pojawiają się Twoi potencjalni konsumenci. Pamiętaj, że nawet jeżeli są to małe fora to model 1-9-90 i tak pokazuje, że jest to miejsce warte Twojej uwagi. Model mówi o tym, że tylko 1% użytkowników tworzy nowy kontent, 9% aktywnie uczestniczy odpowiadając, a aż 90% wyłącznie czyta w/w kontent, który ma zasadniczy wpływ na ich wybory konsumenckie.

5. Uszczelnienie sprzedaży

Ekspert pojawiający się w miejscach, gdzie padają pytania nie tylko rozwiewa bieżące wątpliwości, ale w myśl modelu 1-9-90 i efektu ROPO (Research Online Purchase Offline) uszczelnia również lejek zakupowy. Switch’owanie się Twoich klientów na marki konkurencji zostaje na tym etapie znacznie ograniczone, co samo w sobie jest wyjątkowo korzystne dla poziomu sprzedaży Twojej marki.

Fora internetowe nie powinny być pomijane przy planowaniu budżetów i działań mediowych. Jeżeli jeszcze masz wątpliwości czy inwestować w ten kanał komunikacji to poniższe fakty powinny rozwiać wszelkie wątpliwości:

  • Na polskim rynku istnieje ponad 1 500 forów internetowych,
  • Na forach ogólnotematycznych potrafi być zarejestrowanych 500 tys. użytkowników, a do tego dochodzi b. duża część użytkowników, którzy jedynie czytają i przeglądają fora,
  • Dla przykładu średnia liczba wyświetleń wątków na forach budowlanych wynosi ok. 40 000, a motoryzacyjnych ok.18 000,
  • Średnia liczba wypowiedzi na forum ogólnotematycznym wynosi ok. 26 000 000.

Wyszukiwanie opinii na forach internetowych odbywa się w relatywnie późnym etapie procesu zakupowego - tuż przed dokonaniem ostatecznej decyzji zakupowej. Ekspert na którego wypowiedź natknie się zainteresowana osoba, może stanowić kluczową rolę w procesie decyzyjnym: utwierdzić w przekonaniach lub podsunąć określone rozwiązania.

Dodatkowo takie działania ocieplają wizerunek marki, która wychodzi naprzeciw potrzebom klientów i spotyka się z nimi w miejscach gdzie najczęściej padają pytania i wątpliwości.

 

Autorka artykułu: Agata Malinowska

Marketing executive w firmie NuOrde łączącej w sobie kompetencje digital, performance marketingu i Social Media. Związana z agencją od 2013. Przez pierwsze dwa lata pracowała w dziale Social Media. Realizowała projekty dla takich marek jak: Ministerstwo Finansów, Bayer, Bosch, CEDC, Wonga, Open Finance, Compensa i wielu innych.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.