IKEA "po sąsiedzku"

Gigant meblowy ze Szwecji z przytupem rozpoczyna jesień: promuje nowy katalog i prowadzi szereg niestandardowych działań wielokanałowych.


Dla szwedzkiego giganta meblowego IKEA jesień rozpoczyna się intensywnie, a dla odbiorców intrygująco. Nowa odsłona katalogu zachęca do urządzania się "po swojemu", na własnych zasadach, trochę w myśl poprzedniego hasła reklamowego "Ty tu urządzisz". Mieszanie funkcjonalności, architektoniczna elastyczność, a przede wszystkim wygoda i bliskość mają rządzić jesiennymi propozycjami sieci. IKEA na razie wywiązuje się z obietnic intensywnej ekspansji i dodatkowo nie przestaje zaskakiwać.

Katalogowe przedmioty pożądania
Tegoroczny jesienny katalog IKEA liczy 324 strony oraz cztery strony okładek, został wydrukowany w 211 mln egzemplarzy w 32 językach (w wersji cyfrowej - 33). Drukowanych wersji na poszczególne rynki jest 70. W Polsce od 22 sierpnia do 11 września zostanie rozdystrybuowanych 6 mln sztuk katalogu, w tym 5,229 mln egzemplarzy w miastach, w których znajduje się sklep IKEA oraz 537 tys. w sklepach IKEA w Polsce. W tegorocznej wersji najbardziej ekscytującej konsumentów biblii urządzania wnętrz rządzą freestyle i wygoda. Ma być bez presji, bez ograniczeń, z naczelną zasadą łączącą wygodę z praktycznością. Dom ma być miejscem realizacji pragnień i potrzeb.
I tak najbliższy wrzesień będzie kusił kolekcją inspirowaną Indiami. Limitowana seria Svartan, inspirowana obrazem współczesnych Indii, jest wynikiem współpracy IKEA ze szwedzkim projektantem tekstyliów Martinem Bergströmem oraz indyjskimi studentami mody. Linia obejmuje ceramikę, szkło oraz meble wyplatane z naturalnych włókien. W kolekcji wykorzystano jedynie czerń, biel i odcienie szarości.
W kolekcji mieszczą się również tekstylia, artykuły papiernicze, szkło, ceramika i przedmioty metalowe, dla których główną inspiracją były śródmiejskie pejzaże Indii.

Wiosną 2017 premierę będzie miała seria funkcjonalnych i mobilnych mebli IKEA PS 2017 z zaokrąglonymi krawędziami, które umożliwiają dowolną kombinację. Dodatkowo, po raz pierwszy w historii katalogu IKEA, znalazło się w nim 13 historii, które mają obrazować, czym są wartości sieci widziane z codziennej perspektywy. Podczas spotkań prasowych IKEA m.in. "ożywiała" poszczególne strony katalogu, zapraszając do współpracy gwiazdy "Tańca z gwiazdami" czy innych popularnych programów rozrywkowych.
Na lokalnej mapie w Warszawie również wiele się działo. Na wrzesień zaplanowano otwarcie Kuchni Spotkań w Alejach Jerozolimskich - miejsca, które można wynajmować i które wśród warszawiaków cieszyło się już w poprzednim sezonie wielkim zainteresowaniem. IKEA je odświeżyła, przeorganizowała i zapowiada już kolejne zapisy.

Jak dobrze znać sąsiada

Kampania wspierająca Katalog IKEA 2017 ma prezentować nowoczesne podejście do media miksu, dające szansę skutecznego dotarcia do odbiorców. W tym roku IKEA po raz pierwszy zdecydowała się nie koncentrować tylko na jednorodnej komunikacji opartej na twardych, racjonalnych benefitach.
Uzupełnieniem papierowej wersji katalogu IKEA jest nowa aplikacja IKEA Katalog dostępna na smartfony, laptopy, tablety i komputery stacjonarne. Nowością jest również możliwość połączenia aplikacji z najnowszą wersją Apple TV. Nowa aplikacja ma być łatwiejsza w obsłudze i mieć bardziej intuicyjne menu. Zawiera więcej filmów i więcej możliwości odkrywania rozwiązań wyposażenia domów 3D. Daje m.in. szansę spojrzenia na produkty IKEA w trybie augmented reality, czyli możliwość umieszczenia ich we własnym domu. Aplikacja IKEA Katalog będzie dostępna od 5 września br.
Częścią kampanii katalogowej IKEA 2017 jest również cykl Spotkań Sąsiedzkich, organizowanych w parkach osiedlowych polskich miast. Celem inicjatywy jest integracja lokalnej społeczności oraz odbudowa tradycji dobrych relacji sąsiedzkich.
W ramach działań promujących Katalog IKEA 2017 przewidziano kampanię telewizyjną, działania w internecie i social mediach, media relations, współpracę z influencerami oraz eventy konsumenckie. Kreację spotów reklamowych przygotowała agencja Grey Group Poland, za komunikację w internecie odpowiadają agencje Kalicińscy.com, K2 i Performance Media, a za planowanie i zakup mediów - dom mediowy MEC. Za całość działań PR odpowiada agencja Garden of Words, współpracą z influencerami kieruje agencja Hash.fm, a za eventy konsumenckie odpowiada agencja Blue Ivy. Za reżyserię filmu promującego akcję sąsiedzką wyreżyserował Daniel Rusin, założyciel fan page’a Reżyser Życia. Dokumentuje eksperymenty społeczne, pyta też przechodniów o sens życia. Materiał wyprodukował Fog Content Agency.
Właśnie Sąsiedzkie Spotkania okazały się prawdziwym hitem i wśród internautów wyraźny był pomruk zadowolenia widoczny w liczbie przyrastających lajków. Reżyser Życia podpowiedział bliską, ciepłą, familiarną koncepcję, która odnosi się do faktu, że w miejskiej dżungli rzadko kiedy wiemy o naszych sąsiadach cokolwiek oprócz tego, że są. Bez wątpienia to jedno z ciekawszych pod względem socjologicznych działań sieci.

Polka po raz pierwszy

Kilka tygodni temu prawdziwą bombą medialną okazała się wiadomość, że po raz pierwszy w historii za sterami giganta meblowego w Polsce stanie Polka. A wyzwanie przed nią nie lada: otwarcie nowych placówek, ale przede wszystkim wyzwanie logistyczne godne najlepszych menedżerów świata: uruchomienie sklepu internetowego. IKEA zawita więc pod strzechy, i to nie tylko w regionach, w których dostęp do placówek związany jest z pokonaniem do 30 km.
Wraz z początkiem września na czele polskiego biznesu stanie Anna Pawlak-Kuliga. Do jej głównych zadań będzie należało otwarcie kolejnych w Polsce sklepów oraz koordynacja flagowego projektu - wspomnianego otwarcia sklepu internetowego. Otwarcie zapowiadane jest w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
W ramach strategicznych założeń sieci IKEA w planach jest również pięciokrotny wzrost obrotów firmy do 2035 r. z obecnych 3 mld zł do 16 mld. W przyszłym roku sieć ma otworzyć sklep w Lublinie, w planach są kolejne.

Dotychczasowi szefowie szwedzkiej firmy w Polsce pochodzili z Belgii, Austrii i Holandii. Nic nie wskazuje na to, że w Polsce ekspansyjny plan miałby spalić na panewce.

Katarzyna Woźniak 296 Artykuły

Absolwentka polonistyki na toruńskim UMK ze specjalnością filmoznawczą. Na co dzień zdaje relacje z przesunięć na półkach rynku FMCG. Po godzinach - czytelniczka. Najbardziej lubi pisać o filmach i książkach, choć właśnie o nich pisze najrzadziej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.