Więcej przyrody, więcej filmów

Użytkownikom VoD brakuje w sieci przede wszystkim programów National Geographic Channel. HBO najbardziej pożądanym kanałem przy zakupie a la carte - wynika z badania MEC VideoTrack.

National Geographic i Discovery są na szczycie rankingu kanałów, których programów brakuje internautom w sieci – pokazuje MEC VideoTrack II. TVN podobnie jak w ub.r. plasuje się na czele listy stacji z najciekawszą ofertą w internecie, a HBO otwiera ranking kanałów, które internauci kupiliby, gdyby z oferty dystrybutorów mogli wybierać pojedyncze stacje.

TVN ma najciekawszą ofertę programów w internecie – uważają internauci przepytani przez MEC w badaniu MEC VideoTrack II. Czołówkę rankingu kanałów telewizyjnych z najlepszą ofertą online podobnie jak w ub.r. otwierają cztery główne stacje i co ciekawe wszystkie otrzymały w tym roku lepsze oceny internautów. W rankingu awansowała także HBO, właściciel HBO Now.

Chociaż TVN jako kanał kojarzony jest z najlepszą ofertą programów w internecie, to Ipla jest częściej przez internautów wskazywana jako ulubiony serwis, także przez widzów TVN. Zdaniem autorów badania może to oznaczać, że nie wszyscy kojarzą marki serwisów głównych nadawców z ich flagowymi antenami.

Serwis Player.pl najlepiej wypada wśród fanów TVN Style, MTV i Eski, a np. Netflix – wśród widzów BBC, Fox i AXN.

Największy niedosyt, jeśli chodzi o treści dostępne online, internauci mają wobec National Geographic i Discovery. W pierwszej dziesiątce stacji, które zdaniem badanych mają ciekawe programy, a nie można ich znaleźć w serwisach z wideo na życzenie, plasuje się także kanał History. Obecność tych stacji w rankingu świadczy o wciąż niezaspokojonym popycie internautów na treści dokumentalne czy podróżnicze w polskim VoD.

W MEC VideoTrack II zbadano też potencjał telewizji „a la carte” w Polsce. Ponad 46 proc. internautów chciałaby kupować dostęp do oferty dowolnie wybranych stacji, a nie – jak obecnie – w ramach całego odgórnie zdefiniowanego pakietu. Czołówkę najbardziej pożądanych w takim ujęciu kanałów tworzą HBO, Canal+, National Geographic i Discovery.

Poza kanałami filmowymi premium oraz stacjami dokumentalno-przyrodniczymi (słabo obecnymi w ofercie VoD) w rankingu dominują kanały sportowe, które również są ważnym wabikiem w ofercie operatorów płatnej telewizji.

Analitycy MEC podkreślają, że operatorzy płatnej telewizji, a także nadawcy, którzy mnożyli w ostatnich latach marki w portfolio, przyzwyczajeni są do oferowania całych pakietów kanałów, mimo że docelowo widzowie oglądają tylko wybrane z nich. W tym roku (do 30 sierpnia) za trzy czwarte czasu oglądania telewizji przez przeciętnego Polaka odpowiadało 20 kanałów (dane firmy Nielsen), w przypadku klientów kablówek były to 24 stacje, a w przypadku widzów satelitarnych – 28. Tymczasem pakiety telewizyjne zawierają od kilkudziesięciu do ponad stu. W związku m.in. z rozwojem ofert wideo na życzenie rośnie presja na większe dopasowanie ofert kablówek do gustów i potrzeb widzów.

Jak pokazuje MEC VideoTrack II, za dostęp do pojedynczego kanału 60 proc. internautów byłaby skłonna zapłacić do 10 zł, blisko 20 proc. badanych przeznaczyłoby od 11 do 20 zł, a ponad 7 proc. badanych nawet 21-30 zł.

Badanie MEC VideoTrack II zrealizowano metodą CAWI na grupie 2 tys. internautów.

 

 

 

Piotr Machul 190 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.