E-zakupy za granicą coraz popularniejsze

Coraz więcej polskich internautów kupuje w zagranicznych sklepach. Pod względem cen bezkonkurencyjne są oczywiście Chiny. Jedwabny szlak XXI w.


Z badania przeprowadzonego w lipcu br. przez firmę GfK na zlecenie PayPala, firmy zajmującej się m.in. rozliczaniem transakcji e-zakupów, wynika, że już 77 proc. polskich e-konsumentów kupuje w zagranicznych sklepach internetowych. Wśród najpopularniejszych krajów są Chiny (36 proc.), Wielka Brytania (31 proc.), Stany Zjednoczone (24 proc.) i Niemcy (23 proc.). Badanie przeprowadzono na grupie 5 tys. internautów w wieku 18+ w lipcu 2016 r. w Polsce, na Węgrzech, w Grecji, Finlandii i Czechach.

Najczęstszym powodem zakupów polskich konsumentów w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech jest dostęp do produktów niedostępnych we własnym kraju (odpowiednio 27 proc., 21 proc. i 21 proc. respondentów), ale także lepsza jakość produktów, korzystny kurs walutowy oraz większa różnorodność poszukiwanych produktów i usług. Tylko w przypadku Chin decyzja zakupowa opiera się głównie na korzystnych cenach i jest to główna motywacja dla 71 proc. polskich e-konsumentów kupujących na tym rynku.

- Cyfrowa globalizacja handlu stała się faktem, a polscy konsumenci coraz lepiej rozumieją jej zalety – mówi Matt Komorowski, dyrektor zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej. - Dlatego też możemy teraz obserwować, że coraz chętniej, niemalże codziennie, sprawdzają oni możliwości atrakcyjnych cenowo zakupów z Chin, a liczba konsumentów kupujących tam dalej rośnie. W 2015 r. było to 10 proc., a teraz jest to już 36 proc. polskich e-kupujących.

Polacy kupują w zagraniczne e-sklepach przede wszystkim ubrania (38 proc. e-kupujących wybiera tego rodzaju produkty), elektronikę (20 proc.), a także biżuterię i zegarki (17 proc.). Jednocześnie inne kategorie, takie jak bilety bądź codzienne zakupy spożywcze, również cieszą się rosnącą popularnością: te produkty zostały zakupione przez odpowiednio 37 proc. i 18 proc. konsumentów kupujących online w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Maciej Burlikowski 812 Artykuły

W "Media & Marketing Polska" od 2000 r. Zajmuje się m.in. branżą telekomunikacyjną, usług finansowych, samochodami i energetyką. Uwielbia podróże dalekie i bliskie.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.