Umiarkowany optymizm Carata

Globalne wydatki reklamowe wzrosną w 2016 r. o 4,4 proc. W przyszłym roku w Polsce znacząco wzrośnie rynek digital, szczególnie segment reklamy na urządzeniach mobilnych - prognozuje dom mediowy Carat.

Sieć Carat publikuje zaktualizowane prognozy dotyczące światowych wydatków na reklamę. Prognozy wskazują, że korzystne perspektywy dla globalnego rynku reklamy w 2016 r. utrzymają się też w 2017 r. dzięki stałemu wzrostowi w segmencie reklamy online. 

Prognozy Carata pokazują, że wydatki na reklamę w 2016 r. sięgną 548,2 mld dol., co oznaczać będzie wzrost w wysokości 4,4 proc. rok do roku. Przypomnijmy, że bieżący rok obfitował w popularne wydarzenia medialne, takie jak finały UEFA Euro, igrzyska olimpijskie i paraolimpijskie w Rio, a także zbliżające się wybory prezydenckie w USA.

- Jeśli chodzi o rynek polski, to zwiększenie globalnych wydatków reklamowych w 2017 r. nastąpi za sprawą inwestycji w media cyfrowe, których prognozowane tempo wzrostu osiągnie w 2017 r. dwucyfrową wartość 16,1 proc. – w porównaniu z 13,7 proc. w 2016 r. Szczególnie silny wzrost odnotuje reklama na urządzeniach mobilnych, reklama wideo oraz wydatki na media społecznościowe - mówi Łukasz Wyglądała, digital director z należącego do grupy Dentsu Aegis Network Polska domu mediowego Carat.

Telewizja na czele

Pomimo utrzymującego się znaczącego wzrostu rocznych nakładów na media online głównym medium na polskim rynku pozostaje telewizja, na którą przeznacza się 49,2 proc. wydatków. Na media online reklamodawcy wyłożą 28 proc. swoich budżetów mediowych. Wydatki w segmencie urządzeń przenośnych wyniosły w tym roku około 9,6 proc. łącznych nakładów na media digital – z pewnością istnieje tu potencjał do dalszych wzrostów. Malejący, do 47,4 proc., w 2017 r. udział telewizji w wydatkach w Polsce wskazuje na odwrócenie trendu, tymczasem udział digital rośnie rok do roku: w 2017 r. ma osiągnąć 30,9 proc., co według prognoz przełoży się na 2,6 mld zł, z czego 16,5 proc. pochodzić będzie z wydatków na reklamę na urządzeniach mobilnych.

Carat przewiduje, że do końca 2016 r. wzrost wydatków reklamowych będzie miał miejsce w większości regionów. Dynamika będzie widoczna szczególnie w Ameryce Północnej (5 proc.), na silne odbicie w ostatnim kwartale może również liczyć Rosja (6,2 proc.).

Pomimo niewielkiej obniżki spowodowanej zmiennością panującą na niektórych rynkach oczekuje się, że pozytywna dynamika światowych wydatków reklamowych utrzyma się również w 2017 r. Sięgną one wtedy 570,4 mld dol. (wzrost o 4 proc. rok do roku) dzięki utrzymującemu się silnemu rozwojowi segmentu mediów cyfrowych. Segment cyfrowy jest wiodącym segmentem na 13 spośród analizowanych rynków, notując dwucyfrowe prognozy wzrostu: 15,6 proc. w 2016 r. i 13,6 proc. w 2017 r. Napędzane wysokim popytem na usługi mobilne, wideo przez internet oraz media społecznościowe wydatki w segmencie mediów cyfrowych mają sięgnąć 27,7 proc. ogółu wydatków w 2016 r. oraz 30,2 proc. w 2017 r.

Prasy jeszcze mniej

Chociaż reklama telewizyjna wciąż ma najwyższy udział w wydatkach na reklamę ogółem, wynoszący 41,1 proc. w 2016 r. (efekt popularnych wydarzeń medialnych), oczekuje się, że segment ten w 2017 r. będzie rósł wolniej – o 2,3 proc. Niższy będzie również jego udział w wydatkach na reklamę w mediach ogółem w 2017 r. – 40,3 proc.

Zgodnie z oczekiwaniami segment reklamy w mediach drukowanych będzie się kurczyć (o 5,5 proc. w 2016 r. i 4,3 proc. 2017 r.). Prognozy Carata potwierdzają wzrost rok do roku dla wszystkich pozostałych mediów w 2016 r., wskazując na dodatnią stopę wzrostu wydatków na reklamę kinową 4,5 proc., radiową 2,4 proc. oraz zewnętrzną 3,5 proc. Prognozy na 2017 r. uległy jednak lekkiej korekcie w dół.

 

Piotr Machul 195 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.