Paliwo rakietowe

Powstaje PHD Rocket - agencja, która będzie świadczyć usługi mediowe wyłącznie Volkswagen Group Polska. Po kilku latach współpracy z MediaComem koncern zmienia dostawcę usług.

Globalny przetarg mediowy Volkswagena rozstrzygnął się w czerwcu tego roku. Po zaciętym finale, w którym zastosowano podobno m.in. internetową aukcję kosztów, budżet stracił MediaCom (GroupM) na rzecz sieci PHD (Omnicom). W Polsce długo trzeba było czekać na efekt międzynarodowego rozstrzygnięcia tego postępowania. Przez kilka miesięcy trwaliśmy w niepewności - co zrobi Grupa Media Direction, która lokalnie miałaby problem z konkurencyjnymi klientami. W PHD Media Direction ulokowany jest bowiem budżet Toyoty, a w Media Direction OMD - PSA (Peugeot, Citroen). Od momentu ogłoszenia zwycięzcy przedstawiciele Media Direction zapewniali nas, że znajdą odpowiednią drogę, by poprowadzić w mediach Volkswagena. Efektem globalnego przetargu stał się fakt powstania nowego domu mediowego w Polsce, a takiego zjawiska dawno nie obserwowaliśmy.

W ramach Grupy Media Direction powstał PHD Rocket - agencja, której usługi skierowane są wyłącznie do Volkswagen Group Polska. Jest to samodzielna struktura, w której na początku pracę znalazło około 30 osób pochodzących zarówno z zasobów grupy, jak i z rekrutacji zewnętrznej. PHD Rocket, niebędąca spółką, lecz brandem, będzie świadczyła usługi planowania i zakupu mediów offline i online dla wszystkich marek i linii produktowych VGP. Dyrektorem zarządzającym nowej agencji jest Szymon Kukanow, dotychczasowy dyrektor zarządzający Media Direction OMD. Jego obowiązki w MD OMD przejął Rafał Zgódka, do tej pory pełniący obowiązki media directora. Jak twierdzi Kukanow, plan rozwoju PHD Rocket nie zakłada ostrej walki w nowym biznesie, lecz polega na skupieniu się na pracy nad najlepszym serwisem dla nowego klienta motoryzacyjnego w Grupie Media Direction.

PHD Rocket, niebędąca spółką, lecz brandem, będzie świadczyła usługi planowania i zakupu mediów offline i online dla wszystkich marek i linii produktowych VGP. Dyrektorem zarządzającym nowej agencji jest Szymon Kukanow, dotychczasowy dyrektor zarządzający Media Direction OMD.

Zbudowanie nowego brandu agencyjnego takiego jak PHD Rocket nie jest wyjątkiem w krótkiej jeszcze historii polskich domów mediowych. W 2012 r. do takiego manewru zmuszony był GroupM. Po europejskim przetargu Johnson & Johnson na planowanie i zakup mediów na naszym rynku budżet tego klienta miał trafić do MEC. Ze względu na portfolio klientów tej agencji - wówczas m.in.: Nivea, Coty, Henkel, Colgate-Palmolive - GroupM zdecydował się na wprowadzenie sieciowego brandu Primus. I faktycznie pojawiał się on przy różnych informacjach dotyczących aktywności marketingowych J&J. Przyszedł jednak rok 2015, w którym J&J rozstrzygnął tym razem globalny przetarg mediowy na rzecz sieci UM. Od tamtej pory o Primusie już nie słyszeliśmy.

Międzynarodowe rozstrzygnięcia przetargów czasem potrafią podgrzać atmosferę również w lokalnych oddziałach agencji. PHD Rocket dopiero rozpoczyna przygodę z bardzo wymagającym klientem, który na media nie szczędzi pieniędzy. W ubiegłym roku VGP wydała na reklamy 246 mln zł (dane: Kantar Media). To większa kwota, choć są to dane bez rabatów, niż estymowany przez Stars przychód PHD Media Direction za 2015 r., który miałby wynieść 205 mln zł. Mam nadzieję, że PHD Rocket rozpędzi nie tylko Volkswagena, ale również samą siebie i nie zniknie szybko z areny domów mediowych, na której różnorodność jest niesłychanie istotna.

Tekst: Maciej Florek

 

Maciej Florek 1842 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.