Tranzyt mocno w górę

Według raportu IGRZ za trzy kwartały 2016 r. wartość sprzedaży reklamy tranzytowej zamknęła się kwotą w wysokości 20,3 mln zł, wyższą aż o 18 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego.

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) przedstawiła informację dotyczącą wielkości rynku OOH w Polsce w trzecim kwartale 2016 r. Dane zostały przygotowane we współpracy IGRZ i domu mediowego Starlink (Starcom MediaVest Group).

Reklama zewnętrzna, reklama tranzytowa i reklama DOOH

Wielkość sprzedaży reklamy OOH (łącznie reklama zewnętrzna, reklama tranzytowa i reklama DOOH) zamknęła się kwotą w wysokości ponad 117,5 mln zł i była dla tej samej bazy firm wyższa niż w trzecim kwartale 2015 r. o 3,8 proc.

 

Q1-3 OOH 2015     

Q3 OOH 2015     

Q3 OOH 2016     

Q1-3 OOH 2016     

339,2 mln zł

113,2 mln zł

117,5 mln zł

355,2 mln zł

 

Dla trzech kwartałów 2016 r. wielkość sprzedaży reklamy OOH zamknęła się kwotą w wysokości ponad 355,2 mln zł i była dla tej samej bazy firm wyższa aniżeli w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku o 4,7 proc.

W sektorach

Główne dla reklamy OOH sektory: "handel", "telekomunikacja", "żywność", "media”, przyniosły w trzecim kwartale 2016 r. 53,5 proc. przychodów (wobec blisko 60 proc. w pierwszym kwartale i 51 proc. w drugim kwartale 2016). Charakterystyczne dla trzeciego kwartału roku (miesiące letnie) są większe niż w pozostałych okresach wydatki w sektorach "napoje i alkohole” oraz "czas wolny".

 

Q3 OOH 2016 SEKTOR

 

HANDEL

21,5%

MEDIA

14,0%

NAPOJE I ALKOHOLE

11,4%

CZAS WOLNY

10,0%

TELEKOMUNIKACJA

9,7%

POZOSTAŁE SEKTORY

33,4%


Reklama tranzytowa i DOOH

Głównymi graczami na polskim rynku i zdecydowanymi liderami są w zakresie reklamy tranzytowej firmy: AMS SA oraz Business Consulting. Tą formą reklamy zajmują się także firmy Synergic i Clear Channel Poland, a także lokalne przedsiębiorstwa autobusowe i tramwajowe w największych miastach. Wielkość sprzedaży podawana jest łącznie dla działań i akcji reklamowych wykorzystujących zewnętrzne powierzchnie i wnętrza taboru komunikacji miejskiej. W informacji o wielkości sprzedaży w zakresie reklamy tranzytowej brak danych firmy Synergic. W trzecim kwartale 2016 r. wielkość sprzedaży wyniosła sumę w wysokości ponad 6,5 mln zł i była dla tej samej bazy firm wyższa niż w trzecim kwartale 2015 r. o 14 proc. Trzy kwartały 2016 r. tranzyt zamknął kwotą w wysokości 20,3 mln zł, wyższą o 18 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego.

Liderem rynku DOOH jest niezmiennie Screen Network, który wdraża w życie nowe przedsięwzięcia zarówno w zakresie sprzedaży, jak i dostępnych powierzchni. Wielkość sprzedaży w tym segmencie wyniosła dla całości rynku DOOH w trzech kwartałach 2016 ponad 16,9 mln zł.

Zgodnie z prognozami IGRZ rynek reklamy OOH utrzymuje od początku roku dynamikę wzrostu na poziomie bliskim 5 proc - wbrew zakrojonej na szeroką skalę "walki" z systemowymi nośnikami reklamy w niektórych miastach, zwłaszcza w Warszawie. - Dla przedsiębiorców z branży taka sytuacja pozostaje niezrozumiała. Preferuje bowiem bylejakość i geszefciarstwo, z którymi urzędnicy miejscy jakoś "nie chcą walczyć". Gorsze wypiera lepsze. Dlatego profesjonalne firmy wykazują, czym naprawdę jest profesjonalizm. Inwestują w jakość nośników i nowoczesne rozwiązania dotyczące wykorzystania powierzchni ekspozycyjnych. Gwarantują skuteczność. Reklama OOH rozwija się szybko w krajach o wysokim stopniu akceptacji dla przedsiębiorczości i nowoczesnych rozwiązań technicznych. Takiej akceptacji nadal brakuje w naszym kraju. Chociaż staramy się to zmieniać - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Świat reklamy OOH ucieka nam w szybkim tempie. Przemysłowe i gospodarcze potęgi europejskie: państwa skandynawskie, Wielka Brytania, Francja, Szwajcaria, zmieniają przestrzeń publiczną, wykorzystując nowoczesne technologie. Na przykład władze Londynu postanowiły, że w szeroko pojmowanym centrum miasta do końca 2018 r. funkcjonować mają wyłącznie (podkreślmy: wyłącznie) nowoczesne, elektroniczne nośniki reklamy. Władze polskich miast tkwią pod tym względem w końcu lat 80. poprzedniego stulecia. Nie znają lub nie chcą poznać nowoczesnych technologii. Uważają, że rynek wytwarza nadal "oślepiające, ostro święcące ekrany". To fałszywy obraz dzisiejszych elektronicznych produktów. Poświęcimy im więcej miejsca w raporcie rocznym IGRZ. Pokażemy, że nowoczesne elektroniczne nośniki reklamy są przyjazne środowisku, ludziom, a zwłaszcza zurbanizowanej przestrzeni publicznej. - dodaje Kaczoń.

Reklama OOH pozostaje wśród wszystkich mediów jedną z najbardziej efektywnych form reklamy. Łatwo integruje się w sieci nośników przenośnych, osobistych, korzystnie wpływa na rozwój internetu. - Warto to zrozumieć lub starać się zrozumieć. Wiemy, że jest to trudne. Ale warto podjąć taki wysiłek. Inaczej nigdy nie staniemy się nowoczesnym państwem na miarę XXI w. - mówi Kaczoń.

Jak czytamy w raporcie IGRZ, wzrost sprzedaży w 2016 r. utrzyma na poziomie 5 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Rok 2017 będzie przełomowym i doprowadzi do zmian strukturalnych na rynku OOH, oznaczającym finalny etap jego konsolidacji. Ewentualne uchwały reklamowe w największych miastach (o ile w ogóle wejdą w życie) mogą spowodować niepokoje na rynku i jego osłabienie.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.