Skuteczna obrona Vizeum i MEC

Oba domy mediowe zachowały swoich prestiżowych klientów - Ferrero i Nestle.

Zakończyły się przetargi, od rozstrzygnięcia których wiele zależało. Jednym z nich był konkurs na planowanie i zakup mediów Nestlé. Po kilku miesiącach oczekiwania na finał – procedura rozpoczęła się w lipcu – w połowie listopada Nestlé zdecydowało się na kontynuację współpracy z domem mediowym MEC (GroupM/WPP). Jak wynika z naszych ustaleń, w przetargu poza MEC uczestniczyły także: Initiative (IPG Mediabrands), Starcom i Zenith (dwie agencje z Publicis Media). Ostatni konkurs na planowanie i zakup mediów Nestlé przeprowadziło w 2005 r. W zeszłym roku marketer wydał na media cennikowo nieco ponad 545 mln zł (Kantar Media). Był to jeden z największych tegorocznych przetargów mediowych.
MEC ma za sobą jeszcze jedno poważne zwycięstwo tej jesieni, i to regionalne. Do grona klientów tego domu mediowego dołączył Pfizer, który prowadził postępowanie dotyczące rynków EMEA. Jak wynika z naszych ustaleń, przeniesienie budżetu dotyczy również Polski, gdzie do tej pory za obsługę mediową Pfizera odpowiadał Media Direction OMD. Przedstawiciele po stronie klienta nie odpowiadają (jak zawsze) na nasze pytania. Kolejnym zwycięstwem dla MEC zakończył się też przetarg Empiku. Klienta stracił Starcom.

Zakończył się też przetarg na planowanie i zakup mediów rozpisany przez Ferrero Polska. Budżet tej firmy ponownie trafia do Vizeum (Dentsu Aegis Network Polska), której udało się utrzymać klienta. W przetargu brały udział trzy agencje, wiemy, że jedną z nich była Blue449/Starlink (Publicis Media). W momencie powstawania tego materiału Ferrero oficjalnie jeszcze nie informowało o wygranej Vizeum. W 2015 r. Ferrero Polska na reklamy w mediach wydało ponad 344 mln zł (dane cennikowe za Kantar Media), co dało mu dziewiąte miejsce wśród polskich reklamodawców.

W przetargu mediowym Polpharmy doszło do zawężenia listy. W finale pozostały trzy agencje: Starcom, Dentsu i broniący się MediaCom Warszawa. Zatem o ten budżet, wart w zeszłym roku cennikowo 288 mln zł, nie walczy już MullenLowe MediaHub. Ta agencja może sobie jednak osłodzić gorycz porażki w Polpharmie zwycięstwem w przetargu Vision Express, choć jest to o wiele mniejszy klient niż potentat OTC. MullenLowe MediaHub przejął budżet reklamowy Vision Express w ramach przetargu, w którym brały udział także Blue449/Starlink, Value Media i Codemedia. Dotychczas obsługą mediową Vision Express w zakresie offline zajmował się Blue449/Starlink, za działania online odpowiadał zaś dom mediowy Codemedia.

Koniec roku to jak zwykle gorący czas rozstrzygnięć. Nieznane są na razie także dalsze losy budżetów mediowych, m.in. PGE, PZU, Perfetti Van Melle, IKEA.

Maciej Florek 1942 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.