Na święta Polacy wydadzą w tym roku o 5 proc. więcej

Przeciętna polska rodzina zamierza wydać na Boże Narodzenie średnio 1121 zł. 46 proc. na jedzenie, a 44 proc. na prezenty. Rośnie siła dyskontów.

Firma doradcza Deloitte zaprezentowała 19. edycję edycji badania „Zakupy świąteczne”. Badanie online przeprowadzono wśród ponad 6,5 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja (przeprowadzona przez oddział Deloitte w Hiszpanii) analizuje dane z dziewięciu krajów europejskich (Portugalia, Hiszpania, Włochy, Grecja, Niemcy, Belgia, Dania, Polska, Rosja).

Przeciętna polska rodzina zamierza wydać na zbliżające się święta Bożego Narodzenia średnio 1121 zł. To o 5 proc. więcej niż rok temu (wówczas ich budżet wynosił 1065 zł). Jednocześnie jest to mniejszy budżet, niż planowali rok temu (w ubiegłorocznym badaniu zadeklarowali wydatki na poziomie 1282 zł, a więc znacznie przeszacowali swój budżet w stosunku do sumy rzeczywiście poniesionych kosztów).

W tym roku Polacy na prezenty przeznaczą ok. 44 proc. swojego bożonarodzeniowego budżetu (489 zł), a na jedzenie 46 proc. (512 zł). Na spotkania towarzyskie zamierzają natomiast wydać 120 zł.

Polska jest jedynym spośród badanych krajów, gdzie zarówno online, jak i w sklepach tradycyjnych wydatki na prezenty będą wyższe niż przed rokiem. Wzrost deklarowanych środków na ten cel wynosi 4,3 proc. rok do roku. Osiemnaście procent Polaków pytanych, co zrobią, jeśli prezentu nie znajdą w sklepie tradycyjnym, odpowiedziało, że poszuka go w internecie. Pod tym względem Polska osiągnęła trzeci wynik wśród analizowanych państw. Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory, w której możemy je robić (79 proc.), jak również dostawa do domu (75 proc.). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (81 proc.), to, że swoje zakupy otrzymujemy do ręki (80 proc.), oraz ochrona danych osobowych (78 proc.).

- Z danych GUS wynika, że w okresie styczeń-wrzesień wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku wyniósł 5,3 proc. wobec wzrostu o 3,5 proc. w analogicznym okresie 2015 r., co może być związane z wypłatami wsparcia dla rodziców w ramach programu "Rodzina 500 Plus" - wskazuje Magdalena Jończak, partner w dziale konsultingu Deloitte.

Badanie Deloitte pokazało, że podobnie jak rok wcześniej Polska jest nadal jedynym krajem, w którym konsumenci przed świętami zamierzają robić zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych. W tym roku wskazało na nie aż 67 proc. badanych, o 11 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.