Jeszcze więcej wideo

Serwis VoD Amazon Prime zadebiutuje na naszym rynku - to pewne. Ale z pełną ofertą nie pojawi się w br., jak wieszczyła ostatnio część ekspertów. Faktem jest, że na polskim rynku wideo na żądanie robi się coraz ciaśniej. Czy jest szansa na dynamiczny rozwój?

Ostatnio branżę wideo zelektryzowała wiadomość, że debiut serwisu Amazon Prime na naszym rynku tuż, tuż. Część ekspertów oczami wyobraźni już widziała otwartą wojnę między Amazonem a Netfliksem. Tymczasem szybko okazało się, że owszem Amazon Prime pojawi się w Polsce i to już w grudniu br., ale za sprawą projektu „The Grand Tour”, czyli nowego programu, za którym stoi trzech gwiazdorów „Top Gear”, superpopularnego na świecie formatu „Top Gear” z portfolio BBC. Jeremy Clarkson, James May i Richard Hammond przytulili się do Amazona po rozstaniu z BBC i tworzą nowy odcinkowy show.

Wiadomo już, że w grudniu Amazon udostępni tę produkcję w Polsce. Ale dodajmy od razu, że równocześnie zrobi to w 199 innych krajach. Sama „oprawa” nowego formatu Clarksona dla Polaków prawdopodobnie pozostawi sporo do życzenia. Być może będzie to wersja w języku niemieckim, być może z polskimi napisami lub bez.

O planach uruchomienia pełnej usługi Amazon Prime firma nie chce rozmawiać. Via Twitter napisała nam: „Wiemy, że Amazon Prime to ważne i wyczekiwane udogodnienie dla konsumentów. Cały czas pracujemy nad nowymi możliwościami dla polskich klientów (dlatego w grudniu umożliwimy oglądanie "The Grand Tour" w PL), ale na chwilę obecną nie mamy nic więcej do ogłoszenia. Jeżeli coś się zmieni, na pewno damy znać”.

Tymczasem bez większego rozgłosu, realizując projekt częściowo za pieniądze UE, swój serwis VoD z napisami po polsku uruchomiła telewizja Arte. Oferta dostępna jest również na aplikacjach na smartfony, tablety oraz Smart TV. Co tydzień internauci – również z Polski – mają do dyspozycji około 15 godzin nowych programów. Na tę ofertę składają się programy dokumentalne, reportaże śledcze i społeczne, magazyny naukowe i kulturalne. Internauci będą mogli również regularnie oglądać flagowe magazyny stacji, takie jak: „Tracks”, „Arte Reportage”, „Metropolis” czy „Arte Concert”. Dodajmy, że oferta VoD Arte jest bezpłatna.

Czy Polacy polubią serwis VoD Arte? Czy jest miejsce na zapowiadaną od dłuższego czasu propozycję Amazona?

Jak pokazują dwie ostatnie edycje MEC VideoTrack, badania agencji MEC, konsumpcja VoD ustabilizowała się. Po długie treści wideo sięga już ponad 90 proc. internautów, 77 proc. ogląda w serwisach z wideo, 24 proc. ściąga filmy i seriale z torrentów (nie są to grupy rozłączne). Częstotliwość korzystania jest jednak bardzo różna. O ile w grupie 15-24-latków co czwarty to już heavy user oglądający długie treści w sieci codziennie, o tyle wśród internautów po 55. roku życia tylko 13 proc. ogląda e-wideo codziennie.

Według MEC VideoTrack także polska skłonność do płacenia za wideo nie zwiększyła się drastycznie – wciąż to oczywiście wideo, na tle innych treści kultury prowadzi w rankingu mediów, za które internauci najchętniej zapłacą, ale wciąż tylko 26 proc. z nich zdarza się zapłacić za oglądanie w internecie. Polityka Netfliksa mogła wywrzeć jednak wpływ na ich postawy wobec płacenia, bo wśród preferowanych form dostępu awansował abonament. W tym roku już 32 proc. internautów, którym zdarza się zapłacić za e-oglądanie, wybiera abonament jako najwygodniejszą formę dostępu, pokazuje badanie MEC.

Paradoksem, potwierdzonym już w kilku badaniach MEC, jest największy odsetek płacących za treści wideo, wśród internetowych „piratów”. Ci, którzy ściągają programy z torrentów, są jednocześnie tymi, którzy najczęściej i najwięcej płacą za filmy i seriale. Paradoks to pozorny i dowodzi po prostu ogromnego apetytu na treści wideo, którego być może nie zaspokaja legalna oferta programów na życzenie. Bez zaskoczenia – w tej właśnie grupie relatywnie sporą popularność odnotowuje Netflix. Bez wątpienia to, że Polacy chcą płacić za unikatowe treści wideo, jest dobrą wiadomością również dla Amazona.

Ale zarówno płatna oferta Netfliksa i bezpłatna Arte dowodzą, że najważniejszy jest – i to na każdym rynku lokalnym – unikatowy kontent.

 

Piotr Machul 150 Artykuły

Zajmuje się tematyką mediową, głównie telewizyjną i radiową. Przeżył kilkuletni romans z copywritingiem. Zdecydowanie woli dziennikarstwo. Dziwne, że nie mieszka w czeskiej Pradze, bo uwielbia to miasto.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.