Polski rynek reklamy wzrośnie w tym roku o 2,7 proc.

Taka sama dynamika ma się utrzymać również w przyszłym roku - prognozuje Zenith.

Tegoroczne inwestycje reklamowe w Polsce osiągną wartość 6,908 mld zł netto, co oznacza wzrost o 2,7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem − prognozuje agencja mediowa Zenith. W 2017 r. rynek reklamowy będzie rósł z taką samą dynamiką i jego wartość na koniec roku sięgnie 7,096 mld zł.

Na rynku reklamy telewizyjnej w drugim półroczu nastąpiło spowolnienie. To efekt zmniejszania budżetów telewizyjnych, szczególnie przez dużych reklamodawców. Według prognozy Zenith ten rok zamknie się wzrostem o 1,6 proc. wobec ubiegłego roku. W 2017 r. nastąpi dalsze spowolnienie dynamiki wydatków na reklamę telewizyjną, wynikające ze zmniejszania inwestycji przez największych reklamodawców i przesuwania części budżetów na online wideo. Według prognozy Zenith w przyszłym roku wydatki na reklamę w telewizji wzrosną o 0,7 proc.

Segment reklamy online odnotuje w tym roku wzrost o 12 proc. i utrzyma podobne tempo (12,1 proc.) także w 2017 r. Wysoką dynamikę wzrostu zawdzięcza napływowi nowych reklamodawców. Reklama internetowa przestała być domeną dużych korporacji, wyraźnie wzrasta aktywność reklamowa małych i średnich firm, które korzystają z możliwości zaistnienia w wyszukiwarkach czy mediach społecznościowych. Także reklama display stała się dla mniejszych graczy bardziej dostępna ze względu na rosnące inventory dostępne w modelu programmatic. Na wzrost wartości segmentu online ma wpływ również clutter reklamowy. Wraz z nim rośnie liczba użytkowników blokujących reklamy, co zauważalnie wpływa na dostępność powierzchni reklamowej. Mniejsza podaż, większa liczba reklamodawców i ich rosnące oczekiwania dotyczące jakości i widoczności komunikacji prowadzą do podniesienia cen reklam.

Dużym zainteresowaniem ze strony reklamodawców cieszy się nadal radio, choć dynamika wzrostu inwestycji w tę formę reklamy wyhamowała. W 2016 r. radio odnotuje wzrost o 3,4 proc., a w przyszłym − o kolejne 3,1 proc.

Pogłębiają się spadki w prasie. Według szacunków Zenith wydatki na reklamę w dziennikach będą w tym roku niższe od ubiegłorocznych o 18,9 proc., a w magazynach o 15,4 proc. Przyszły rok przyniesie dalsze spadki wpływów z reklamy: o 16,9 proc. w dziennikach i o 14,5 proc. w magazynach.

Wydatki na reklamę zewnętrzną spadną w tym roku o 0,7 proc. W 2017 r. spodziewany jest spadek o 1,1 proc. Analitycy Zenith spodziewają się również zmniejszenia liczby nośników outdoorowych. Firmy outdoorowe będą musiały zrezygnować z części lokalizacji z uwagi na przepisy ustawy krajobrazowej oraz wysokie koszty utrzymania nośników, szczególnie w Warszawie. Z tych samych powodów wzrasta ich zainteresowanie nowymi lokalizacjami i mniejszymi miastami, które dotychczas wydawały się dla nich mniej atrakcyjnym rynkiem.

Trwa dobra passa kina, które ma szansę zamknąć ten rok z rekordową, sięgającą 50 mln widzów frekwencją. Rosną też wydatki na reklamę kinową – według szacunków Zenith w tym roku będą wyższe o 1,3 proc. i również w 2017 r. utrzymają tę samą dynamikę wzrostu.

Maciej Florek 1927 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.