W internecie w grudniu wygrały elektronika i odzież

Odzieżowe i elektroniczne e-sklepy w grudniu w górę, w dół księgarnie, muzyka i film.

Jak wykazała analiza Gemiusa, w grudniu wśród zakupów w sieci największą popularnością cieszyły się elektronika i odzież. Według danych firmy rok temu w grudniu strony e-sklepów odwiedziło 71 proc. internautów, a pięć lat temu w tym samym miesiącu ─ 63 proc.
W ciągu ostatnich pięciu lat w grudniu największym powodzeniem cieszyły się e-sklepy oferujące AGD, RTV, elektronikę, fotografię i komputery. W analizowanych miesiącach odwiedzało je średnio 33,3 proc. użytkowników sieci. Popularne były również sklepy z odzieżą (29 proc.) oraz sklepy wielobranżowe (28,8 proc.). Najmniejsze zainteresowanie budziły e-sklepy z erotyką (1,2 proc.) oraz z kwiatami (0,5 proc.).
W ostatnich latach na popularności najbardziej zyskały e-sklepy z perfumami i kosmetykami ─ w grudniu 2011 r. odwiedziło je 4,1 proc. użytkowników sieci, podczas gdy w 2015 r. było to ponad trzy razy tyle ─ 13,8 proc. internautów.
Podczas grudniowych zakupów w sieci w 2011 r. e-sklepy z książkami, muzyką i filmami odwiedził co czwarty internauta (26,1 proc.), rok temu był to co piąty użytkownik sieci (22,6 proc.). W 2015 r. Polacy nie tak chętnie jak przed pięciu laty zaglądali na strony internetowe sklepów oferujących broń i militaria ─ spadek z 3,2 proc. w grudniu 2011 r. do 2 proc. w grudniu 2015 r.
Jak zapewniają analitycy, zmiany w zakupie muzyki i filmów podyktowane są zmianami dostępności w modelu streamingu muzycznego i filmowego. - Zmieniają się również preferencje najmłodszej grupy obdarowywanych ─ obecnie dzieci nie postrzegają fizyczności prezentu jako czegoś koniecznego. Dostęp do gry w internecie lub możliwość dokupienia gadżetów do wirtualnego bohatera są traktowane na równi z otrzymaniem prezentu tradycyjnego, a często nawet jako coś bardziej atrakcyjnego ─ mówi prof. Grzegorz Mazurek, kierownik studiów podyplomowych marketing w internecie w Akademii Leona Koźmińskiego.
Jak pokazują dane Gemiusa, w ostatnim miesiącu 2015 r. niemal trzy czwarte użytkowników sieci odwiedza strony internetowe e-sklepów. Największym powodzeniem cieszyły się elektronika (38,9 proc.) i odzież (36,9 proc.), najmniejszym kwiaty (0,5 proc.) oraz militaria (2 proc.).

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.