Współpraca z influencerami czy z konsumentami - poradnik dla marketera

Lubimy dzielić się swoimi opiniami, a także słuchać rad innych. Około 80% z nas wierzy rekomendacjom ludzi, których zna, a opinie cieszą się dużym zaufaniem internautów i przekładają się na ich faktyczne działania, np. zakup produktu.

Edukacja konsumenta przez… konsumentów

Aż 85% Polaków od czasu do czasu rekomenduje swoim znajomym usługi lub produkty, a aż 65% liczy się ze zdaniem swoich przyjaciół. 78% z kolei bierze pod uwagę opinię znajomych przed zakupem, a aż połowa z nas lubi kupować produkty przez nich polecone*. I na tym właśnie opiera się marketing rekomendacji, który jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi działających długoterminowo. Jest on najczęściej stosowany w kampaniach, mających na celu zbudowanie lojalnej rzeszy konsumentów i ich edukację na temat naszej marki, usługi lub produktu.

Paweł Suchocki, Managing Director
Paweł Suchocki, Managing Director

Przez platformę Rekomenduj.to wyszukujemy odpowiednich promotorów danej marki. W naszej bazie mamy 100 000 rzetelnych respondentów, których poddajemy dokładnej selekcji według danych demograficznych, tematów oraz ich wpływu w mediach społecznościowych. Analizujemy również zwyczaje zakupowe i wizerunek danych marek, tak by jak najlepiej dopasować promotora – wyjaśnia Paweł Suchocki, Managing Director agencji Buzz.

Wybrani Ambasadorzy otrzymują produkt lub dostęp do usługi marki i działają offline: rozmawiają ze swoimi znajomymi. Następnie rozpoczynają działania na portalach społecznościowych oraz opiniotwórczych. Wyniki można sprawdzić przez platformę internetową lub aplikację mobilną i na bieżąco optymalizować kampanię.

Emilia Sabat, Brand Manager
Emilia Sabat, Brand Manager

Przykładem tego typu działań jest kampania nowych chłodników WINIARY, do której zaangażowaliśmy aż 3000 Ambasadorek. W rezultacie uzyskaliśmy ponad 300 000 rekomendacji offline. Wartością dodaną było znalezienie przez konsumentki nowego zastosowania produktu oraz ciekawych insight'ów dotyczących marki - wyjaśnia Emilia Sabat, Brand Manager Rekomenduj.to.

Jednak czy przy wciąż mocnej pozycji standardowych formatów reklamowych warto decydować się na marketing rekomendacji? Owszem i to bardzo - tego typu działania przynoszą nie tylko zasięg. Według badań 13% sprzedaży generuje właśnie rekomendacja (WOMM)** , a tylko 50 recenzji może spowodować wzrost sprzedaży aż o 63%***.

Marka oddaje głos influencerom

Często jednak marketerzy stają przed wyzwaniem uruchomienia kampanii mających na celu wygenerowanie w ograniczonym czasie jak największych zasięgów. Wtedy, jednym z najlepszych rozwiązań jest nawiązanie współpracy z influencerami, którzy jak podają różne badania mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Takie działania niosą wiele korzyści. Przede wszystkim korzystamy z zasięgu wypracowanego przez influencera. Oddajemy głos innej osobie (marka przestaje mówić sama o sobie), a dzięki autorytetowi twórcy zyskujemy wiarygodność i autentyczność. Często mamy tu do czynienia z efektem halo: czyli pozytywne nastawienie czy opinia na temat influencera są przenoszone na prezentowaną przez niego markę.

Ewa Buczny, Client Service Director
Ewa Buczny, Client Service Director

Do kampanii wybieramy influencerów, zwracając nie tylko uwagę na ich zasięgi, ale przede wszystkim sprawdzając czy profil ich kanałów społecznościowych odpowiada wartościom czy charakterowi marki. W ramach określonego briefu dajemy twórcy dużą swobodę działania, dzięki czemu przekaz jest bardziej wiarygodny i autentyczny, a sam influencer zaangażowany – mówi Ewa Buczny, Client Service Director w agencji Buzz.

Przykładem jest kampania „Odkryj ciało na wiosnę” marki Babyliss Homelight zrealizowana przez agencję Buzz. Ambasadorką akcji została Agnieszka Cegielska (znana z telewizji, jednak z bardzo zasięgowymi kanałami social media), która m.in. wystąpiła w filmach edukacyjnych na temat depilacji świetlnej. Innym przykładem jest kampania „Wilkinson Extreme3 Ultimate Plus”, której celem było zwiększenie świadomości produktu wśród młodych mężczyzn. Ambasadorem tej akcji został Łukasz Jakóbiak, znany youtuber.

Zjeść ciastko i mieć ciastko

Elastyczność to w marketingu słowo klucz. Dlatego, w ramach platformy Rekomenduj.to można połączyć marketing rekomendacji i influencerów. W ten sposób wśród ambasadorów znajdą się zarówno osoby z wysoko zasięgowymi profilami, jak i zwykli konsumenci. Realizujemy działania offline i online, dbamy o odpowiednie dotarcie kampanii, i jakościowo działamy na wielu polach.

Pierwszą kampanią, w ramach której przez platformę Rekomenduj.to połączyliśmy marketing rekomendacji i influencer marketing są „Zakochani w Cafissimo” dla marki Tchibo. Akcja ma na celu budowę świadomości wokół różnorodności kapsułek Tchibo Cafissimo. Do projektu zaprosiliśmy 400 influencerów, którzy mogą wygenerować do 2 500 000 kontaktów z marką – opowiada Emilia Sabat, Brand Manager Rekomenduj.to.

Na co się jednak zdecydować?

Na koniec pozostaje podstawowe pytanie: czy wykorzystać influencer marketing, marketing rekomendacji czy połączyć oba te działania? Odpowiedź nie jest prosta, ponieważ zależy od wielu czynników: celu, czasu trwania czy budżetu. Warto zatem współpracować ze specjalistami, którzy zadbają nie tylko o efektywność kampanii, ale także jej efektowność. Ważne bowiem, aby uzyskując jak najlepsze wyniki prezentować markę w sposób zgodny z jej charakterem.

 

* Nielsen, Wrzesień 2013: “Global Trust in Advertising and Brand Messages“

** Badanie przeprowadzone w 2012 roku przez Dom Badawczy Maison przy współpracy z BUZZ MEDIA, metodą CAWI na grupie reprezentatywnej 1027 Polaków, wybranej kwotowo ze względu na płeć, wiek oraz miejsce zamieszkania.

*** Badanie “Return on WOM” przeprowadzone przez Word-of-Mouth Marketing Assosiation (WOMMA), 2014 r.

**** The power of stars”, BIG SOCIAL MEDIA GmbH with Bosch, Siemens Hausgeräte GmbH (BSH) & HTW Aalen, 2014

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.