OOH notuje kolejne wzrosty

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) przedstawiła dane dotyczące wielkości rynku OOH w Polsce w 2016 r., ale Cityboard Media poddaje w wątpliwość ich poprawność.

 

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) przedstawia dane dotyczące wielkości rynku OOH w Polsce w 2016 roku.

Łączna wielkość sprzedaży trzech segmentach reklamy OOH - reklama zewnętrzna, reklama tranzytowa i reklama DOOH zamknęła się kwotą w wysokości ponad 492,6 mln zł. W zakresie reklamy zewnętrznej była wyższa niż w roku 2015 o 4,5 proc. Wielkość sprzedaży w Q4 2016 roku wyniosła ponad 131,9 mln zł, była niższa o blisko 0,3 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego. Bez zmian pozostawały dla OOH w minionym roku cztery dominujące sektory "handel", "telekomunikacja", "media", "żywność". Na piątym miejscu wśród sektorów tym razem pojawiły się "napoje i alkohole". Sprzedaż we wymienionych sektorach stanowiła w roku 2016 2/3 przychodów reklamy OOH.

Ponad 83 proc. udziałów w monitorowanych wydatkach na reklamę OOH w Polsce posiadają cztery największe firmy: AMS, Ströer Polska, Cityboard Media oraz Clear Channel Poland, przy czym udział firm AMS i Ströer wyniósł w 2016 podobnie jak w ubiegłym roku ponad 60 proc.

- Wyniki branży OOH w roku 2016 potwierdzają nasze wcześniejsze prognozy. Utrzymanie dynamiki lekkiego wzrostu zawdzięczamy rosnącej popularności powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach typu citylight oraz efektywniejszemu wykorzystaniu nośników frontlight premium o powierzchni ekspozycyjnej 18 m kw. (spadek ich liczby ze względów administracyjnych spowodował zwiększenie zajętości pozostałych powierzchni). Istotny wpływ na wynik OOH ma także rosnące zainteresowanie reklamą tranzytową, która stała się ważnym elementem w kampaniach OOH. - czytamy w raporcie IGRZ.


Reklama tranzytowa

Dominującymi na polskim rynku graczami i zdecydowanymi liderami są w zakresie reklamy tranzytowej dwie firmy: AMS S.A. oraz Business Consulting. Na rynku działają także firmy Synergic oraz Clear Channel Poland. W ubiegłym roku tą formą reklamy zainteresowała się także warszawska miejska spółka Warexpo, która oferuje reklamę na ekranach w pojazdach tramwajów warszawskich i zarządza galerią multimedialną w przejściu między I i II linią metra na stacji Metro Świętokrzyska.

Wielkość sprzedaży łącznie dla działań i akcji reklamowych wykorzystujących zewnętrzne powierzchnie, jak i wnętrza taboru komunikacji miejskiej wyniosła w roku 2016 ponad 34,5 mln zł i była wyższa w stosunku do 2015 roku o ponad 11,3 proc. Reklama tranzytowa znajduje się nadal w trendzie wzrostowym. Przede wszystkim dzięki innowacyjnym działaniom branży w postaci wprowadzania nowoczesnych i coraz wydajniejszych technologii.

Nośniki reklamowe 2016 (wg stanu na 31.12.2016)
 
Jak podaje IGRZ wzrost liczby nośników w stosunku do 2015 roku spowodowany jest rozbudową systemu powierzchni ekspozycyjnych w ramach „roweru miejskiego” (w kategorii „nośników małego formatu”). W głównych kategoriach nośników obserwowany jest spadek spowodowany przede wszystkim działaniami administracyjnymi w niektórych dużych miastach i aglomeracjach. Stabilna sytuacja występuje jedynie w kategorii nośników typu citylight.
 
Rynek reklamy DOOH
 
Według IGRZ w Polsce ten sektor nie jest nadal wystarczająco dobrze monitorowany, ale szacuje się, że łączna wielkość sprzedaży na rynku DOOH w roku 2016 wyniosła blisko 22 mln zł. Zdecydowanym liderem w sektorze DOOH pozostaje firma Screen Network, która posiadała na koniec 2016 roku 20 252 nośniki w 1 236 lokalizacjach, w tym 42 ekrany zewnętrzne. Nośniki Screen Network obejmują sieci: Lagardere, Lagardere Lotniska, LED City, Lukoil, Media Markt, PKP Kasy Intercity, Saturn, TUI, Empik. W 2016 roku sieć nośników Screen Network powiększona została o lokalizacje na Paczkomatach firmy Inpost.
W sektorze DOOH wśród największych firm OOH AMS S.A. posiadała na koniec 2016 roku
1 806 nośników w sieci CityINFOtv w wagonach Metra Warszawskiego, a firma Ströer Polska 31
nośników "Infoscreen" na stacjach Metra Warszawskiego. Firma Clear Channel Poland dysponowała
141 powierzchniami na 66 totemach w galeriach handlowych: Wola Park, Arkadia, Galeria Mokotów, Arkadia,
Wileńska w Warszawie, Aleja Bielany i Magnolia we Wrocławiu, Riviera w Gdyni oraz Posnania w Poznaniu.
- W odniesieniu do zewnętrznych nośników DOOH nadal odnotowujemy niesprzyjające warunki dla rozwoju ich sieci. Liczba ekranów maleje. W końcu 2016 roku ich liczba wynosiła około 500 sztuk. Poza firmą Screen Network do liczących się operatorów należą firmy: City Service, PMB - LED, Ledus oraz Instalbud. - wynika z raportu. 
 
Prognoza IGRZ
 
- Wejście w życie ewentualnych uchwał kraj obrazowych będzie mieć wpływ na rynek OOH za dwa lub trzy lata. Decydować o tym będzie okres przejściowy, który służy dostosowaniu sieci nośników do nowych przepisów miejscowych (minimum 12 miesięcy, ale w dotychczasowych propozycjach generalnie dłuższy).
W 2017 roku ważne będą w związku z tym przede wszystkim zmiany jakościowe w zakresie oferowanych powierzchni ekspozycyjnych oraz inwestycje w nowe nośniki reklamy. Liczyliśmy, że ubiegły rok będzie
przełomowym dla polskiej branży OOH w związku z planowanym wprowadzeniem systemu Outdoor Track
w ramach Instytutu Badań Outdooru (IBO). Niestety tak się nie stało, co można uznać za bardziej niż rozczarowujące. Czekamy na oficjalne stanowisko IBO w tej kwestii, które zostanie opublikowane w raporcie rocznym IGRZ. Przewidujemy w roku 2017 niewielki wzrost sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego. - czytamy w raporcie.
 
Protest Cityboard 
 
W związku z opublikowanym przez IGRZ, firma Cityboard Media wyraziła sprzeciw. W przesłanym mediom oświadczeniu stwierdza, że "przedstawiona przez IGRZ informacja dotycząca liczby nośników Cityboard Media Sp. z o.o. jest błędna, a Lech Kaczoń kolejny rok z rzędu podaje dane wyssane z palca. (...) Takie mało profesjonalne działanie było jednym z istotnych powodów, dla którego Cityboard Media Sp. z o.o. w lutym 2011 r. wystąpiła z IGRZ i w kolejnych latach odmówiła przekazywania tej organizacji danych odnośnie działalności, w tym danych o liczbie posiadanych nośników. Tym samym wszelkie informacje na temat Cityboard Media Sp. z o.o. publikowane przez IGRZ oraz Lecha Kaczonia są nieautoryzowane". Jak podaje Izba w wyjaśnieniu załączonym do raportu, dla firmy Cityboard Media, która powstrzymuje się przed przekazaniem danych dotyczących swoich ofert nośników, dokonany został jesienią ubiegłego roku w największych miastach i aglomeracjach spis z natury. - Zastrzegamy, że może on nie oddawać pełnej oferty tej firmy na rynku OOH, z przyczyn od nas niezależnych.
Dane do raportu zostały przygotowane we współpracy IGRZ i Publicis Media.\\
(na podstawie raportu IGRZ/OOH 2016/luty 2017)

Katarzyna Kacprzak 165 Artykuły

Zajmuje się agencjami reklamowymi i eventowymi. Ma na oku studia produkcyjne i branżę OOH. Gdyby mogła wybrać byłaby kopistką w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.