Zenith: polski rynek reklamowy w tym roku urośnie o 2,5 proc.

Mimo niższego tempa wzrostu TV oraz odpływu części budżetów do internetu jej udział w rynku reklamowym nadal przekracza 50 proc.

W 2017 r. dynamika wzrostu rynku reklamowego w Polsce sięgnie 2,5 proc. - prognozuje agencja mediowa Zenith (Publicis Media). Tym samym na koniec roku suma inwestycji reklamowych wyniesie 7,083 mld zł netto.

Według analityków Zenith wydatki na reklamę w telewizji wzrosną w tym roku o 0,6 proc. Jednak mimo niższego tempa wzrostu oraz odpływu części budżetów do internetu udział telewizji w rynku reklamowym nadal przekracza 50 proc.

W stabilnym, dwucyfrowym tempie rosną inwestycje w reklamę w internecie. Ten segment rynku reklamowego urośnie w tym roku o 11,8 proc., a motorami tego wzrostu będą wideo online i programmatic oraz sektor e-commerce, w którym systematycznie rosną budżety reklamowe.

- Wiele wskazuje na to, że w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, jedyną pewną rzeczą będzie niepewność powodowana sytuacją gospodarczą i polityczną. Co jednak ważne, wydaje się, że i marketerzy, i konsumenci zdążyli się do tej sytuacji przyzwyczaić i nie podejmują pochopnych decyzji, przez co rok 2017 będzie kolejnym, kiedy wartość rynku reklamowego i PKB będą powoli, ale stabilnie rosnąć. Siłą napędową rynku są nadal stosunkowo dobre nastroje konsumentów – szybko rosnące zarobki oraz rekordowo niskie bezrobocie zachęcają konsumentów do większych i droższych zakupów, a reklamodawców do zwiększenia lub wręcz rozpoczęcia aktywności reklamowej. Co do obaw, nadal aktualne są te, z którymi zmagaliśmy się w 2016 r., czyli możliwe zmiany w systemie podatkowym, bardziej obciążające dla konsumentów, ograniczenia w systemie Rodzina 500+, zakaz lub ograniczenie handlu w niedzielę czy regulacje prawne dotyczące reklamy farmaceutyków - powiedziała Anna Bartoszewska, managing partner w Zenith.

Wydatki na reklamę radiową wzrosną w tym roku o 2,3 proc., czyli z niższą dynamiką niż w ubiegłych latach. Radio utrzymuje mimo to swoją stabilną pozycję w media miksie (7,5 proc.). Rynek reklamy radiowej jest nasycony i niezmiennie dominują w nim dwa sektory – handel (elektro- i hipermarkety) oraz farmacja, które stanowią ponad 50 proc. udziału w budżetach radiowych.

Dla prasy 2017 r. będzie stał pod znakiem dalszych odpływów budżetów reklamowych. Trend spadkowy wciąż utrzymuje się na dwucyfrowym poziomie zarówno w prasie codziennej (-16,9 proc.), jak i w magazynach (-14,5 proc.). Największe spadki, związane z ograniczeniem inwestycji spółek skarbu państwa, odnotowują prasa opiniotwórcza i dzienniki.

Zmienia się rynek reklamy zewnętrznej. W efekcie wprowadzenia ustawy krajobrazowej i restrukturyzacji przestrzeni miejskiej kurczy się liczba nośników. Spada przede wszystkim podaż nośników typu frontlight 6 x 3 i billboard. Jednocześnie dynamicznie rośnie oferta nośników typu citylight, co ma związek z budową nowych wiat przystankowych w największych miastach Polski. Według prognozy Zenith rynek OOH skurczy się w tym roku o 1,1 proc.

Zeszłoroczny rekordowy wynik frekwencji w kinach - 52 miliony widzów, będzie trudny do pobicia, ale początek br. napawa optymizmem dzięki bardzo dobrym wynikom filmów "Sztuka kochania”, "Sing” oraz "Ciemniejszej strony Greya”. Według prognozy Zenith 2017 r. przyniesie reklamie kinowej wzrost o 1,3 proc.

Od początku tej dekady globalny rynek reklamowy rósł stabilnie o 4-5 proc. rocznie i według analityków Zenith utrzyma to tempo wzrostu do 2019 r. W 2017 r. wzrośnie o 4,4 proc., osiągając wartość 567 mld dol. W 2018 r. prognozowany jest wzrost o kolejne 4,4 proc., a w 2019 r. – o 4,2 proc. Dynamika wzrostu rynku reklamowego utrzyma się więc nieco poniżej prognozowanej przez MFW dynamiki wzrostu globalnego PKB.



W tym roku po raz pierwszy globalne wydatki na reklamę online przewyższą wydatki na reklamę w telewizji. Światowy rynek reklamy internetowej urośnie w br. o 13 proc., a jego wartość na koniec roku wyniesie 205 mld dol. Tym samym udział internetu w globalnych wydatkach na reklamę sięgnie 36,9 proc. (wobec 34 proc. w 2016 r.). Skala światowego rynku reklamy online przekłada się na jego wolniejszy wzrost. W 2015 r. ten segment reklamy wzrósł o 20 proc., w 2016 r. dynamika wzrostu obniżyła się do 17 proc. i według prognoz Zenitha będzie malała w kolejnych latach − w 2017 r. wyniesie 13 proc., w 2018 r. spadnie do 12 proc., a w 2019 r. − do 10 proc.

Maciej Florek 1835 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.